کرمانشاه – ایرنا - رئیس اداره محیط زیست کنگاور گفت: با برگزاری کارگاه آموزشی ۸۵ نفر از شکارچیان قانون‌مند با قوانین شکار و صید آشنا شدند.

به گزارش ایرنا، «مجتبی گداری» روز سه‌شنبه در این کارگاه آموزشی که در سرسرای یادگار امام اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کنگاور برگزار شد، اظهار کرد: شکارچیان دارای پروانه شکار پرندگان در کارگاه آموزشی توجیهی آشنایی با قوانین و مقرات شکار پرندگان شرکت کردند.
وی افزود: یکی از مهم ترین اقدامات پیشگیرانه در حوزه بروز تخلفات شکار و صید آموزش شکارچیان و آشنایی آنان با قوانین و مقرارت است که در سالجاری و با تلاش و برنامه ریزی صورت گرفته کارگاه آموزشی - توجیهی برای شکارچیان دارای پروانه شکار در کنگاور برگزار شد.
رئیس اداره محیط زسیت کنگاور با اشاره به اینکه حفاظت از محیط زیست یک وظیفه همگانی است گفت: هدف از برگزاری این نشست های آموزشی ایجاد رابطه تعاملی سازنده با شکارچیان مجاز شهرستان در راستای پیشگیری از تخلفات غیر مجاز و نیز تنویر افکار عمومی و جلب مشارکت دوستداران طبیعت است.
وی بیان کرد: در این دوره آموزشی ضمن ارتباط مستقیم محیط زیست با شکارچیان و پاسخ به سوالات و شبهات مرتبط با صدور پروانه شکار، مطالبی از قبیل آشنایی با قوانین شکار و صید، شناسایی گونه های مجاز، انواع محدودیت های(زمانی، مکانی، نوعی و غیره) و نیز ضرورت جدی گرفتن توصیه های بهداشتی در ارتباط با بیماری آنفولانزای پرندگان ارائه شد.

نقش حیاتی کوهستان امروله در تنوع زیستی

مدرس این کارگاه آموزشی که معاون اداره محیط زیست شهرستان کنگاور بود، اظهار کرد: کوهستان امروله نقش حیاتی در حمایت از تنوع زیستی منطقه دارد.

«وحید گودینی» تصریح کرد: اکنون با چالش هایی مانند تخریب زیستگاه، شکارغیرمجاز، گونه های مهاجم و غیربومی ، تغییرات اقلیم، خشکسالی های پی در پی و غیره، برای حفاظت و مدیریت حیات وحش در کشور و منطقه مواجه هستیم .

وی در ادامه به توضیحاتی پیرامون آیین نامه اجرایی قانون شکار و صید پرداخت و گفت طبق ماده ۱۵ این آئین نامه سازمان محیط زیست، میبایست قبل از صدور، تمدید یا تجدید دفترچه های شناسایی شکارچیان نسبت به برگزاری دوره های آموزشی قوانین و مقررات شکار و صید اقدام و گواهی آموزشی مربوط را صادر نماید .

بزگزاری دوره های آموزشی بازدارنده است

یک فعال زیست محیطی هم در این جلسه با اشاره تنوع زیست بوم در ایران و گونه های مختلف و خاص جانواری اظهار کرد: ایران با وسعتی بیش از یک میلیون و ۶۴۰ هزار هکتار و دارا بودن زیستگاه‌های مختلف جنگلی، کوهستانی، زاگرسی، بیشه‌زارها و ...، تنوع‌زیستی خاص و حیات‌وحش ویژه‌ای را در خود جای داده و این امر مسلما شکار را که عمری برابر با عمر بشر دارد را در این کشور رواج داده است.

«مریم مسرور» افزود: در این دوره‌ها بر خصوصیات یک شکارچی تاکیدات بسیاری صورت گرفته و گفته شد که شکارچیان باید در کنار لذت بردن از طبیعت براساس مجوز و پروانه شکار خود شکار کند. مسلما شکارچی هیچگاه از شکار منفعت مالی نخواهد برد، چراکه به صورت ذاتی شکارچی انسان پاکی هستند و اگر برخورد مناسبی با او صورت گیرد، قطعا در امر شکار بازدارنده خواهد بود.

پایان این کارگاه با پرسش و پاسخ دوست داران طبیعت همراه بود و حاضرین ضمن نقد برخی از مواد آئین نامه اجرایی پیشنهاداتی در این زمینه ارائه کردند.

شهرستان کنگاور در ۹۰ کیلومتری شرق کرمانشاه قرار دارد که از تنوع زیستی جانوری و گیاهی در کوهستانها و سراب های مختلف برخوردار است.