زنجان - ایرنا - کارشناس مسوول پیش‌بینی و مدیریت بحران اداره کل هواشناسی استان زنجان گفت: بارندگی‌ها به خصوص فردا / جمعه/ در نیمه جنوبی و غربی زنجان شدت می‌گیرد که بر همین اساس هشدار سطح زرد هواشناسی صادر شده است.

حسین سلطانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:‌ هم اکنون آسمان اغلب مناطق استان صاف است که این شرایط از بعدازظهر با افزایش ابرها و وزش باد همراه می شود و در برخی مناطق استان سرعت وزش باد به حد نسبتا شدید خواهد رسید.

وی با بیان اینکه برای امروز بارش‌های پراکنده و وقوع رعد و برق به طور متناوب پیش بینی شده است، یادآور شد: فعالیت این سامانه تا دوشنبه هفته آینده ادامه خواهد داشت.

سلطانی اظهار داشت:‌ بارندگی های ناشی از فعالیت این سامانه فراگیر و گسترده نیست اما در برخی مناطق به صورت محلی و نقطه ای شدت می گیرد که به همین سبب احتمال آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن رودخانه ها و مسیل های استان وجود دارد.

وی به هم استانی ها توصیه کرد: از اتراق و تردد در کنار رودخانه ها، مسیل ها و ارتفاعات به سبب وقوع رعد و برق خودداری کنند.

سلطانی ادامه داد: به لحاظ دمایی نیز امروز و فردا تغییر محسوسی روی نخواهد داد و از روز یکشنبه هفته آینده با افزایش دما،‌ هوای گرمتری در استان مستقر خواهد شد.

وی دمای فعلی شهر زنجان را ۲۰ درجه سانتیگراد بیان کرد و افزود: این میزان دما نسبت به روز گذشته در همین ساعت ۲ درجه افزایش یافته است.

این کارشناس با اشاره به میزان نوسان دمای شهرهای استان، گفت: طی شبانه روز گذشته کمینه و بیشینه دمای زنجان ۱۴ و ۳۳ درجه، ابهر ۱۷ و ۳۳ درجه،‌ خرمدره ۱۵ و ۳۳ درجه، آب‌بر ۲۲ و ۳۴ درجه، قیدار ۱۵ و ۲۹ درجه، سلطانیه ۱۲ و ۳۱ درجه و ماهنشان ۱۹ و ۳۵ درجه سانتیگراد گزارش شده است.

استان زنجان از ۵۷ ایستگاه هواشناسی برخوردار است که کارشناسان حرفه‌ای در چهار باب از این ایستگاه‌ها به صورت شبانه روز و در چهار ایستگاه دیگر طی ۱۲ ساعت مستقر هستند.

داده‌های وضعیت جوی در مابقی ایستگاه‌های استان نیز به صورت خودکار جمع‌آوری می‌شود.