بجنورد-ایرنا- مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی گفت: میزان پوشش تحصیلی دانش‌آموزان در مدارس ابتدایی استان ۹۸.۶ درصد و در کشور ۹۷.۹ درصد ثبت شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ابوالقاسم اکبری روز پنجشنبه در نشست شورای آموزش و پرورش استان اظهار کرد: میزان پوشش تحصیلی دوره اول ابتدایی در استان ۹۶.۱۵ درصد است که این رقم در میانگین کشوری ۹۵.۵ درصد گزارش شده و این شاخص در استان بهتر از میانگین کشوری است.

وی با اشاره به ترک تحصیل دانش آموزان و بازماندگان از تحصیل در استان خاطرنشان کرد: پارسال یکهزار و ۴۴ لازم التعلیم استان از تحصیل بازماندد که ۲۱۸ نفر از این تعداد هنوز شناسایی نشده اند و اطلاعات لازم از آنان در دست نیست.

وی تصریح کرد: ۶۵۰ نفر از کودکان لازم التعلیم استان که در کلاس های درس حاضر نشده بودند ،شناسایی و ادامه تحصیل آنان پیگیری شد اما هنوز ۲۱۸ نفر هنوز شناسایی نشده اند که در این باره انتظار می رود دستگاه های مختلف از جمله ثبت احوال و دانشگاه علوم پزشکی در این باره کمک کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی خاطرنشان کرد: همچنین ۱۷۶ نفر از این دانش آموزان به علت های مختلف از حضور در کلاس های درس بازماندند.

وی با بیان اینکه آمار دانش آموزان بازمانده از تحصیل استان در سال تحصیلی جاری هنوز نهایی نشده است افزود: یکی از دغدغه ها در زمینه آموزش، انسداد مبادی بیسوادی است در این زمینه شناسایی، جذب و نگهداشت دانش آموزان در کلاس های درس و بازگشت کودکان بازمانده از تحصیل در مدارس از رویکردهای ما است.

اکبری خاطرنشان کرد: شیوع کرونا سبب شد تا آسیب هایی در تحصیل دانش آموزان به وجود آید که تلاش داریم تا این آسیب ها جبران شود.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اقدامات ارزنده دولت در زمینه ارتقای زیرساخت های آموزشی در استان گفت: ۲ سال گذشته ۵۰ باب مدرسه با ۳۰۰ کلاس درس در استان بهره برداری شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی افزود: اکنون ۱۲۰ پروژه آموزشی استان در دست ساخت است.

استاندار خراسان شمالی هم در این نشست اقدامات انجام شده به وسیله فرمانداران در زمینه کمک به آموزش و پرورش را مناسب ارزیابی کرد و گفت: باید از ظرفیت فرمانداران برای شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل بیشتر استفاده شود.

محمدرضا حسین نژاد اظهار کرد: برگزاری و اعزام دانش آموزان به اردوهای راهیان نور و اردوهای راهیان پیشرفت باید مورد توجه قرار گیرد، این اردوها از مهم ترین کلاس های درس برای دانش آموزان در مدارس است.

وی با اشاره به انتخابات پیش رو گفت: توجه به رای اولی ها باید بیش از پیش باید، حتی دانش آموزانی که به سن رای دادن نرسیده اند هم باید نسبت به این رویداد حساس باشند، این دانش آموزان هر چند امکان رای دادن ندارند اما می توانند زمینه ساز حضور والدین در پای صندوق های رای باشند.

استاندار خراسان شمالی افزود: فرهنگیان و دانش آموزان و در مجموع آموزش و پرورش، مجموعه ای تاثیرگذار در مشارکت حداکثری مردم در انتخابات دارد.

به گزارش ایرنا، ۱۹۲ هزار دانش آموز خراسان شمالی در بیش از ۲ هزار باب آموزشگاه استان زیر نظر ۲۰ هزار نفر معلم تحصیل می کنند که از این تعداد ۱۰۸ هزار دانش آموز در مقطع ابتدایی و مابقی متوسطه است.

۴۸ درصد دانش آموزان خراسان شمالی را دختران تشکیل می دهند و ۳۶ درصد دانش آموزان در مناطق روستایی مشغول به تحصیل هستند.