توسعه سازمان‌های مردم‌نهاد خراسان جنوبی در دستور کار قرار دارد

بیرجند - ایرنا - معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: ما در استان به توسعه سازمان‌های مردم‌نهاد اهتمام ویژه داریم تا با گسترش فعالیت تشکل‌های غیردولتی از این ظرفیت بزرگ برای حل مشکلات جامعه بهره بگیریم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سید محمدرضا طالبی روز یکشنبه در یازدهمین رویداد همنا (هم‌افزایی مشارکت نهادمند اجتماعی جوانان) که با حضور مسوولانی از وزارت ورزش و جوانان در بیرجند برگزار شد افزود: سمن‌ها با ظرفیتی که دارند، می‌توانند کمکی برای دولت در راستای حل مشکلات مردم و افزایش آگاهی‌های اجتماعی باشند.

وی با تاکید بر سازمان‌یافتگی فعالیت‌های مردمی گفت: ۴۶۱ تشکل یا سازمان مردم‌نهاد در استان داریم که همه این سمن‌ها فعال نیستند و اگر فعال نشوند در تمدید مجوز آنها مشکل ایجاد خواهد شد.

معاون استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: از آنجایی که دولت‌ها محدودیت‌هایی به لحاظ منابع انسانی و اعتباری دارند همه آنها به دنبال کوچک‌سازی هستند لذا سازمان‌های مردم‌نهاد می‌توانند با فعالیت خود، حاکمیت و دولت را یاری کنند.

وی کارآمدسازی نظام‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی و افزایش آگاهی‌های اجتماعی را از اهداف سازمان‌های مردم‌نهاد ذکر کرد و گفت: سمن‌ها می‌توانند در بین مردم فعالیت زیادی داشته باشند و نتایج خوبی را به دست آورند همچنین با آگاهی دادن به مردم، مشارکت اجتماعی را افزایش دهند.

طالبی ادامه داد: حل مشکلات مردم از دیگر اهداف سازمان‌های مردم‌نهاد است و زمانی که مردم اطمینان داشته باشند، همکاری لازم را در حل مشکلات خواهند داشت لذا همکاری باید دوطرفه و دوسویه باشد و آگاهی‌بخشی‌ها از طرف تشکل‌های مردمی حائز اهمیت است.

وی نقد عملکرد، مشاوره به حاکمیت، ضرورت مشارکت مردمی در پیشبرد امور و پر کردن شکاف بین مردم و حکومت را از دیگر وظایف سمن‌ها ذکر کرد و گفت: سمن‌ها با فعالیت خود می‌توانند جامعه را در امور مختلف مشارکت دهند تا کارها روانتر و مشکلات سریعتر حل شود و با اولویت بندی مشکلات را به مسوولان انتقال دهند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: مطالبه‌گری اگر از مسیر اصلی خود دنبال نشود به انحراف می‌رود و در بعضی موارد مشاهده می‌شود که چون نقد براساس اطلاعات صحیح نیست، مطالبه‌گری به مطایبه‌گری تبدیل شده است لذا نقدها باید منصفانه، عاقلانه و عالمانه و با اطلاعات درست انجام شود تا قابل پذیرش باشد.

وی گفت: فرهنگ‌سازی برای ارتقای سطح مشارکت‌های عمومی و معرفی نخبگان به مسئولان و نیز انسجام اجتماعی و کاهش خشونت‌ها از دیگر اهداف سمن‌ها است.

طالبی اظهار داشت: ناآگاهی جامعه نسبت به کارکردهای سمن‌ها، ناکافی بودن بودجه تشکل‌های مردمی در راستای حل مشکلات و آسیب‌ها، وابستگی برخی سمن‌ها به احزاب سیاسی، نداشتن برنامه مدون و دوری از کار تیمی از موانع راه سازمان‌های مردم‌نهاد است.

سرپرست اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: ۸۱ سمن جوانان در ۱۱ شهرستان استان فعالیت دارند که ۴۶ درصد آنها در مرکز استان است.

محسن قطبی توانمندسازی سمن‌ها در راستای ایجاد وحدت رویه و فصل مشترک برای اقدامات قانونی را از اهداف برگزاری رویداد همنا ذکر کرد و افزود: دبیران سمن‌ها و کارشناسان جوانان ادارات شهرستان‌ها، تشکل‌های جوانان و علاقه‌مندان به اقدامات داوطلبانه در این رویداد حضور دارند.

وی بیان کرد: رویداد «همنا» به عنوان چتر حمایتی برای همه جوانان فعال اجتماعی استان قلمداد شده و برگزاری این رویداد زمینه مناسبی برای هم‌افزایی تشکل‌ها است لذا این رویداد با عنوان هم‌افزایی مشارکت نهادمند اجتماعی جوانان، فرصتی برای جمع شدن سازمان‌های مردم‌نهاد جوانان در سراسر استان است.

سرپرست اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: فصل‌ها و محورهای آموزشی برای شرکت‌کنندگان پیش بینی شده است و افراد شرکت کننده گواهی پایان دوره دریافت می‌کنند.

وی افزود: حمایت‌های مالی وزارت ورزش و جوانان از سازمان‌های مردم‌نهاد به طور قطع اتفاقات مثبتی را برای استان رقم می‌زند.

رویداد همنا (هم‌افزایی مشارکت نهادمند اجتماعی جوانان) امروز با حضور مدیرکل دفتر هماهنگی و نظارت بر امور جوانان و معاون مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی و فعالیت‌های داوطلبانه جوانان وزارت ورزش و جوانان همچنین معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مسئولان استانی در هتل سپهر بیرجند آغاز به کار کرد.

جوانان و دبیران سازمان‌های مردم‌نهاد شرکت کننده در این رویداد به صورت مستقیم مشکلات و دغدغه‌های خود را با مسئولان حوزه جوانان مطرح و پیگیری کردند.

این رویداد بر ۲ مولفه ارتقای کیفیت آموزش‌های عمومی تشکل‌های جوانان همچنین گفت و گوی چهره به چهره مدیران و کارشناسان حوزه جوانان با فعالان حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی تاکید دارد و تلاش می‌کند ضمن افزایش مهارت‌های عمومی تشکل‌ها و سمن‌های جوانان، دغدغه‌ها و مشکلات آنان در استان‌های مختلف را شناسایی کند.

همچنین در این رویداد دوره‌های آموزش عمومی سمن‌های جوانان از جمله آموزش قوانین و مقرارت در حوزه سمن‌های جوانان، روش‌های جذب منابع مالی و گزارش‌نویسی توسط اساتید مجرب ملی تدریس می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha