مقاومت مردم غزه مرهون مکتب شهید سلیمانی است

زاهدان- ایرنا- کارشناس مسائل سیاسی سیستان و بلوچستان گفت: مقاومت مردم غزه در عملیات طوفان الاقصی و خروج آمریکا از منطقه مرهون مکتب شهید سلیمانی است.

مجتبی شجاعی روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران در بین کشورهای منطقه تنها کشوری است که در دوران پرافتخار حیات خودش با روحیه مقاومت و همبستگی در برابر قدرت‌های جهانی ایستادگی کرده است.

وی افزود: در کنار نقش کلیدی رهبر معظم انقلاب، نقش شخصیت‌ها و فرمانده‌هانی چون سردار سلیمانی که در برابر دشمنان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای ایستادگی کرد و معادلات منطقه‌ای و جهانی را تغییر دادند، بسیار برجسته است.

کارشناس مسائل سیاسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: در دهه‌های گذشته، به‌ واسطه ورود آمریکا به خاورمیانه، منطقه دچار تحولات اساسی و بحرانی شد، آمریکا و متحدانش تلاش کردند تا رهبرانی را حذف کنند که به دنبال ثبات سازی، امنیت سازی و همگرایی در منطقه بودند.

وی تاکید کرد: شهید سلیمانی نیز به ‌واسطه این نقش راهبردی از سوی آن‌ها ترور شد، زیرا ثبات و امنیت سازی در جهان بویژه منطقه غرب آسیا، افول هژمونی آمریکا را به دنبال خواهد داشت، در واقع ثبات و امنیت سازی برخلاف منافع آمریکا در منطقه توسط حاج قاسم، افول آمریکا و ائتلاف ‌سازی‌های جدید جهانی را کلید زد.

شجاعی گفت: بسیاری از شخصیت‌های سیاسی جهان و منطقه سردار سلیمانی را به عنوان یک نماد و سمبل الهام بخش مبارزه با تروریسم و حامی ملت‌های منطقه و مبارزات حق طلبانه می‌شناسند و در واقع این شهید بزرگوار الگوی ماندگار برای استمرار مسیری هست که خود او پایه گذاری کرده است.

مقاومت مردم غزه مرهون مکتب شهید سلیمانی است

شهید سلیمانی؛ مغز متفکر مقاومت

وی با بیان اینکه از عراق، لبنان، یمن و فلسطین تا گستره جغرافیایی جهان او را به عنوان شخصیت شماره یک مبارزه با تروریسم و یک استراتژی سطح نظامی می‌شناسند، تصریح کرد: شهید سلیمانی به عنوان مغز متفکر مقاومت، نقشی کلیدی در شکست سیاست‌های سلطه گرایانه آمریکا در خاورمیانه داشت.

کارشناس مسائل سیاسی سیستان و بلوچستان اظهار کرد: شهید سلیمانی هم در سطح تاکتیک، هم در سطح راهبردی و نهایتا در کلان مبارزات و مقاومت به عنوان سیاستمدار و سیاستگذار برجسته و مرد میدان در صحنه مقاومت ایفای نقش می‌کرد و به عنوان فرمانده ارشد جبهه مقاومت نقش مهمی در توسعه امنیت، عدالت و صلح منطقه‌ای و جهانی داشت.

وی با بیان اینکه نقش‌آفرینی‌های شهید سردار سپهبد سلیمانی در جبهه‌های مختلف نبرد با تروریسم او را به مرکز محور مقاومت تبدیل کرده بود، افزود: حاج قاسم به نماد و تصویر بین المللی و فرامرزی گفتمان مقاومت تبدیل شده، فرمانده شهید سپاه قدس که از نظر رسانه‌های خارجی مرد نیرومند و پر نفوذ در منطقه غرب آسیا معرفی می‌شد، پس از شهادتش، تصویری منحصر به فرد از تقویت جریان مقاومت بین المللی و فرامرزی ایجاد کرد.

کارشناس مسائل سیاسی سیستان و بلوچستان تاکید کرد: نتیجه اثر و پژواک طبیعی ترور حاج قاسم سلیمانی، شکل‌گیری یک انرژی جدید در جغرافیای وسیع منطقه و فرامنطقه به صورت خودجوش، آتش به اختیار و مصمم برای یک انتقام گیری سخت و راهبردی، با تاثیرات تعیین‌ کننده خواهد بود که به طور قطع به حضور آمریکا در این منطقه خاتمه خواهد داد.

وی بیان کرد: شهید سلیمانی تصویر یک جبهه مقاومت فعال و متحد را چنان به نمایش گذاشت که هرگز با رفتن سردار سلیمانی آسیب نخواهد دید، بلکه قوی‌تر خواهد شد.

به گفته شجاعی؛ شهادت فرمانده سپاه قدس، صحنه منطقه و جهان را برای نقش آفرینی آمریکا به کلی تغییر داد و جبهه ضد امریکایی از مرزهای منطقه به فرامرزهای محور مقاومت منتقل شد.

بیشتر بخوانید:

قبول آتش‌بس در غزه شکستی مفتضحانه برای اسرائیل است

اقدامات اسرائیل در غزه جنایت علیه بشریت است

انقلاب اسلامی ایران تجلی تحقق قدرت نرم است

مقاومت مردم غزه مرهون مکتب شهید سلیمانی است

اخراج آمریکا از منطقه و نابودی اسرائیل ثمره گفتمان مقاومت

وی اظهار کرد: کاریزمای نهفته سپهبد سلیمانی با بسیج کردن نیروهای علاقمند به آرمان‌های انقلاب اسلامی، نظریه سازش با آمریکا و رژیم صهیونیستی را به کلی از بین برد و به نوعی مانع اجرای طرح‌های آمریکایی- صهیونیستی در منطقه شد.

کارشناس مسائل سیاسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: شهید سلیمانی را می‌توان نمونه بارز یک انسان محبوب و فوق تاثیرگذار در دنیای امروز دانست که با تلفیق روش نرم و استراتژی سخت در زندگی خود نه تنها معادلات منطقه را تغییر داد بلکه با شهادتش تصویری فرامرزی از گفتمان مقاومت را در سراسر جهان به نمایش گذاشت.

وی تصریح کرد: گفتمانی که یک هدف مشخص دارد و آن اخراج آمریکا از منطقه و نابودی اسرائیل و آزادسازی قدس شریف و در نهایت صلح و ثبات و آرامش در منطقه در سایه مشارکت منطقه‌ای توسط کشورهای منطقه بود.

به گفته شجاعی؛ در سال‌های گذشته به ‌واسطه اینکه شهید سلیمانی راهبرد آمریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی را شناخته بود و می‌دانست که در چه جهتی حرکت می‌کنند، سیاست‌های مقابله‌ای مؤثر را طراحی و پیاده ‌کرد و به همین دلیل، به‌عنوان نماد یکپارچه‌سازی و همگرایی مقاومت در برابر سیاست‌های آمریکا در خاورمیانه ، تبدیل شد و این واقعیت از دل ایمان و تجربه زیاد شهید، نشات می‌گرفت.

وی تصریح کرد: شهید سلیمانی معتقد بود که کشورهای اسلامی، خودشان می‌توانند در خصوص امنیت سازی و ساماندهی، به موفقیت دست یابد و این، یکی از ویژگی‌هایی بود که سردار سلیمانی به‌عنوان میراث به کشورهایی که به دنبال آزادی و استقلال هستند، هدیه کرده است.

کارشناس مسائل سیاسی سیستان و بلوچستان افزود: راهبرد اتخاذ شده از سوی شهید سلیمانی برای شکست دادن راهبردهای توطئه محور آمریکایی صهیونیستی، اتخاذ روش تهاجمی با تکیه به مجموعه‌ای از روش‌های دیپلماسی عمومی، دیپلماسی دفاعی و امنیت، دیپلماسی رسانه‌ای در کنار تاکتیک‌ها و روش‌های نظامی و امنیتی بود.

وی بیان کرد: در واقع شهید سلیمانی نماد و مبتکر جنگ ترکیبی جدید در تاریخ معاصر بود که موفق شد دیپلماسی و میدان را به هم درآمیزد و به شکل ترکیبی همزمان به اجرا بگذارد، او دشمن را به خوبی شناخته بود و از ظرفیت‌های خودی به نحو احسن در برابر دشمن بهره گرفت، این رمز موفقیت او در نبرد راهبردی و جنگ اراده‌ها در برابر جبهه ائتلافی جهانی بود.

مقاومت مردم غزه مرهون مکتب شهید سلیمانی است

حاج قاسم؛ شهید راه قدس برای فلسطینی‌ها

شجاعی با بیان اینکه نبرد با نقشه صهیونیستی خاورمیانه جدید و جلوگیری از تجزیه منطقه، از مهمترین رسالت‌های حاج قاسم سلیمانی بود، تاکید کرد: شخصیتی مانند شهید سلیمانی در طول حیاتشان به عنوان سرمایه‌ای گران‌بها و موثر در دیپلماسی ، بهترین نمود و تمثیل ملت خود بود و با الفت قلوب و وجهه راهبری و جریان‌ سازی‌شان کارکردی کم‌نظیر در دیپلماسی عمومی و تصویرسازی از جمهوری اسلامی ایران داشت.

وی ادامه داد: سردار قاسم سلیمانی پیش از آنکه مرد جنگ باشد، مرد صلح بود، تنها یک شخص نبود بلکه سمبل یک مکتب و تفکر بود که معتقد بود تنها راهکار ممانعت از سلطه آمریکا و صهیونیسم بر سرنوشت دولت ها و ملت‌های منطقه، اتحاد کشورهای مسلمان منطقه است بنابراین شهید سلیمانی برای اقتدار ملت های منطقه، اهمیتی راهبردی قائل بود.

کارشناس مسائل سیاسی سیستان و بلوچستان گفت: قطعا دستاوردهای محور مقاومت، محصول تلاش‌های این مرد بزرگ و قهرمان منطقه‌ای و جهانی هست، حاج قاسم برای فلسطینی‌ها شهید راه قدس است و شاید این‌عنوان پسوندی شایسته است که می‌توان برای حاج قاسم سلیمانی انتخاب کرد.

وی بیان کرد: یکی از یادگارهای سردار سلیمانی برای منطقه انتظام بخشی بود که به‌ واسطه شناخت درست این شهید از منطقه است که توانست، رهبرانی را در منطقه شناسایی و فعال کند که آنان همانند سردار سلیمانی به این ارزش‌ها پایبند باشند و بعد از چند سال از شهادت ایشان، راه مقاومت را در پیش گیرند که ‌نمونه بارز ان مبارزین فلسطینی و یمنی هستند.

مقاومت مردم غزه مرهون مکتب شهید سلیمانی است

شهید سلیمانی؛ الهام بخش گروه‌های مقاومت در تاریخ

شجاعی خاطرنشان کرد: حاج قاسم به‌ درستی نقش کشورهای اسلامی را شناسایی کرده بود و به‌واسطه این درک درست، سیاست‌های درستی را در مقابله آمریکا انجام داد؛ سیاست خارجی ما در ۱۰ سال گذشته، مدیون رشادت‌های سردار سلیمانی است.

وی با بیان اینکه امنیت و ثبات موجود در منطقه مرهون تلاش‌های شهید سلیمانی است، افزود: این شهید والامقام این پویایی‌ها را به منطقه خاورمیانه رساند، به کشورها هویت داد و از آن‌ها خواست تا در برابر سهم خواهی غیرقانونی آمریکا ایستادگی کنند.

کارشناس مسائل سیاسی سیستان و بلوچستان بیان کرد: بخش مهمی از موفقیت غزه در دستیابی به تسلیحات و ابتکار احداث کانال به عنوان چاره خروج از محاصره سرزمینی مرهون حمایت‌های شهید سردار سلیمانی بود که فلسطینی‌ها بعد از شهادت ایشان بارها بر آن تأکید کردند و در تمامی نبردهایی که شهید سلیمانی در منطقه در آن حضور داشت، قطب‌نمای آن جنگ قدس بود، چرا که هدف حفظ مقاومت است.

وی ادامه داد: شهید سلیمانی به‌رغم شخصیت و عنوان نظامی‌شان، به ‌دلیل توجه ویژه به مولفه های قدرت نرم و ابزار دیپلماسی توانست از طریق ارائه یک الگوی سیاست خارجی بشردوستانه و غیرمنفعت‌طلبانه، وجهه جمهوری اسلامی ایران را نزد دولت‌ها و ملت‌های منطقه به طرز قابل توجهی ارتقا داده و به عنوان الهام بخش گروه‌های مقاومت در تاریخ ماندگار شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha