همدان- ایرنا- مدیرکل بیمه سلامت همدان گفت: این بیمه در راستای کمک به اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت از ابتدای امسال تاکنون به میزان ۱۸ میلیارد و ۸۲۸ میلیون ریال برای کمک به درمان نابروری و نازایی ۴۷۵ زوج در استان هزینه پرداخت کرده است.

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار ایرنا، فریبرز نیاستی در جریان بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز همدان در جمع کارکنان این مرکز به بیان مهمترین اقدامات و خدمات اداره کل بیمه سلامت همدان در هفت ماهه سال جاری پرداخت و افزود:در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت زوجین نابارور می توانند تا سن ۴۹ سالگی و تا سه دوره درمانی از خدمات درمانی نازایی و ناباروری به صورت بیمه ای بهره مند شوند.

نیاستی اضافه کرد: بیمه سلامت درخصوص هزینه های درمان ناباروری و نازایی در مراکز دولتی ۹۰ درصد تعرفه دولتی و در بخش خصوصی ۹۰ درصد تعرفه عمومی غیر دولتی را پرداخت می کند.

وی ادامه داد: سال گذشته افزون بر ۱۶ میلیارد ریال بابت هزینه های درمان نازایی و ناباروری ۷۱۲ زوج نابارور توسط بیمه سلامت همدان پرداخت شد که این رقم در مقایسه با پرداخت سال ۱۴۰۰ که ۳۶۰ میلیون ریال برای ۱۳ زوج بودرشد بسیار چشمگیر و قابل توجهی داشته است.

حمایت بیمه سلامت همدان از ۳۵ هزار و ۸۷۶ بیمار خاص و سخت درمان

این مسوول یادآور شد: به منظور افزایش حمایت مالی از بیماران سخت درمان سال گذشته صندوق حمایت از این بیماران در سازمان بیمه سلامت ایران تشکیل شد.

وی اضافه کرد: ۱۰۷ بیماری‌ خاص و سخت درمان شامل مبتلایان به انواع سرطان ها ، شیمی درمانی، رادیوتراپی، تالاسمی، هموفیلی، ام.اس، بیماران دیالیزی (دیالیز خونی و دیالیز صفاقی)، بال پروانه‌ای، انواع تیپ‌های SMA، سیستیک فیبروزس، اوتیسم ، پرفشاری شریان ریوی، سکته مغزی، پیوند اعضا (شامل سلول‌های بنیادی خونساز، کلیه، کبد، قلب، پانکراس، روده، ریه)، مزمن روانی، رتینوپاتی دیابتی، صرع مقاوم به درمان، جراحی‌های DBS (برای بیماران پارکینسون، دیستونی، ترمور، تیک، تورت) بیماران با آسیب شنوایی شدید و دیستروفی‌های عضلانی در این صندوق تحت حمایت دولت قرار گرفته است.

مدیرکل بیمه سلامت همدان ادامه داد: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از یک هزار و ۱۲۰ میلیارد ریال بابت هزینه‌های درمانی ۳۵ هزار و ۸۷۶بیمار خاص، سخت درمان و مزمن همدان توسط این سازمان پرداخت شده است.

توسعه بیمه سلامت همگانی

نیاستی همچنین گفت: هم اکنون جمعیتی افزون بر یک میلیون و ۸۱ هزار نفر معادل حدود ۶۰ درصد جمعیت استان زیر پوشش بیمه سلامت استان همدان در چهار صندوق روستاییان، کارکنان دولت، سایر اقشار و ایرانیان هستند.

وی اضافه کرد: صندوق روستائیان بزرگترین صندوق بیمه سلامت محسوب می شود که ۶۵ هزار و ۷۴۲ نفر زیر پوشش این صندوق هستند همچنین سهم بیمه شدگان صندوق ایرانیان از بیمه سلامت ۲۳۹ هزار و ۷۱۷ نفر است.

نیاستی یادآوری کرد: مرداد ماه سال ۱۴۰۲ به منظور گسترش پوشش بیمه سلامت همگانی با تصویب دولت سیزدهم پنج دهک اول درآمدی از پرداخت حق بیمه معاف شدند و به صورت رایگان زیر پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند.

وی بیان کرد: با احتساب جمعیت بیمه شدگان روستایی استان و پنج دهک اول درآمدی در صندوق ایرانیان، هم اکنون جمعیتی بیش از ۸۵۰ هزار نفر حدود۸۰ درصد جمعیت بیمه شدگان استان به صورت رایگان از خدمات بیمه سلامت بهره مند شده اند.

توسعه قرارداد با موسسات و مراکز درمانی همدان

نیاستی اظهار کرد: به منظور افزایش میزان رضایتمندی بیمه شدگان و گسترش دسترسی به خدمات زیر پوشش بیمه سلامت، اداره کل بیمه سلامت استان همدان تلاش کرد تا با تعداد بیشتری از مراکز و موسسات درمانی استان قرارداد همکاری منعقد کند.

وی افزود: هم اکنون این اداره کل با ۹۸۷ مرکز تشخیصی درمانی طرف قرارداد است.

این مسوول ادامه داد: این مراکز شامل بیمارستانهای دولتی، خصوصی و خیریه، مطب های پزشکان عمومی، متخصص و فوق تخصص، دندانپزشکان، مراکز تصویربرداری، داروخانه ها، آزمایشگاه ها است.

به روز شدن پرداخت مطالبات موسسات و مراکز درمانی

وی گفت: به علت نقش اثرگذار تامین مالی منابع مورد نیاز در موسسات درمانی طرف قرارداد و به منظور ارائه خدمات مطلوب به بیماران، اداره کل بیمه سلامت استان از سال گذشته تمام توان خود را به کار گرفت تا با پرداخت به روز مطالبات موسسات طرف قرارداد، پزشکان و داروخانه ها نسبت به تسویه مطالبات موسسات و مراکز درمانی استان اقدام کند.

مدیرکل بیمه سلامت همدان افزود: در این راستا مطالبات داروخانه های خصوصی استان تا پایان شهریور سال ۱۴۰۲، مطالبات بیمارستانها و مراکز دولتی دانشگاهی استان تا پایان مرداد امسال، مطالبات بیمارستانهای خصوصی، مراکز خصوصی، غیردانشگاهی تا پایان مرداد سالجاری پرداخت شده است.

نیاستی اضافه کرد: مطالبات درمانگاه‌ها، مراکز پاراکلینیک، آزمایشگاهها و مطب پزشکان بخش خصوصی تا پایان مرداد، ۸۰ درصد مطالبات پزشکان خانواده شهری تا پایان مهر سال ۱۴۰۲ پرداخت شده و سطح یک روستایی دانشگاه علوم پزشکی همدان و اسدآباد تا پایان شهریور تسویه شده است.

وی یادآوری کرد: همه مطالبات سال ۱۴۰۱ مراکز و موسسات درمانی استان به مبلغ بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال پرداخت و تسویه شده است.

مدیرکل بیمه سلامت همدان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از چهارهزار و ۷۸۰ میلیارد ریال برای هزینه های درمانی بیمه شدگان به مراکز و موسسات درمانی استان توسط بیمه سلامت همدان پرداخت شد.

تداوم طرح نظام ارجاع و پزشک خانواده

نیاستی گفت: با توجه به نقش بی بدیل پزشک خانواده در سلامت فرد، خانواده و جامعه، می توان گفت خدماتی که پزشک خانواده به جمعیت زیر پوشش خود می دهد، خدماتی با کیفیت، مطمئن، ارزان و سهل الوصول هستند.

وی افزود: با اجرای طرح نظام ارجاع و پزشک خانواده در استان همدان هم اکنون ۱۹۷ هزار نفر از بیمه شدگان صندوق بیمه سلامت همگانی (ایرانیان) به ۱۴۴ پزشک خانواده منتسب شده اند که این افراد از خدمات و مزایای بیمه سلامت بهره مند هستند و خدماتی که در این صندوق به بیمه شدگان ارائه می شود از نظر نوع خدمت و تعرفه هیچ تفاوتی با سایر صندوق ها ندارد.

اجرای موفقیت آمیز طرح دارویار در همدان

این مسوول بیان کرد: از ۲۳ تیر ۱۴۰۱ طرح دارویار در استان همدان همزمان با کل کشور اجرایی و عملیاتی شد و تاکنون این طرح ملی و مهم به طور موفقیت آمیز با کمترین چالش در استان اجرایی شده است.

مدیرکل بیمه سلامت همدان با بیان اینکه پرداخت به موقع مطالبات داروخانه های استان از عوامل موفقیت این طرح مهم در استان همدان بوده است افزود: پیشگیری از قاچاق دارو، جلوگیری از مصرف بی رویه و خودسرانه دارو، توزیع یارانه دارو متناسب با نیاز بیماران، منطقی تر شدن مصرف و تجویز دارو ، کاهش تقاضاهای القایی، بهره مندی همه دهک های درآمدی از یارانه دارو از فواید اجرای طرح دارویار به شمار می رود.

اجرای ۱۰۰ درصدی طرح ملی نسخه نویسی الکترونیکی

نیاستی اظهار کرد: طرح ملی نسخه نویسی الکترونیکی به عنوان زیر ساخت تشکیل پرونده الکترونیک سلامت شهروندان، هم اکنون در همه موسسات درمانی خصوصی و دولتی طرف قرارداد در استان همدان به صورت ۱۰۰ درصدی اجرایی شده است.

وی کاهش خطاهای مربوط به نسخه خوانی در داروخانه ها ، مدیریت و ساماندهی هزینه های نظام سلامت کشور، صرفه جویی در مصرف کاغذ و رفع مشکلات مربوط به حفظ و نگهدای سوابق پزشکی را از فواید طرح نسخه نویسی الکترونیکی یزشمرد.

بگفته مدیرکل بیمه سلامت همدان، تسریع در انتقال و رصد داده‌ها، پایداری اطلاعات، کاهش خطا، پایش و نظارت فنی و دقیق و نیز صرفه‌جویی در هزینه ها از دیگر مزیت‌های طرح نسخه‌نویسی الکترونیک است.

انعقاد تفاهم نامه با مرکز رادیوتراپی مهدیه همدان

نیاستی گفت: به منظور افزایش رفاه حال بیماران سخت درمان به ویژه بیماران سرطانی و کاهش مشکلات این بیماران در خصوص پرداخت هزینه های درمانی با پیگیری های متعدد انجام شده توسط این اداره کل، تفاهم نامه ای با مرکز رادیوتراپی مهدیه همدان امضا شد.

وی آثار و برکات انعقاد این تفاهمنامه را صرفه جویی نزدیک به ۵۰ میلیارد ریالی از منابع صندوق دانست که به دنبال پیگیریهای این اداره کل در اعمال تخفیف ۱۷ درصد تعرفه بخش خیریه محقق شد.

مدیرکل بیمه سلامت همدان ادامه داد: همچنین سهم بیماران از ۳۰۰ میلیارد ریال هزینه های درمانی حدود ۳۰ میلیارد ریال معادل ۱۰ درصد هزینه ها است و مابقی توسط بیمه سلامت استان پرداخت شده است.

نیاستی افزود: از دیگر آثار انعقاد تفاهمنامه با مرکز رادیوتراپی مهدیه همدان، رفع مشکلات بسیار زیاد بیماران در تامین نقدینگی برای پرداخت هزینه به مرکز رادیوتراپی بوده است.

وی انعقاد قرارداد با بیمارستان خصوصی بوعلی همدان و کلینیک تخصصی اُفق، پوشش بیمه سلامت ویژه محلات کم برخوردار، تاکید به روسای ادارات بیمه سلامت شهرستان ها در خصوص ارائه خدمت حداکثری در شهرستان و ارجاع ندادن بیمه شدگان به مرکز استان و توسعه قرارداد با دفاتر پیشخوان دولت به منظور تسهیل در خدمت رسانی به بیمه شدگان و افزایش میزان رضایتمندی آنان را از دیگر اقدامات بیمه سلامت همدان عنوان کرد.

برچسب‌ها