شهرکرد- ایرنا- مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به کیفیت محصولات باغی استان گفت: میانگین برداشت انگور در تاکستان‌های این استان ۱۲.۵ تُن در هر هکتار است و در شهرستان کیار به‌ویژه شهر گهرو رکورد برداشت انگور تا ۷۰ تُن در هکتار وجود دارد.

به گزارش ایرنا، ابراهیم شیرانی روز دوشنبه در نخستین جشنواره انگور چهارمحال و بختیاری به‌میزبانی گهرو در شهرستان کیار تاکید کرد: هم‌اکنون چهار هزار و ۲۰۰ هکتار تاکستان در استان وجود دارد که رقم قالب در این تاکستان‌ها انگور عسگری است.

شیرانی به برداشت انگور در تاکستان‌های چهارمحال و بختیاری از دهه سوم شهریورماه تا اواخر مهرماه هر سال اشاره و تصریح کرد: براساس پیش‌بینی‌های انجام شده امسال افزون‌بر ۵۰ هزار تُن انگور از تاکستان‌های استان برداشت و روانه بازار مصرف می‌شود.

وی یادآور شد: بیشتر انگور تولیدی در تاکستان‌های چهارمحال و بختیاری تازه‌خوری و قسمتی به استان‌های دیگر کشور صادر می‌شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به تبدیل بخشی از انگور تولیدی در تاکستان‌ها به کشمش و شیره اظهار داشت: سالانه ۱۰ هزار تُن از انگورهای این استان در کارخانه کنسانتره گهرو شهرستان کیار مصرف می‌شود.

وی تازه‌خوری انگور را یکی از مشکلات عمده در تولید این محصول دانست و گفت: سرشاخه‌کاری، اصلاح و احیای باغ‌های انگور به‌منظور تولید رقم‌های بازارپسند و زودبارده‌تر در دستور کار این سازمان قرار دارد.

شیرانی تاکید کرد: کشت رقم‌های دیم انگور در زمین‌های شیب‌دار چهارمحال و بختیاری با هدف افزایش تولید و محصول باکیفیت‌تر براساس ارقام اصلاحی در حال پیگیری و انجام است.

وی افزود: توسعه باغات انگور در مناطق گرم چهارمحال و بختیاری مانند شهرستان‌های اردل، لردگان، فلارد و خانمیرزا در دستور کار قرار دارد.

کیار رتبه نخست تولید انگور در چهارمحال و بختیاری را دارد

مدیر جهادکشاورزی کیار نیز گفت: این شهرستان رتبه نخست تولید انگور در چهارمحال و بختیاری را دارد.

امرالله اسماعیلی به وجود یک‌هزار و ۷۵۰ هکتار تاکستان در شهرستان کیار برابر ۴۳ درصد تاکستان‌های چهارمحال و بختیاری اشاره و تاکید کرد: تولید ۶۰ درصد انگور استان در این شهرستان و به‌ویژه در شهر گهرو تولید می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت ۲ هزار خانوار شهر گهرو و روستاهای اطراف در باغ‌های انگور افزود: در هر هکتار تاکستان ۱۰۰ شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می‌شود.

اسماعیلی تصریح کرد: سالانه در روند تولید انگور در تاکستان‌های شهرستان کیار از مرحله هَرَس، باغ‌کَنی، داشت و برداشت ۱۲ هزار نفر روز درگیر فعالیت هستند.

به گزارش ایرنا، یک چهارم تولید ناخالص داخلی و یک پنجم اشتغال چهارمحال و بختیاری به بخش کشاورزی وابسته است.

از مجموع زمین‌های چهارمحال و بختیاری ۲۵۰ هزار هکتار برابر ۱۵ درصد سطح زیرکشت زمین‌های کشاورزی استان است.

هم‌اکنون ۷۹ هزار بهره‌بردار با تولید سالانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تُن انواع محصولات کشاورزی در چهارمحال و بختیاری فعال هستند.

نخستین جشنواره انگور چهارمحال و بختیاری به‌میزبانی گهرو در شهرستان کیار همراه با نمایشگاه جانبی و فروش محصولات کشاورزی در شهر گهرو برگزار شد.

گهرو در ۴۵ کیلومتری شهرکرد مرکز استان واقع شده است.