تهران- ایرنا- معاون فرهنگی آستان مقدس مسجد جمکران گفت: آیت الله «سید ابراهیم رئیسی» با سرمشق گرفتن از سیره قرآن و اهل بیت(ع) دارای قاطعیت در کلام و عمل بود و در راه مبارزه با ظلم و بی‌عدالتی هیچ خط قرمزی نداشت.

حجت‌الاسلام محمدباقر ولدان در گفت‌وگو با خبرنگار معارف ایرنا از مکتب شهید رئیسی با ۴۰ شاخصه به عنوان ویژگی‌های یک حکمران اخلاقی یاد کرد و گفت: مبارزه با فساد یکی از حوزه‌هایی بود که شهید جمهور، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در آن پیش‌قدم بود و قاطعانه برخورد می‌کرد.

وی افزود: قرآن کریم که خود برهان قاطع است، به قاطعیت داشتن سفارش کرده است. لذا هر کجا رسالت این کتاب آسمانی ایجاب کرده است که با پدیده‌های اجتماعی، مطالب و یا شخصیت‌ها با قاطعیت برخورد نماید، با جدیت و قاطعیت برخورد کرده است.

این استاد حوزه اضافه کرد: همچنین، هر جا پای ارزش‌های اساسی به میان آمده است، قرآن با قاطعیت به مواجهه پرداخته است. حتی به رسول خدا (ص) که در مقام رسالت است و از جایگاه ویژه ای برخوردار است هم در آیات ۴۴ تا ۴۶ سوره حاقه با قاطعیت تمام هشدار داده است و طبق آیه اول سوره مسد با ابو لهب نیز با قاطعیت تمام برخورد کرده است.

وی ادامه داد: چون قرآن، نه نسبت به پدیده‌های اجتماعی تردید و ترس دارد و نه مصلحت اندیشی بی پایه و اساس می‌کند. از این جهت در اوج اخلاق و عرفان و ادب قرآنی، در موارد لزوم، قاطعانه با پدیده‌های اجتماعی و شخصیت‌ها برخورد می‌کند.

نویسنده کتاب نظریه حکومت تربیت محور افزود: مبارزه با فساد یکی از حوزه‌هایی بود که شهید جمهور، آیت‌الله رئیسی در آن پیش‌قدم بود و قاطعانه برخورد می‌کرد و بارها در سخنان خود تأکید داشت که در مبارزه با فساد هیچ خط قرمزی ندارد و با هر کس در هر رده‌ای که باشد، سخت برخورد می‌کند؛ امری که همواره یکی از مطالبات جدی رهبر انقلاب بوده که در برابر فساد باید برخورد قاطع و در عین حال دقیق، بدون اغماض و بدون رعایت هیچ ملاحظه‌ای صورت بگیرد.

وی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب همچنین درباره قاطع بودن آیت الله رئیسی فرمودند «...مردم که نگاه می کنند، می‌بینند شما برخورد با مفسد می کنید، ملاحظه نمی کنید و قاطع وارد میدان می شوید، واقعا خوشحال می شوند، امیدوار می شوند.»

ولدان افزود: شهید رئیسی همچنین با قاطعیت و صراحت شعارهای انقلاب را سر می داد و مظهر شعارهای انقلاب بود. او در برابر دشمنان مواضع محکم و قاطعانه ای داشت و هرگز به لبخند دشمن اعتماد نکرد. او مسئولی جدی‌ بود که به فرموده رهبر انقلاب فقدان او خسارت سنگین و غیرقابل جبرانی برای کشور بود.

حجت الاسلام محمدباقر ولدان، پژوهشگر مذهبی

رئیسی یک کارگزار با گذشت بود

ولدان یکی دیگر از ویژگی های رئیسی را گذشت عنوان کرد و گفت: ایشان پس از انتصاب به عنوان رئیس جمهور کشور، هیچ گاه درصدد تلافی اهانت‌ها، توهین ها و بهتان هایی که در دوران انتخابات به ایشان زده شد، بر نیامد و تمام تلاش خود را برای حل مشکلات کشور مبذول داشت. این گذشت، موجب شد خدا همه آن اهانت ها و توهین ها را به عزت برای ایشان مبدّل گرداند. ایشان از گذشت به معنای فداکاری نیز بهره مند بود و از آسایش و راحتی خود برای خدمت به نظام و مردم صرف نظر می کرد.

این پژوهشگر مذهبی با اشاره به آیه ۳۰ سوره شوری گفت: خدای متعال خود اهل گذشت است و بسیاری از خطاها را می بخشد. قرآن می فرماید هر مصیبتی به شما رسد به خاطر اعمالی است که انجام داده‌اید و بسیاری را نیز عفو می‌کند! پیامبر اکرم(ص) نیز بسیار اهل گذشت بود و هیچ‌گاه، بدی را با بدی پاسخ نداد و در کارهای خود انتقام‌جویی نکرد. بلکه همواره عفو می فرمود و بخشش از خود نشان می‌داد؛ مگر آنکه حرمتی الهی، خدشه‌دار می‌شد که در آن صورت به پاس حفظ حرمت الهی انتقام می‌گرفتند و معصومین (ع) هم بر این امر تأکید داشتند.

وی با اشاره به روایتی از حضرت علی (ع) که «العفو تاج المکارم؛ گذشت، سرآمد اخلاق نیک است» اظهار داشت: گذشت، یک نماد برای مومنانی است که می‌خواهند راه حقیقت و تعالی و عروج به مدارج عالیه را طی کنند، اما همین گذشت نیز انواع و درجاتی دارد. گاهی گذشت از جان است، گاهی گذشت از مال و گاهی گذشت از اعتبار و آبرو است و گاهی نیز گذشت از عزیزان است.

ولدان افزود: ایثار عزیزان در موارد زیادی بالاترین نوع ایثار و گذشت است. مانند گذشت حضرت ابراهیم از فرزندش اسماعیل؛ فرزند جوانی که خدای متعال بعد از عمری انتظار، در دوران پیری به او داده بود. بزرگانی مانند شهید اول و شهید ثانی، شیخ فضل الله نوری، آیت الله سیدحسن مدرس، آیت الله سید عبدالحسین دستغیب، مجتبی نواب صفوی و شهید مطهری از حادثه عظیم کربلا درس عشق و جانبازی، شهادت و ایثارگری گرفته و از جان خود در راه اسلام گذشتند. چنانکه شیخ فضل الله نوری از آبروی خود گذشت تا استعمار و استکبار را از کشور بیرون کند.

نویسنده کتاب حکمت ولایی افزود: علما در مقاطع مختلف از مال خویش و یا شهرت خود به نفع مصالح اسلام گذشت کردند؛ در انقلاب اسلامی نیز، گذشت از بهره‌های دنیایی و ذخیره توشه برای آخرت کار بزرگی است که انسان‌های وارسته‌ای چون رزمندگان ایثارگر انجام دادند. آنها در راه آرمان‌های معنوی کشته شدند و جان خود را برای هدف و مقصدی الهی صرف کردند؛ خدای متعال هم در پاسخ به این ایثار و گذشت بزرگ، حضور و یاد و فکر آنها را در ملّتشان تداوم می‌بخشد و آرمان آنها را زنده نگه می‌دارد.

وی اضافه کرد: انسانی که در این فرهنگ تربیت شود، گذشت و فداکاری می‌کند و آسایش و راحتی خود و کسب امتیازات شخصی را در درجه‏ بعد قرار می‌دهد اما منافع ملت و کشور و سربلندی مردم و پیشرفت انقلاب و آبرومندی نظام را بزرگترین هدف خود می‌داند.

حجت الاسلام ولدان همچنین به دیگر شاخصه های آیت الله ریئسی همچون زهد و ساده زیستی، نقدشنوی و نقدپذیری، پیگیری، صراحت، پاکی و بلندنظری پرداخت که در گزارش های قبلی به بعضی از این ویژگی ها اشاره شده است.