به گزارش ایرنا از شهرداری تهران، سید جعفر تشکری هاشمی روز دوشنبه در خصوص مباحث مطرح شده مبنی بر دلیل ورود مستقیم شهرداری تهران به واردات اتوبوس با وجود ظرفیتهای داخلی، اظهار کرد: امروز یک اتوبوس برقی و دیزلی داخلی با نمونه مشابه دیگر کشورهای سازنده تفاوت قیمت فاحشی دارد.
وی با تأکید بر اینکه این شرایط نشان میدهد قیمت محصول ایرانی به هیچ عنوان رقابتی نیست، یادآور شد: تولیدکنندگان داخلی به جز اتاقسازی در باقی بخشها از جمله موتور، گیربکس، سیستم ترمز، جلوبندی و فرمان به صورت کامل واردات انجام میدهند.
به گفته وی، اینگونه نیست که تصور کنیم این کارخانجات، اتوبوسساز هستند و جز اتاق و بدنه، مابقی تجهیزات را وارد می کنند فلذا قیمت این محصولات گرانتر از محصولات خارجی است جای بحث دارد و باید ببینیم چرا این شرکتها نمیتوانند رقابت کنند و محصولاتشان کیفیت پایینتر و قیمت بالاتری دارند.
*حمایت از صنعتگر داخلی بینهایت نخواهد بود
رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه با وجود این شرایط در حمایت از کارگر ایرانی نه صنعتگر ایرانی باید محصول داخلی را خریداری کنیم، اضافه کرد: اما صنعتگران داخلی باید بدانند که این راه بینهایت نیست و در جایی حتماً به بنبست خواهد رسید و از این نوع رانتی که در اختیار سازندگان داخلی است، جلوگیری خواهد شد.
وی ادامه داد: در مجموع شهرداری تهران برای تأمین نیاز ناوگان حمل و نقل عمومی و حمایت از تولید داخلی، هم خرید خارجی و هم داخلی انجام داده است تا سازندگان دیگر کشورها در واقع رقیبی کنار سازندگان داخلی باشد تا ایرادات را اصلاح کنند.
*تولیدکننده داخلی باید وارد فضای رقابتی شود/ رانت به تولیدات داخلی قابل قبول نیست
تشکری هاشمی در پاسخ به این پرسش که آیا «با توجه به قیمت بالای اتوبوسهای داخلی، خرید از این شرکتها و حمایت از این نوع تولید داخلی ضرر زدن به اقتصاد و جیب مردم نیست»؟ گفت: حمایت از تولید داخلی ضرر به جیب مردم نیست بلکه حمایت از مدیری که نمیتواند سیستم و مجموعه خود را با کفایت اداره کند، ایراد دارد و ما باید کاری کنیم کسانی که مسوولیت بر عهده گرفتهاند وارد فضای رقابت شوند.
رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه فضای رقابتی به خودی خود ایرادی ندارد، تاکید کرد: حمایت از صنعتگر ایرانی به این معنا که تلاش کنند خود را به جایگاهی که باید برسانند، مشکلی ندارد اما اینکه رانتی به آنها داده شود، قطعا قابل قبول نیست.
وی با اشاره به قراردادهای منعقد شده با تولیدکنندگان داخلی و خارجی برای تأمین اتوبوسهای مورد نیاز پایتخت، گفت: تمام قراردادهایی که در ایران منعقد شده نسبت به اتوبوسهای چینی که بسیار با کیفیتتر هستند، قیمت بالاتری دارد.