بجنورد- ایرنا- مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان شمالی گفت: سرانه امانت کتاب کودک و نوجوان در استان با هفت جلد بیش از میانگین کشوری است.

فرهاد آقابیگی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه سرانه امانت کتاب کودک و نوجوان در کشور پنج جلد است اظهار کرد: اگرچه سرانه امانت کتاب در کانون های استان نسبت به کشور شرایط بهتری دارد ولی تعداد کتاب پاسخگوی نیاز این قشر نیست.

وی کمبود کتاب را از مشکلات این بخش دانست و افزود: کتاب های کانون در حال به روزرسانی است و ظرفیت ها نیازسنجی می شود و بر اساس نیاز خریداری و در اختیار کانون ها قرار می گیرد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان شمالی تصریح کرد: برآورده شده که ۱۲ هزار جلد کتاب در این زمینه نیاز است و باید سایر دستگاه ها به همراه خیران در این امر فرهنگی مشارکت کنند.

وی گفت: ۲۰ مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان متشکل ۱۰ مرکز ثابت و ۱۰ مرکز سیار در استان فعال است و کودکان و نوجوانان این استان از ابتدای سالجاری تاکنون بیش از ۷۰ هزار جلد کتاب به امانت گرفتند.

آقا بیگی گفت: نرخ عضویت در کتابخانه ها به ازای هر ۱۰۰ نفر از جمعیت محاسبه می شود که براساس آمارها در شاخص عضویت جزو استان های برتر کشور هستیم.

وی ادامه داد: طبق آمار ۱۹۲ هزار دانش آموز در استان از مخاطبان کانون های پرورش فکری کودک و نوجوان و ۱۴ هزار نفر در این مراکز عضو هستند.

آقابیگی به طرح کانون مدرسه و شبکه سازی اشاره کرد و گفت: دانش آموزانی که عضو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هستند در مدرسه با محوریت کتاب فعالیت خواهند کرد و سایر دانش آموزان را با فعالیت ها مراکز آشنا خواهند کرد.

وی افزود: امسال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان شمالی سه هزار و ۵۰۰ جلد کتاب به مدارس استان اهدا کرد که بیشتر در آموزشگاه های ابتدای بوده است.

نیاز سالانه پنج میلیارد ریال برای خرید کتاب کودک

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان شمالی در ادامه گفت: سالانه پنج تا ۶ میلیارد ریال اعتبار از محل منابع ملی برای خرید حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار جلد کتاب کانون های استان اختصاص می یابد که به همین حدود اعتبار استانی نیز نیاز است.

وی افزود: اینک در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان شمالی بیش از ۱۸۰ هزار و ۵۰۰ جلد کتاب موجود است که پاسخگوی نیاز کودکان و نوجوانان این استان نیست.

به گزارش ایرنا، سرانه زیر بنای کتابخانه های عمومی خراسان شمالی ۲ متر و ۹۳ سانتی متر و بیش از میانگین کشوری است که در این شاخص سرانه زیر بنای کتابخانه های عمومی به ازای هر ۱۰۰ نفر جمعیت محاسبه می شود، این میانگین در کشور یک متر و ۸۶ سانتی متر است.

سرانه تعداد کتابخانه های کشور نیز به ازای هر ۲۵ نفر سنجیده می شود که میانگین این سرانه در کشور ۱.۸۶ و استان ۲.۲۰ کتابخانه است.

نرخ عضویت به ازای هر ۱۰۰ نفر از جمعیت محاسبه می شود که براساس آمارها در شاخص عضویت جزو استان های برتر کشور هستیم و این استان هم‌اکنون جایگاه نخست سرانه فضای کتابخوانی را به نسبت جمعیت در کشور داراست.

خراسان شمالی با جمعیت یک میلیون نفری در شمالشرق کشور واقع است که نیمی از آنها در مناطق روستایی ساکن هستند.