شیراز - ایرنا - جنگ ترکیبی علیه ایران اسلامی در شرایطی جریان دارد که در کنار تحریم اقتصادی و تلاش برای ایجاد ناآرامی‌ها، نظام شناختی نسل نو آماج شبهه‌های سیاسی و دینی دشمن قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ذهن نسل امروز کشور طی سال‌های اخیر در تیررس شبهه پراکنی‌های دشمنان علیه اسلام و نظام اسلامی قرار گرفته و گاه این شبهه‌های مطرح شده در محافل نوجوانان و در مدارس نیز شنیده می‌شود.

این شبهه‌ها که بیشتر بر پایه مغالطه و سفسطه‌های فلسفی بنا نهاده شده، سلاح نرم دشمن برای تهدید پایگاه مردمی استوار نظام جمهوری اسلامی ایران است.

شبهه‌پراکنی‌های دینی و سیاسی همراه با یکدیگر شناخت نوجوان ایرانی را هدف قرار داده‌ است چرا که اعتقاد به اسلام ناب و جاودانه محمدی محور نظام سیاسی ایران است.

مسئولان فرهنگی و علمای کشور با جدیت بر پاسخگویی به این شبهه‌ها و روشن‌سازی اذهان جوانان و نوجوانان در برابر این شبهه پراکنی‌های سیستماتیک تاکید کرده‌اند چرا که مسکوت گذاشتن آن به معنای خالی گذاشتن میدان برای دشمن در این جنگ شناختی است.

حجت‌الاسلام سید ابوفاضل رضوی اردکانی امام جمعه موقت شیراز در یکی از خطبه‌های نماز جمعه خود بر پاسخگویی سنجیده به این شبهات تاکید کرد و آن را به عهده والدین و آموزگاران گذاشت.

او گفت: پدرها، مادرها و به ویژه آموزگاران مسئولیت دارند تا به شبهات جوانان و نوجوانان پاسخ دهند و آنها را در ارتباط با مسایل مختلف، اقناع کنند.

شبهه‌های دینی و سیاسی رایج از کجا آب می‌خورد؟

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش فارس در ارتباط با شبهه‌های دینی و سیاسی مطرح در میان جامعه که در محافل دانش‌آموزی نیز شنیده می‌شود، گفت: دشمن ابتدا تفکر انتقادی مردم را هدف قرار می‌دهد و در ادامه با استفاده از مغالطه، شبهه‌پردازی می‌کند.

فرشید قاسمی روش‌های ایجاد شبهه دردانش آموزان وفرهنگیان پرداخت و درباره برخی از این شیوه‌ها روشنگری کرد؛ به گفته او استفاده از مغالطه یکی از روش های ایجاد شبهه است که موارد متعددی دارد.

قاسمی عنوان کرد: تعمیم موارد ناقص یک مجموعه به کل مجموعه، تصدیق کردن، دروغ‌گویی و ترور شخصیت از روش های ایجاد شبهه است.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش فارس با تاکید بر تقویت تفکر انتقادی در دانش‌آموزان، هشدار داد: توجه داشته باشیم هیچ مطلبی را بدون استناد به منابع معتبر نپذیریم.

آماده سازی جبهه ۴۰۰ نفری مدیران و معلمان فارس در برابر جنگ شناختی دشمن

امروز تقویت توان معلمان برای پاسخگویی به شبهه‌پردازی دشمن درباره اصول محوری دین و ساختار سیاسی کشور، در دستور کار آموزش‌وپروش فارس قرار گرفته تا با تجهیز معلمان و مدیران مدارس به سلاح آگاهی و قدرت تحلیل، راه را بر تخریب شناختی دانش‌آموزان ببندند.

به دنبال این برنامه‌ریزی، گروه‌های آموزشی متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش فارس، دوره پاسخگویی به شبهات دینی و سیاسی ویژه فرهنگیان متوسط دوره اول و دوم را برگزار کرده است که در این قالب بیش از ۴۰۰ نفر از درس دینی ومعارف دوره متوسطه اول و دوم مدارس استان و مدیران ناحیه‌های چهارگانه شیراز آموزش‌های لازم را برای پاسخگویی به شبهه‌های دینی و سیاسی دانش‌آموزان فرامی‌گیرند.

این دوره آموزشی که از امروز آغاز شده تا چهار روز ادامه دارد و یک به یک شبهه‌های رایج شده میان جوانان و نوجوانان بررسی و پاسخ داده می‌شود.

مرکز دائمی پاسخگویی به شبهات در دستور کار آموزش و پرورش فارس

مدیرکل آموزش و پرورش فارس در آیین افتتاحیه دوره پاسخگویی به شبهات دینی و سیاسی ویژه معلمان درس معارف اسلامی دوره اول متوسطه استان در شیراز گفت: از آنجا که انقلاب اسلامی مبنای دینی دارد، دشمن تلاش می‌کند ارزش‌های اسلامی را مورد هجمه قرار دهد.

محمدخلیل عسکری ادامه داد: به همین دلیل است که معلمان باید مجهز و مسلح به اطلاعات دینی و انقلابی در مدارس حضور یابند و به این هجمه‌ها پاسخ دهند.

آنطور که عسکری گفت راه اندازی مرکز پاسخگویی به شبهات دینی و سیاسی مدارس به صورت دائمی در دستور کار آموزش و پرورش استان قرار گرفته و برای آن برنامه‌ریزی می‌شود.

او تاکید کرد: بر سر اصول و ارزش‌های انقلاب اسلامی با هیچ‌کس تعارف نداریم و برای تقویت این اصول از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس معتقد است که حوادث پاییز گذشته با وجود همه مشکلاتی که برای کشور ایجاد کرد، اما در واقع فرصتی را رقم زد تا نواقص حوزه تربیت رصد و رفع شود.

عسکری معتقد است که امروز ارزش مبارزه در جبهه جنگ شناختی در مدارس کمتر از نبرد در جبهه جنگ فیزیکی نیست و مدیران و دبیران مدارس به خصوص مدارس خاص باید آموزش‌های لازم را برای پاسخگویی به شبهات دینی وسیاسی دانش‌اموزان فرا گیرند.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس تاکید کرد: امروز گسترده بودن دامنه اطلاعات کافی نیست بلکه باید عمق اطلاعات را نیز وسعت بخشید.

رصد مداوم شبهه پراکنی‌های دشمن در میان نسل چهارم انقلاب اسلامی ایران و تداوم دوره‌های توان افزایی برای معلمان و آموزگاران کمک می‌کند تا پیش از آنکه شبهه‌ها به ذهن بسیاری از جوانان و نوجوانان رسوخ کند، پاسخ درخور را دریافت کند چرا که جنگ روایت‌ها با سرعت بالایی در جریان است.