همدان- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان گفت: کاهش نزولات جوی و افت سطح آب چشمه ها و رودخانه ها حیات وحش استان را به نزدیک مناطق مسکونی کشانده اما محیط زیست با استفاده از ظرفیت قرارگاه حسن مجتبی(ع) درصدد آبرسانی به مناطق حفاظت شده است.

سیده مریم محمدی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: خشکسالی های اخیر در استان بیشتر چشمه ها و منابع آبی در مناطق حفاظت شده که منبع رفع تشنگی وحوش به شمار می رود را خشک و بی آب کرده است.

وی اضافه کرد: بنابراین محیط زیست همدان برای جلوگیری از تلف شدن وحوش و کوچ حیات وحش به علت نبود آب، درصدد آبرسانی به صورت دستی و مصنوعی یعنی انتقال آب با پمپاژ آن به ارتفاعات با هدف تامین آب مورد نیاز وحوش است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان یادآوری کرد: سال گذشته ۲ طرح آبرسانی در منطقه حفاظت شده لشگردر ملایر با اعتبار ۲ میلیارد ریال و یک طرح ساخت آب انبار و انتقال آب در منطقه حفاظت شده شرا با اعتبار هفت میلیارد ریال انجام شد.

محمدی ادامه داد: امسال هم در تلاش هستیم در منطقه حفاظت شده لشگر در ملایر و ملوسان نهاوند با احداث آبشخور و پمپاژ و انتقال آب به ارتفاعات، منابع آب پایدار وحوش را تامین کنیم.

وی اضافه کرد: در این راستا تیمی از قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) از مناطق حفاظت شده این استان بازدید کردند تا بتوان با بهره گیری از ظرفیت این قرارگاه، طرح های آبرسانی به حیات وحش با شتاب بیشتری اجرا شود و آنها در این مسیر اداره کل حفاظت محیط زیست استان را یاری کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان یادآوری کرد: تغییرات اقلیمی، کاهش نزولات جوی و خشکسالی در کنار حفر چاه‌های غیرمجاز منجر به کاهش آب چشمه‌ها و روان آب‌ها شده است.

محمدی با بیان اینکه کمبود آب، جمعیت حیات وحش کشور از جمله همدان را تهدید می‌کند گفت: برای آبرسانی به حیات وحش مجبور به ساخت آب انبار شدیم تا به راحتی آب به مناطق بالادست و آبشخورها منتقل شود.

وی تاکید کرد: نبود چنین امکانی موجب حضور گونه‌های حیات وحش در پایین دست و مناطق مسکونی برای رفع تشنگی می‌شود که در این صورت احتمال تعرض، آسیب و شکار گونه زیاد است.

همدان دارای ۶ منطقه حفاظت شده به وسعت ۶۲ هزار هکتار و ۱۳ منطقه شکار ممنوع است و تاکنون ۳۰۷ گونه جانوری در این استان شناسایی شده است.

قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) با هدف رفع محرومیت در حوزه های مختلف آب، مسکن، مدارس، راه روستایی، حوزه آبخیزداری و آبخوان داری، اشتغالزایی، تقویت حوزه کشاورزی و دانش بنیان و محرومیت زدایی از چهره روستاها شکل گرفته و هم اینک آبرسانی به ۱۶۰ روستای همدان با ۱۵۴ هزار جمعیت را در دست اجرا دارد.