بجنورد- ایرنا- مدیرکل بیمه سلامت خراسان‌شمالی گفت: سه هزار و ۹۲۰ میلیارد ریال مطالبات موسسات طرف قرارداد این اداره کل مربوط به چهار ماه نخست امسال پرداخت و تسویه شده است.

به گزارش ایرنا، مهرداد سفیدگران روز چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: مطالبات تمامی موسسات دولتی و غیردولتی استان تا پایان تیرماه جاری پرداخت شده است و تلاش می شود تا پرداخت مطالبات موسسات طرف قرارداد دولتی و غیردولتی با دریافت اسناد به موقع پرداخت شود.

وی خاطرنشان کرد: ۵۹۴ موسسه مستقل شامل مطب های پزشکان، آزمایشگاه و سایر مراکز و همچنین ۲۲۵ موسسه وابسطه شامل بیمارستان ها و سایر مراکز با بیمه سلامت استان قرارداد دارند.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان‌شمالی افزود: امسال ۴۰۲ هزار و ۶۰۰ نفر به مراکز طرف قرارداد این استان برای دریافت خدمات بهداشتی و درمان به پزشکان مراجعه کرده اند و همچنین در این بازه زمانی ۷۷ هزار و ۳۵۷ نفر از خدمات آزمایشگاه نیز استفاده کرده اند و ۴۳ هزار و ۶۸۷ نفر نیز در مراکز درمانی بستری بوده‌اند.

وی افزود: ۸۶ درصد بیمه شدگان این استان حق بیمه ای پرداخت نمی کنند و به صورت رایگان بیمه شده اند و ۵۵ هزار و ۴۴۱ نفر بیمه شده این استان شامل کارمندان است که حق بیمه آنان توسط بیمه گذار پرداخت می شود.

سفیدگران اظهار کرد: ۱۳۴ هزار و ۸۱۸ نفر از بیمه شدگان استان در صندوق سلامت همگانی، ۴۵۱ هزار و ۳۷۶ نفر بیمه شدگان صندوق روستایی، ۴۰ هزار و ۹۸۱ نفر نیز سایر اقشار هستند که شامل گروه های مختلفی از جمله سازمان های حمایتی از جمله کمیته امداد امام خمینی (ره)، بهزیستی، طلاب و جانبازان است.

وی خاطرنشان کرد: پنج دهک بیمه شدگان صندوق سلامت همگانی ایرانیان خدمات رایگان دریافت می کنند و به جزء دهک ۱۰ ،مابقی دهک ها از دهک ۶ تا ۹ از تخیف هایی برخوردار هستند.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان‌شمالی گفت: ۹۸ درصد نسخه نویسی و نسخه پیچی در سطح استان نیز الکترونیکی انجام می شود که حدود میانگین کشوری است و تمامی موسسات طرف قرارداد تلاش می کنند تا در این راستا ارتقا یابند.

وی افزود: ۹۰ درصد موسسات استان در بخش های مختلف با این سازمان بیمه ای قرارداد دارند و تنها ۱۰ درصد قرار داد ندارند اما این مراکز نیز می توانند نسخه نویسی الکترونیکی را انجام دهند.

سفیدگران گفت: ۱۰۷ گروه از بیماران خاص و سخت علاج زیر پوشش بیمه ای قرار گرفتند که در سال گذشته پنج هزار و ۸۸۸ نفر و در سال جاری ۲ هزار و ۷۸۹ نفر بیمار نشان دار شدند که از خدمات بیمه ای برخوردار شدند.

وی در خصوص خدمات ناباروری نیز گفت: یکهزار و ۵۵۸ نفر در سال گذشته و امسال نیز یکهزار و ۸۲ نفر نشان دار شدند که این افراد از خدمات بیمه ای برخوردار شده اند.

خراسان شمالی یک میلیون نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آن در روستاها سکونت دارند.