زاهدان- ایرنا- کارشناس مسائل سیاسی سیستان و بلوچستان گفت: مقاومت مردم غزه در عملیات طوفان الاقصی و خروج آمریکا از منطقه مرهون مکتب شهید سلیمانی است.

مجتبی شجاعی روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران در بین کشورهای منطقه تنها کشوری است که در دوران پرافتخار حیات خودش با روحیه مقاومت و همبستگی در برابر قدرت‌های جهانی ایستادگی کرده است.

وی افزود: در کنار نقش کلیدی رهبر معظم انقلاب، نقش شخصیت‌ها و فرمانده‌هانی چون سردار سلیمانی که در برابر دشمنان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای ایستادگی کرد و معادلات منطقه‌ای و جهانی را تغییر دادند، بسیار برجسته است.

کارشناس مسائل سیاسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: در دهه‌های گذشته، به‌ واسطه ورود آمریکا به خاورمیانه، منطقه دچار تحولات اساسی و بحرانی شد، آمریکا و متحدانش تلاش کردند تا رهبرانی را حذف کنند که به دنبال ثبات سازی، امنیت سازی و همگرایی در منطقه بودند.

وی تاکید کرد: شهید سلیمانی نیز به ‌واسطه این نقش راهبردی از سوی آن‌ها ترور شد، زیرا ثبات و امنیت سازی در جهان بویژه منطقه غرب آسیا، افول هژمونی آمریکا را به دنبال خواهد داشت، در واقع ثبات و امنیت سازی برخلاف منافع آمریکا در منطقه توسط حاج قاسم، افول آمریکا و ائتلاف ‌سازی‌های جدید جهانی را کلید زد.

شجاعی گفت: بسیاری از شخصیت‌های سیاسی جهان و منطقه سردار سلیمانی را به عنوان یک نماد و سمبل الهام بخش مبارزه با تروریسم و حامی ملت‌های منطقه و مبارزات حق طلبانه می‌شناسند و در واقع این شهید بزرگوار الگوی ماندگار برای استمرار مسیری هست که خود او پایه گذاری کرده است.

شهید سلیمانی؛ مغز متفکر مقاومت

وی با بیان اینکه از عراق، لبنان، یمن و فلسطین تا گستره جغرافیایی جهان او را به عنوان شخصیت شماره یک مبارزه با تروریسم و یک استراتژی سطح نظامی می‌شناسند، تصریح کرد: شهید سلیمانی به عنوان مغز متفکر مقاومت، نقشی کلیدی در شکست سیاست‌های سلطه گرایانه آمریکا در خاورمیانه داشت.

کارشناس مسائل سیاسی سیستان و بلوچستان اظهار کرد: شهید سلیمانی هم در سطح تاکتیک، هم در سطح راهبردی و نهایتا در کلان مبارزات و مقاومت به عنوان سیاستمدار و سیاستگذار برجسته و مرد میدان در صحنه مقاومت ایفای نقش می‌کرد و به عنوان فرمانده ارشد جبهه مقاومت نقش مهمی در توسعه امنیت، عدالت و صلح منطقه‌ای و جهانی داشت.

وی با بیان اینکه نقش‌آفرینی‌های شهید سردار سپهبد سلیمانی در جبهه‌های مختلف نبرد با تروریسم او را به مرکز محور مقاومت تبدیل کرده بود، افزود: حاج قاسم به نماد و تصویر بین المللی و فرامرزی گفتمان مقاومت تبدیل شده، فرمانده شهید سپاه قدس که از نظر رسانه‌های خارجی مرد نیرومند و پر نفوذ در منطقه غرب آسیا معرفی می‌شد، پس از شهادتش، تصویری منحصر به فرد از تقویت جریان مقاومت بین المللی و فرامرزی ایجاد کرد.

کارشناس مسائل سیاسی سیستان و بلوچستان تاکید کرد: نتیجه اثر و پژواک طبیعی ترور حاج قاسم سلیمانی، شکل‌گیری یک انرژی جدید در جغرافیای وسیع منطقه و فرامنطقه به صورت خودجوش، آتش به اختیار و مصمم برای یک انتقام گیری سخت و راهبردی، با تاثیرات تعیین‌ کننده خواهد بود که به طور قطع به حضور آمریکا در این منطقه خاتمه خواهد داد.

وی بیان کرد: شهید سلیمانی تصویر یک جبهه مقاومت فعال و متحد را چنان به نمایش گذاشت که هرگز با رفتن سردار سلیمانی آسیب نخواهد دید، بلکه قوی‌تر خواهد شد.

به گفته شجاعی؛ شهادت فرمانده سپاه قدس، صحنه منطقه و جهان را برای نقش آفرینی آمریکا به کلی تغییر داد و جبهه ضد امریکایی از مرزهای منطقه به فرامرزهای محور مقاومت منتقل شد.

بیشتر بخوانید:

قبول آتش‌بس در غزه شکستی مفتضحانه برای اسرائیل است

اقدامات اسرائیل در غزه جنایت علیه بشریت است

انقلاب اسلامی ایران تجلی تحقق قدرت نرم است

اخراج آمریکا از منطقه و نابودی اسرائیل ثمره گفتمان مقاومت

وی اظهار کرد: کاریزمای نهفته سپهبد سلیمانی با بسیج کردن نیروهای علاقمند به آرمان‌های انقلاب اسلامی، نظریه سازش با آمریکا و رژیم صهیونیستی را به کلی از بین برد و به نوعی مانع اجرای طرح‌های آمریکایی- صهیونیستی در منطقه شد.

کارشناس مسائل سیاسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: شهید سلیمانی را می‌توان نمونه بارز یک انسان محبوب و فوق تاثیرگذار در دنیای امروز دانست که با تلفیق روش نرم و استراتژی سخت در زندگی خود نه تنها معادلات منطقه را تغییر داد بلکه با شهادتش تصویری فرامرزی از گفتمان مقاومت را در سراسر جهان به نمایش گذاشت.

وی تصریح کرد: گفتمانی که یک هدف مشخص دارد و آن اخراج آمریکا از منطقه و نابودی اسرائیل و آزادسازی قدس شریف و در نهایت صلح و ثبات و آرامش در منطقه در سایه مشارکت منطقه‌ای توسط کشورهای منطقه بود.

به گفته شجاعی؛ در سال‌های گذشته به ‌واسطه اینکه شهید سلیمانی راهبرد آمریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی را شناخته بود و می‌دانست که در چه جهتی حرکت می‌کنند، سیاست‌های مقابله‌ای مؤثر را طراحی و پیاده ‌کرد و به همین دلیل، به‌عنوان نماد یکپارچه‌سازی و همگرایی مقاومت در برابر سیاست‌های آمریکا در خاورمیانه ، تبدیل شد و این واقعیت از دل ایمان و تجربه زیاد شهید، نشات می‌گرفت.

وی تصریح کرد: شهید سلیمانی معتقد بود که کشورهای اسلامی، خودشان می‌توانند در خصوص امنیت سازی و ساماندهی، به موفقیت دست یابد و این، یکی از ویژگی‌هایی بود که سردار سلیمانی به‌عنوان میراث به کشورهایی که به دنبال آزادی و استقلال هستند، هدیه کرده است.

کارشناس مسائل سیاسی سیستان و بلوچستان افزود: راهبرد اتخاذ شده از سوی شهید سلیمانی برای شکست دادن راهبردهای توطئه محور آمریکایی صهیونیستی، اتخاذ روش تهاجمی با تکیه به مجموعه‌ای از روش‌های دیپلماسی عمومی، دیپلماسی دفاعی و امنیت، دیپلماسی رسانه‌ای در کنار تاکتیک‌ها و روش‌های نظامی و امنیتی بود.

وی بیان کرد: در واقع شهید سلیمانی نماد و مبتکر جنگ ترکیبی جدید در تاریخ معاصر بود که موفق شد دیپلماسی و میدان را به هم درآمیزد و به شکل ترکیبی همزمان به اجرا بگذارد، او دشمن را به خوبی شناخته بود و از ظرفیت‌های خودی به نحو احسن در برابر دشمن بهره گرفت، این رمز موفقیت او در نبرد راهبردی و جنگ اراده‌ها در برابر جبهه ائتلافی جهانی بود.

حاج قاسم؛ شهید راه قدس برای فلسطینی‌ها

شجاعی با بیان اینکه نبرد با نقشه صهیونیستی خاورمیانه جدید و جلوگیری از تجزیه منطقه، از مهمترین رسالت‌های حاج قاسم سلیمانی بود، تاکید کرد: شخصیتی مانند شهید سلیمانی در طول حیاتشان به عنوان سرمایه‌ای گران‌بها و موثر در دیپلماسی ، بهترین نمود و تمثیل ملت خود بود و با الفت قلوب و وجهه راهبری و جریان‌ سازی‌شان کارکردی کم‌نظیر در دیپلماسی عمومی و تصویرسازی از جمهوری اسلامی ایران داشت.

وی ادامه داد: سردار قاسم سلیمانی پیش از آنکه مرد جنگ باشد، مرد صلح بود، تنها یک شخص نبود بلکه سمبل یک مکتب و تفکر بود که معتقد بود تنها راهکار ممانعت از سلطه آمریکا و صهیونیسم بر سرنوشت دولت ها و ملت‌های منطقه، اتحاد کشورهای مسلمان منطقه است بنابراین شهید سلیمانی برای اقتدار ملت های منطقه، اهمیتی راهبردی قائل بود.

کارشناس مسائل سیاسی سیستان و بلوچستان گفت: قطعا دستاوردهای محور مقاومت، محصول تلاش‌های این مرد بزرگ و قهرمان منطقه‌ای و جهانی هست، حاج قاسم برای فلسطینی‌ها شهید راه قدس است و شاید این‌عنوان پسوندی شایسته است که می‌توان برای حاج قاسم سلیمانی انتخاب کرد.

وی بیان کرد: یکی از یادگارهای سردار سلیمانی برای منطقه انتظام بخشی بود که به‌ واسطه شناخت درست این شهید از منطقه است که توانست، رهبرانی را در منطقه شناسایی و فعال کند که آنان همانند سردار سلیمانی به این ارزش‌ها پایبند باشند و بعد از چند سال از شهادت ایشان، راه مقاومت را در پیش گیرند که ‌نمونه بارز ان مبارزین فلسطینی و یمنی هستند.

شهید سلیمانی؛ الهام بخش گروه‌های مقاومت در تاریخ

شجاعی خاطرنشان کرد: حاج قاسم به‌ درستی نقش کشورهای اسلامی را شناسایی کرده بود و به‌واسطه این درک درست، سیاست‌های درستی را در مقابله آمریکا انجام داد؛ سیاست خارجی ما در ۱۰ سال گذشته، مدیون رشادت‌های سردار سلیمانی است.

وی با بیان اینکه امنیت و ثبات موجود در منطقه مرهون تلاش‌های شهید سلیمانی است، افزود: این شهید والامقام این پویایی‌ها را به منطقه خاورمیانه رساند، به کشورها هویت داد و از آن‌ها خواست تا در برابر سهم خواهی غیرقانونی آمریکا ایستادگی کنند.

کارشناس مسائل سیاسی سیستان و بلوچستان بیان کرد: بخش مهمی از موفقیت غزه در دستیابی به تسلیحات و ابتکار احداث کانال به عنوان چاره خروج از محاصره سرزمینی مرهون حمایت‌های شهید سردار سلیمانی بود که فلسطینی‌ها بعد از شهادت ایشان بارها بر آن تأکید کردند و در تمامی نبردهایی که شهید سلیمانی در منطقه در آن حضور داشت، قطب‌نمای آن جنگ قدس بود، چرا که هدف حفظ مقاومت است.

وی ادامه داد: شهید سلیمانی به‌رغم شخصیت و عنوان نظامی‌شان، به ‌دلیل توجه ویژه به مولفه های قدرت نرم و ابزار دیپلماسی توانست از طریق ارائه یک الگوی سیاست خارجی بشردوستانه و غیرمنفعت‌طلبانه، وجهه جمهوری اسلامی ایران را نزد دولت‌ها و ملت‌های منطقه به طرز قابل توجهی ارتقا داده و به عنوان الهام بخش گروه‌های مقاومت در تاریخ ماندگار شود.