زنجان - ایرنا - کارشناس مسوول پیش‌بینی و مدیریت بحران هواشناسی زنجان گفت: دمای هوای مناطق مختلف استان از روز دوشنبه به طور چشمگیری افزایش خواهد یافت که با توجه به این شرایط و شدت گرفتن سرعت وزش باد، در صورت رعایت نکردن موارد ایمنی خطر آتش سوزی در مراتع و گسترش آن محتمل است.

حسین سلطانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آسمان صاف تا قسمتی ابری برای مناطق مختلف استان در روز جاری پیش بینی شده است که از بعدازظهر با وزش باد شدید همراه خواهد شد و این شرایط جوی طی روزهای آینده نیز در استان حاکم است.

وی از هم استانی ها خواست از رهاسازی بطری و لوازم شیشه ای و براق در محیط و روشن کردن آتش و رهاسازی آن در مراتع و جنگل ها خودداری کنند.

سلطانی یادآور شد: به سبب عبور امواج ضعیف از منطقه، سرعت وزش باد در استان به خصوص از بعدازظهر افزایش می یابد و به حد نسبتا شدید خواهد رسید و تا پایان امروز نیز هوای خنکی در زنجان حاکم است.

وی دمای فعلی هوای شهر زنجان را ۱۷ درجه سانتیگراد بیان کرد و گفت: این میزان دما نسبت به روز گذشته در همین ساعت یک درجه سانتیگراد کاهش یافته است.

سلطانی با اشاره به میزان نوسان دمای هوای شهرهای مختلف استان، خاطرنشان کرد: طی شبانه روز گذشته کمینه و بیشینه دمای هوای زنجان ۱۰ و ۲۸ درجه، ابهر ۱۳ و ۲۹ درجه، خرمدره ۱۳ و ۳۱ درجه، آببر ۱۹ و ۳۲ درجه، سلطانیه ۹ و ۲۷ درجه، قیدار ۱۱ و ۳۰ درجه و ماهنشان ۱۶ و ۳۰ درجه سانتیگراد گزارش شده است.

استان زنجان از ۵۷ ایستگاه هواشناسی برخوردار است که کارشناسان حرفه‌ای در چهار باب از این ایستگاه‌ها به صورت شبانه روز و در چهار ایستگاه دیگر نیز به طور ۱۲ ساعته مستقر هستند.

داده‌های وضعیت جوی در مابقی ایستگاه‌های استان نیز به صورت خودکار جمع‌آوری می‌شود.