افزایش تصادفات در خراسان جنوبی قابل بررسی و تحلیل است

بیرجند - ایرنا - استاندار خراسان جنوبی گفت: با وجود افزایش خدمات مختلف در راه‌های استان از جمله ساخت باند دوم همچنان شاهد رشد آمار تصادفات هستیم که این موضوع قابل بررسی و تحلیل است.

به گزارش خبرنگار ایرنا جواد قناعت روز شنبه در جلسه ستاد راهبری تصادفات استان افزود: طبق سند ملی دهه اقدام برای ایمنی راه‌ها (۱۴۰۰ تا ۱۴۰۹) که سال ۱۴۰۰ به استان‌ها ابلاغ شد باید شرایط به گونه‌ای هوشمندانه بررسی شود تا کاهش سالانه ۱۰ درصدی تصادفات را تحقق بخشیم.

وی تهیه برش استانی این سند را برای خراسان جنوبی ضروری خواند و گفت: گزارش پلیس راه و راهور نشان می‌دهد نسبت به امکانات و ابزار در اختیار، فراتر از وظایف خدمت رسانی می‌کنند، در زمینه باند دوم راه‌ها نیز جایگاه اول تا دوم را بین دیگر استان‌ها به خود اختصاص داده‌ایم.

استاندار خراسان جنوبی اضافه کرد: رعایت ایمنی راه و ضوابط ترافیکی باید خط قرمز همه ما باشد و فرهنگ‌سازی رسانه‌ها به خصوص صدا و سیما در این زمینه مهم و تاثیرگذار است.

وی گفت: دستگاه‌های استانی در مقایسه با گذشته اقدامات فراوانی انجام داده‌اند با این وجود افزایش تصادفات دلایل مختلفی دارد که باید به طور عمیق تحلیل و بررسی کرد تا به راهکارهای مناسبی دست پیدا کنیم.

برگزاری جلسات تخصصی و فنی مورد انتظار است

قناعت با بیان اینکه دستگاه‌های متولی به خوبی نقاط کور افزایش تصادفات را شناسایی کرده‌اند افزود: با این وجود باید نسبت به گذشته تلاش‌ها مضاعف شود تا شاهد کاهش آمار در این حوزه باشیم و برگزاری جلسات تخصصی و فنی مورد انتظار است.

وی همچنین بر افزایش سهم استان از جرایم رانندگی و عوارض تاکید کرد و گفت: این موضوع باید در سطح کلان کشور پیگیری شود که حتما در دستور کار قرار خواهد گرفت.

استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: برای ارتقای ایمنی راه‌ها و کاهش تصادفات باید به طور جدی پیگیری شود لذا باندهای دوم استان از جمله ۲۰ کیلومتر باقیمانده در محور سربیشه - نهبندان و ۱۲ کیلومتر محور بیرجند - قاین نیازمند تخصیص اعتبار ویژه است تا برای دهه فجر آماده بهره‌برداری شود.

وی گفت: حذف و اصلاح نقاط حادثه خیز، احداث استراحتگاه و مجتمع‌های بین راهی نیز حایز اهمیت است و در موارد فنی هیچ گونه عقب نشینی مجاز نیست.

قناعت به نقش بازدارندگی پلیس در جاده‌ها و لزوم توجه ویژه به این مساله اشاره کرد و گفت: طرح تشدید برخورد با سرعت غیرمجاز باید ادامه داشته باشد ضمن اینکه برنامه جامع و عملیاتی برای ارتقای فرهنگ ترافیک طوری تدوین شود که نقش دستگاه‌های مختلف در آن مشخص باشد.

وی افزود: برای ارتقای وضعیت عبور و مرور شهری در مرکز استان هم آغاز عملیات اجرایی حداقل یک تقاطع غیر همسطح با تامین اعتبار استانی برای دهه فجر امسال پیش بینی شود.

نصب دوربین‌های ثبت تخلف در بیرجند اولویت دارد

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: با توجه به افزایش تصادفات درون شهری در مرکز استان باید نصب دوربین‌های ثبت تخلف توسط شهرداری در اولویت قرار گیرد.

علیرضا عباس‌زاده افزود: رصد هوشمند و ثبت تخلفات باعث کنترل سرعت خودروها و کاهش میزان تخلفات می‌شود.

وی با بیان اینکه بازدارندگی در کنار فرهنگ‌سازی اهمیت دارد گفت: سرعت غیرمجاز یکی از عوامل بروز تصادفات درون و برون شهری است لذا باید با نصب تجهیزات هوشمند از بروز تخلفات جلوگیری کرد.

معاون استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: با توجه به افزایش تصادفات منجر به فوت در محور قاین به بیرجند باید دوبانده شدن کمربندی این شهر سرعت بگیرد تا شاهد اتفاقات ناگوار نباشیم.

وی گفت: در کنار ایمن سازی جاده‌ها و سرعت گرفتن پروژه‌های دوبانده سازی باید کنترل سرعت هم در دستور کار قرار گیرد.

عباس‌زاده بیان کرد: دولت سیزدهم کمک‌های خوبی به ناوگان حمل و نقل درون شهری داشته و هرچه در این زمینه کمک شود تصادفات کاهش می‌یابد زیرا ایمن‌ترین بخش، حمل و نقل عمومی است.

نوسازی ناوگان درون شهری مرکز استان بعد از ۱۰ سال

شهردار بیرجند هم در این نشست با اشاره به اینکه زیرساخت‌های شهری در مرکز استان آسیب دیده است گفت: با توجه به نیاز افزایش ضریب ایمنی و ترمیم زیرساخت‌های شهری در ۲۰ ماه گذشته خرید ۱۰ دستگاه اتوبوس و ۱۰ دستگاه ون در دستور کار قرار گرفت و به این صورت ناوگان حمل و نقل درون شهری بعد از ۱۰ سال نوسازی شد که نشان از تعهد دولت سیزدهم به مدیریت شهری دارد.

مهدی بهترین افزود: ۶۰ میلیارد ریال برای خرید تجهیزات ترافیکی هزینه شده و بعد از ۴۰ سال توانستیم زمینی به مساحت ۲ هزار متر مربع در خیابان طالقانی برای ساخت پارکینگ تملک کنیم که ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای آماده سازی آن هزینه شده است.

وی به خرید سرور (ذخیره ساز) برای ثبت تخلفات با هزینه‌کرد پنج میلیارد ریال اشاره کرد و گفت: برای زیرسازی آسفالت خیابان شهدای عبادی، اجرای ۹ سرعتکاه، نصب چهار دوربین ثبت تخلف و پروژه‌های متعدد دیگر بالغ بر هزار و ۴۷۵ میلیارد ریال هزینه در حوزه ترافیک شهری شده که معادل ۲ برابر هزینه ساخت یک فرهنگسرا است.

شهردار بیرجند تصریح کرد: با این وجود باید از محل ماده ۲۳، اعتبارات جرایم رانندگی به استان بازگشت داشته باشد تا در حوزه‌های ترافیکی هزینه شود اگرچه ارتقای فرهنگ استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی نیز حایز اهمیت است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha