به گزارش خبرنگار ایرنا، سرهنگ علیرضا رضایی روز پنجشنبه در نشست کمیسیون ایمنی راههای استان که به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی برگزار شد، افزود: در سه شهرستان نهبندان، سربیشه و درمیان دغدغههای مربوط به تصادفات بیشتر است زیرا بیشترین کشتههای تصادفات امسال مربوط به این محورها بوده است.
وی با بیان اینکه شدت حادثه در طبس، دیهوک و سربیشه بیشتر است گفت: میانگین کشوری شدت تصادفات ۱.۳۵ و در استان خراسان جنوبی ۱.۸ است که قابل تامل بوده و باید مدیریت شود.
رئیس پلیس راه خراسان جنوبی ادامه داد: ۵۳ درصد متوفیان حوادث جادهای از نوع واژگونی است و ۲ عامل اصلی در این زمینه اثرگذار بوده که اختلاف سطح بین جاده و اراضی کنار و نبستن کمربند سرنشینها است.
وی گفت: ۲۰ درصد متوفیان حوادث جادهای سوختکش (خودروهای شوتی) بوده که مستقیم در آتش سوختهاند.
سرهنگ رضایی با بیان اینکه بیشترین تصادفات در ساعات عصر تا شب است عنوان کرد: حضور اورژانس در جادهها بر کاهش تلفات اثرگذار بوده که امیدواریم به این مسئله توجه شود.
وی افزود: به خاطر اینکه اغلب محورهای استان آغشته به مواد سوختی است با هر بارندگی، خطر لغزندگی تشدید میشود لذا اداره کل راهداری پیش بینی میزان شن بیشتری داشته باشد و در این زمینه گردنه ثمنشاهی خطرناکتر است.
رئیس پلیس راه خراسان جنوبی تاکید کرد: با توجه به افزایش حجم تردد خودروهای سنگین و فراوانی حوادث رخ به رخ در کمربندی قاین باید در احداث باند دوم و ایجاد روشنایی میدان طلای سرخ تسریع شود.
وی با اشاره به تکرار حوادث رانندگی در حد فاصل کیلومتر ۱۸۰ تا ۱۹۰ محور دیهوک - کرمان گفت: احداث پل و تعریض محور در این مقطع نیز باید سرعت بگیرد.
سرهنگ رضایی ادامه داد: با توجه به اینکه محور سربیشه - نهبندان برابر تحلیلهای مرکز داده پلیس راه فراجا پر حادثه و با اولویت یک در سطح راههای استان احصا شده، باید در کوتاه مدت با بازنگری علایم و خط کشی نسبت به تقویت علایم، آشکارسازی و احیای خط کشی اقدام شود.
وی بر احداث و تکمیل باند دوم در این محدوده تاکید کرد و گفت: حداقل چهار پارکینگ در این محور به منظور استقرار شبانه پلیس و استراحت مسافران لازم است و تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.
رئیس پلیس راه خراسان جنوبی یادآور شد: با توجه به افزایش شدت تصادفات جادهای متاثر از افزایش سرعت خودروها در جادههای استان و از طرفی کمبود دوربین کنترل سرعت سیار، حداقل ۲۰ دستگاه دوربین کنترل سرعت لیزرگان از محل اعتبارات استانی باید تهیه شود.
وی افزود: ۷۷ درصد ترددهای جادهای خراسان جنوبی مربوط به خودروهای سبک و ۲۳ درصد خودروهای سنگین بوده که از میانگین کشوری بالاتر است.
سرهنگ رضایی با بیان اینکه یک درصد کل ترددهای وسایل نقلیه سبک کشور در جادههای خراسان جنوبی است گفت: میانگین سرعت در جادههای استان ۸۹ کیلومتر بر ساعت و در کشور ۷۹ کیلومتر بوده که با دستگاههای توقیف سیستمی و دیگر اقدامات انجام شده میانگین سرعت حدود سه درصد نسبت به قبل کاهش یافته است.
وی گفت: ۱۸ درصد خودروهایی که در استان تردد میکنند سرعت غیرمجاز دارند که عدد بالایی است و باید برای آن برنامه ریزی لازم انجام شود.
رئیس پلیس راه خراسان جنوبی اضافه کرد: با توجه به ترددهای شبانه دانشجویان از دانشگاه بیرجند به مرکز گردشگری شوکت آباد، ایجاد پل روبهروی دانشگاه به شوکت آباد ضروری است.