به گزارش ایرنا، در حالی که ۲ سال از سپردن سکان اداره کشور به دولت سیزدهم میگذرد، اتفاقات و رویدادهای موثر و قابل توجهی در عرصه تعلیم و تربیت خراسان رضوی، به عنوان یکی از استانهای دارای شمار بالای جمعیت دانشآموزی افتاده است.
خراسان رضوی با داشتن حدود ۹ درصد جمعیت دانش آموزی، نزدیک به هشت درصد جمعیت فرهنگیان و نیز بیشترین شمار دانش آموزان استثنایی با جمعیتی افزون بر ۱۷ هزار نفر، جایگاه مهمی در حوزه تعلیم و تربیت کشور دارد که دولت سیزدهم در طول ۲ سال سپری شده از عمر خود، اقداماتی موثر، مثبت و شایان توجه را در این خطه رقم زده است.
دست و پنجه نرم کردن با کمبود فضاهای آموزشی و ورزشی و عقب ماندگی از استانداردها، کمبود معلم و درمان های موقت برای جبران آن از جمله افزایش ساعت تدریس، بهکارگیری معلمان بازنشسته، جذب نیروهای حق التدریس و خرید خدمات آموزشی همه و همه از جمله مسائلی است که همزمان با رشد جمعیت و افزایش شمار جمعیت دانش آموزی و البته مهاجرت و تجمع دانش آموزان در مناطق حاشیهای شهرها، از معضلات استانهایی مانند خراسان رضوی است.
خراسان رضوی حدود ۹ درصد جمعیت دانش آموزی، نزدیک به هشت درصد جمعیت فرهنگیان و بیشترین شمار دانش آموزان اتباع خارجی را در کشور دارد.
خراسان رضوی به عنوان دومین استان پرجمعیت پس از تهران، جایگاه حساسی در حوزه تعلیم و تربیت دارد که حضور بیشترین شمار دانش آموزان اتباع خارجی کشور و نیز پراکنش بالای جمعیت دانش آموزی و در مواردی انباشت حجم زیاد دانش آموز در مناطقی چون "تبادکان" مشهد، این حساسیت را دوچندان کرده است.
اما رویکرد مثبت دولت سیزدهم و توجه به این چالش ها، طراحی برنامههای هدفمند برای حل این چالش ها نقطه مثبت اقدامات انجام شده دولت در ۲ سال اخیر در حوزه تعلیم و تربیت خراسان رضوی بوده است.
ساخت ۲ هزار کلاس درس جدید تا پایان امسال
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: خوشبختانه در طول فعالیت دولت سیزدهم، اقدامات مطلوب و موثری در حوزه آموزش وپرورش این استان رقم خورده است.
سیدامیر شوشتری بیان کرد: این اقدامات به طور مشخص در حوزه رفع چالش های جدی این استان از جمله مسائلی مانند کمبود معلم ، فضای آموزشی و ورزشی بوده است.
وی با اشاره به اینکه ۵۰ درصد دانش آموزان استان در شهرستان مشهد مشغول تحصیل هستند، ادامه داد: بخشی از مشکلات کمبود فضای آموزشی در مشهد با همکاری و کمک فرمانداری مشهد، اداره کل مسکن و شهرسازی و شهردار جدید مشهد در سال جاری در حال حل است و خوشبختانه در مشهد چشم انداز خوبی برای دریافت زمین های آموزشی با همکاری آستان قدس رضوی داریم.
امید است تا پایان امسال ۲ هزار کلاس درس جدید در خراسان رضوی تحویل آموزش و پرورش شود.
وی ادامه داد: در این راستا شاهد اقدامات خوبی برای تملک بسیاری از زمینهای آموزشی مورد نیاز آموزش و پرورش از نهادهای مختلف هستیم.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی بیان کرد: مشکلات خیران استان با همکاری دولت و تامین اعتبار در راستای ساخت مدارس همپای مدرسه سازان انجام شد و خوشبختانه خیران نیز به خوبی وارد میدان شدهاند.
شوشتری با اشاره به اینکه سال گذشته به دلیل مشکلات فراوان اگرچه قرار بر تحویل ۲ هزار کلاس درس در استان بود، اما تنها هزار و ۱۰۰ کلاس ساخته و تحویل شد، ادامه داد: با حمایت ها و اقدامات انجام شده امید است تا پایان امسال ۲ هزار کلاس درس جدید آماده و تحویل آموزش و پرورش شود.
وی ادامه داد: علاوه بر این با حمایت انجام شده و تامین اعتبارات لازم ۴۰ مدرسه کانکسی در استان جمع آوری و در اول مهر سال جاری دانش آموزان این مدارس در کلاس درس به تحصیل خود ادامه میدهند.
بیشتر بخوانید:
تلاش دولت برای رفع دغدغههای آموزشی/ افتتاح ۱۸۰ مدرسه جدید در خراسان رضوی تا مهرماه
آموزش و پرورش خراسان رضوی پنجه در پنجه مشکلات
پنج درصد فضاهای آموزشی مشهد تجاری میشود
یکی از هدفگذاریهای آموزش و پرورش خراسان رضوی به خودکفایی رساندن مدارس برای تامین بخشی از نیازهای این بخش است.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: بر اساس برنامه ریزی انجام شده برای خودکفایی مدارس در استان، در نخستین گام پنج درصد از فضاهای آموزشی مشهد تجاری میشود که قرار است عمدتا از فصاهای مناسب در شهر برای مولدسازی، درآمدسازی و تجاری سازی فضای آموزشی استفاده شود و تاکنون اقدامات خوبی در این مسیر انجام شده است.
طرح تجاری سازی مدارس به تدریج در کل مشهد اجرا شده و سپس به مدارس سراسر استان تسری مییابد.
شوشتری افزود: اداره کل راه و شهرسازی و کمیسیون ماده پنج نیز با این امر موافقت کرده اند.
وی با بیان اینکه این امر به تدریج در کل مشهد اجرا شده و به مدارس سراسر استان تسری مییابد، اظهار کرد: در این قالب در کنار فعالیت مدارس از فضاهای دارای مرغوبیت مکانی به عنوان فضای تجاری بهره برداری می شود و درآمد حاصل از آن برای رفع نیازهای مدارس هزینه می شود.
طرح رتبهبندی در ایستگاه آخر
وی یکی از اقدامات مهم دولت را اجرای طرح رتبهبندی معلمان دانست و اظهار کرد: اجرای این طرح یکی از مطالبات مهم همکاران فرهنگی بوده است که خوشبختانه به شکل خوبی انجام شده و در حال اجراست.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی بیان کرد: ثبت سامانهای و رفع مشکلات برخی همکاران در این قالب در مراحل پایانی است و از مجموع ۳۶ مشکل شناسایی شده در اجرای این طرح، کلیه موارد در استان مرتفع شده است.
حدود ۷۵ هزار همکار فرهنگی در خراسان رضوی مشمول طرح رتبهبندی میشوند.
وی اظهار کرد: مشکلات سامانهای طرح به صورت کامل رفع شده و همه اعتراضات رسیدگی شده است و تا یک ماه دیگر پرونده طرح رتبه بندی در خراسان رضوی به طور کامل بسته خواهد شد و کلیه پرداختی های فرهنگیان در همین قالب تداوم مییابد.
شوشتری با اشاره به اینکه در کل کشور ۱۰ هزار نفر از فرهنگیان مشمول رتبهبندی نشده اند، که علت آن عدم بارگذاری مدارک و یا مشکلات آییننامهای و سیستمی بوده است، ادامه داد: هنوز آمار جاماندگان خراسان رضوی از این طرح مشخص نیست اما به همه اعتراضات دریافتی فرهنگیان استان رسیدگی شده است.
وی ادامه داد: به طور کلی حدود ۷۵ هزار همکار فرهنگی در خراسان رضوی مشمول طرح رتبهبندی میشوند.
افزایش سرانه فضای ورزشی در دولت سیزدهم
وی با اشاره به اهمیت ورزش و توسعه آن در بین دانش آموزان بیان کرد: با فهم این امر از سوی دولت، نه تنها طی سال گذشته تعداد زمین چمن مصنوعی دانش آموزی در استان ۲.۵ برابر شد بلکه امسال نیز این شمار ۲ برابر دیگر رشد خواهد داشت.
سرانه فضای ورزشی استان به ازای هر دانش آموز ۳۳ صدم متر مربع بود که پارسال این رقم با ۱۰ صدم متر مربع افزایش به ۴۲ صدم متر مربع رسید.
شوشتری با بیان اینکه ۳۲ زمین چمن مصنوعی در سال ۱۴۰۱ با افزایش ۶۰ زمین جدید به ۹۲ مورد رسید، اظهار کرد: با افزوده شدن ۵۵ زمین چمن جدید در سال جاری، شمار این زمین های ورزشی در استان به ۱۴۷ مورد افزایش مییابد.
مدیرکل آموزش وپرورش خراسان رضوی اظهار کرد: تا قبل از آغاز به کار دولت سیزدهم سرانه فضای ورزشی در استان به ازای هر دانش آموز ۳۳ صدم متر مربع بود که در سال گذشته این میزان با ۱۰ صدم متر مربع افزایش به ۴۲ صدم متر مربع ارتقا پیدا کرد.
وی تاکید کرد: این سرانه در سال جاری نیز افزایش مطلوبی را تجربه خواهد کرد.
آموزش و پرورش خراسان رضوی، موفق در مولدسازی
شوشتری با بیان اینکه اجرای طرح مولدسازی در حوزه آموزش و پرورش استان به مرحله مطلوبی رسیده است، ادامه داد: با توجه به تاثیری که اجرای این طرح می تواند در توسعه فضاهای آموزشی داشته باشد، باید خیلی زودتر از اینها صورت می گرفت.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی بیان کرد: ۲۷ زمین و مِلک متعلق به آموزش و پرورش استان به ارزش بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان برای فروش یا تهاتر به کمیته مولدسازی استان معرفی شد که نیمی از آنها برگشت خورد و به منظور دفاع از این تعداد، اقدامات لازم انجام شده است.
طی ۲ تا سه ماه آینده حدود ۳۰۰ میلیارد تومان از محل اجرای طرح مولدسازی نصیب آموزش و پرورش استان میشود.
وی ادامه داد: با پیگیری های در حال انجام طی ۲ تا سه ماه آینده و با توجه به افزایش ارزش این املاک و فضاها، حدود ۳۰۰ میلیارد تومان از محل اجرای مولدسازی برای آموزش و پرورش استان درآمد محقق میشود که می توان از این طریق اقدام به ساخت فضاهای آموزشی همگام با استانداردهای آموزشی در مناطق نیازمند ساخت مدرسه کرد.
خراسان رضوی موفق در جذب بازماندگان از تحصیل
مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی گفت: برای کنترل و کاهش پدیده نامیمون بازماندگی از تحصیل در این استان، نیازمند عزم و همت مضاعفی هستیم.
وی افزود: بازمانده از تحصیل واقعی افراد لازم التعلیم در مقطع ابتدایی هستند که در سال تحصیلی اخیر شمار آنان را در استان ۲۰ هزار نفر برآورد کرده و موفق به شناسایی اطلاعات هویتی ۱۸ هزار نفر آنان شدیم.
شوشتری ادامه داد: با همکاری موثر دستگاههای مختلف، از مجموع افراد شناسایی شده، موفق به جذب ۱۵ هزار بازمانده از تحصیل استان در یکسال گذشته شدیم.
مدیرکل آموزش وپرورش خراسان رضوی با بیان اینکه با همکاری معاون اجتماعی استانداری خراسان رضوی در سال تحصیلی اخیر اقدام موثری در زمینه جذب بازماندگان از تحصیل استان رقم خورد، ادامه داد: تقسیم کار میان دستگاهی و تعیین ماموریت های لازم برای هر دستگاه از جمله کمیته امداد، بهزیستی، اداره کل عشایر، ثبت احوال و غیره مهمترین اقدام بهمنظور تسریع و تسهیل شناسایی و جذب این قشر بود.
پارسال موفق به جذب ۱۵ هزار بازمانده از تحصیل استان شدیم
وی تصریح کرد: البته در سال تحصیلی پیش رو همچنان انتظار افزایش آمار بازماندگان از تحصیل را داریم که تلاش داریم در ایام تابستان با انجام برخی اقدامات تبلیغاتی و فرهنگ سازی گسترده، تا آنجا که می توانیم این آمار را کاهش دهیم.
شوشتری تاکید کرد: خراسان رضوی با ۱.۵ میلیون نفر دانش آموز، یکی از پرجمعیتترین استانهای کشور از این نظر است که ۹ درصد جمعیت دانش آموزان کشور را دارد.
مدارس شبانهروزی، مصداق تحقق نصیب آموزشی برابر
مدیرکل آموزش پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه این استان از نظر تعداد مدارس شبانه روزی و شمار دانش آموزان مقیم رتبه نخست کشور را دارد، افزود: اساسا مدارس شبانه روزی با هدف رسیدن به عدالت آموزشی و نصیب برابر آموزش برای مناطق روستایی و محروم ایجاد می شود تا با تجمیع مدارس در این مناطق امکان تحصیل دانش آموزان فراهم شود.
شوشتری ادامه داد: هم اکنون ۴۰۳ مدرسه شبانه روزی با حضور ۶۶ هزار دانش آموز در این استان فعالیت دارد.
می توان ادعا کرد که اکنون مدارس شبانه روزی استان هیچ نیاز بر زمین ماندهای ندارند.
وی با اشاره به اینکه توسعه این مدارس و حمایت مالی از آنها در دستور جدی کار است، گفت: در ۲ سال گذشته به شکل بی سابقه ای از دانش آموزان این مدارس حمایت شد و به ازای هر دانش آموز ۸۰ میلیون ریال سرانه به حساب مدارس واریز شد.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی تاکید کرد: می توان گفت اکنون مدارس شبانه روزی استان هیچ نیاز بر زمین ماندهای ندارند و کلیه موارد و مشکلات آنها مرتفع شده و یا در حال رفع است.
وی گفت: در ۲ سال گذشته ۶۰ میلیارد تومان اعتبار ویژه مدارس شبانه روزی تخصیص یافته است که رقم بسیار خوبی است.
جذب ۹ هزار معلم جدید در خراسان رضوی
شوشتری با اشاره به اینکه کمبود معلم از چالشهای اصلی آموزش و پرورش استان است، اظهار کرد: ۲۰ هزار نفر در آزمون استخدامی آموزش و پرورش برای این استان به بخش گزینش و مصاحبه دعوت شدهاند که از این تعداد ۶ هزار نفر در نهایت جذب می شوند.
وی ادامه داد: از محل فارغ التحصیلی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان نیز در سال آینده سه هزار نیروی جدید به بدنه نیروی آموزشی استان افزوده میشود.
وی با بیان اینکه روال گزینش در خراسان رضوی بسیار سختگیرانه است، ادامه داد: ۵۰۰ نفر از ارزیابان حرفهای، دوره آموزشی دوماهه ای را با هدف انجام مصاحبه و گزینش بهتر گذرانده و آموزش های لازم را فراگرفته اند.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: امسال ۱۲ هزار معلم نیز به مرحله بازنشستگی می رسند که با به کارگیری بخشی از این شمار و نیز معلمان خرید خدمات، برای رفع کمبود معلم در مدارس استان تلاش خواهد شد.
بیشتر بخوانید:
آیت الله علم الهدی: دشمن از کمبود معلم پرورشی در مدارس سوء استفاده میکند