نور امید در مکتب رئیسی

تهران- ایرنا- استاد حوزه علمیه از توکل سید شهیدان خدمت به عنوان نور امیدی یاد کرد که در برنامه‌ها و فعالیت‌های او وجود داشت و به همین دلیل هیچ‌گاه ناامید نمی‌شد.

حجت الاسلام محمدباقر ولدان در گفت‌وگو با خبرنگار معارف ایرنا از مکتب شهید رئیسی با ۴۰ شاخصه به عنوان ویژگی‌های یک حکمران اخلاقی یاد کرد و گفت: آیت الله سید ابراهیم رئیسی یک کارگزار متوکل بر خدا بود و این الگو باید در جامعه اسلامی امتداد یابد. به گفته علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت «شهید رئیسی مؤثر در وجود را غیر از خدا نمی‌دانست و عمیقاً به این مساله باور داشت. لذا توکل به خدا و توسل دائم به حضرات معصومین از ویژگی‌های شهید رئیسی بود و به همین دلیل هیچ‌گاه ناامید نمی‌شد».

وی افزود: توکل یعنی واگذار کردن کارها به خدا؛ به این معنی که انسان بداند در عالم حسابی است که چنانچه انسان به وظیفه اش عمل کند، از سوی خدا به او کمک خواهد شد. همچنین توکل به معنای اعتماد و اطمینان به خداوند قادر متعال و سپردن کارها به او و یاری خواستن از اوست. توکل بر خدا به انسان کمک می‌کند در برابر سختی ها و ناملایمات زندگی مقاوم تر باشد به همین جهت خداوند مومنین را امر به توکل می‌کند.

این پژوهشگر مذهبی ادامه داد: پیامبر (ص) با اتکا به نیروی ایمان به خدا یک تنه در مقابل بت پرستان و مستکبرین عالم قیام کرد و پرچم توحید را برافراشت و هرگز از کمی عِده و عُده نترسید. عنصر ایمان به خداوند و نفی طاغوت، رکن اصلی دعوت همه پیامبران و سیره عملی پیامبر (ص) بوده است. ملت ایران نیز با اقتدا به آن حضرت و با توکل به خدا و اعتماد به وعده های الهی برای احیای اسلام ناب قیام کرد.

معاون فرهنگی آستان مقدس مسجد جمکران افزود: همان گونه که خدا در قرآن کریم پیامبرش و همه مؤمنین را مورد خطاب قرار می دهد که ضمن تقوای الهی و بیزاری از کافرین و منافقین، در همه امور خود، بر خداوند توکل کنند، این سنت الهی اختصاص به زمان یا مکان خاص ندارد و هرزمانی که مومنان راستین به وعده های الهی اعتماد کنند و در راه خدا مجاهدت و مبارزه کنند، توفیق آنها حتمی خواهد بود و می‌توانند بر هر مشکلی پیروز شوند.

وی اظهار داشت: ملت انقلابی ایران با اعتماد به خداوند متعال مسیر نهضت و انقلاب خود را به تأسی از پیامبر(ص) ادامه خواهد داد و در این مسیر از هیچ کس ترس و هراس نخواهد داشت. زیرا هدفش همان هدف رسول خدا و راه و روشش همان راه و روش رسول خدا است و تا گسترش عدل الهی و اسلام در سرتاسر عالم با صبر و تحمل انقلابی پیش خواهد رفت.

نویسنده کتاب نظریه حکومت تربیت محور افزود: در حقیقت، در عرصه سیاسی- اجتماعی و به ویژه در مقابل توطئه ها و دسیسه های دشمنان، منبع قدرت ملت ایران اتکال به خداست که رمز و منشأ تمام پیروزی ‏هاست. در نتیجه در سخت ترین شرایط نیز باید بر او تکیه کرد تا او نیز با جنود غیبی یاری کند. البته باید توجه داشت، بعد از انجام درست و کامل وظایف و تکالیف دینی و شرعی که هر کدام از زن و مرد بر عهده دارند، بهترین راه برای حفظ خود در برابر رخنه ها و گرفتاری‌هایی که ممکن است به وجود بیاید، توکل بر خداوند است.

وی اضافه کرد: این امر در سراسر زندگی رهبر انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره) جریان داشته و افرادی که با امام خمینی زندگی کرده و ایشان را درک کرده اند، همواره توکل به خدا را در ایشان مشاهده کرده اند. فرزند برومند امام ایشان را در مقابل مشکلات، انسانی بسیار محکم و قاطع توصیف کرده که همه دشواری ها به نظرشان آسان می‌آمد و در سخت ترین اتفاق ها چه 15 خرداد، چه کودتای نوژه و چه شهادت حاج آقا مصطفی، چهره امام از حالت عادی برنمی گشت و هیچ تغییری نمی کرد.

ولدان ادامه داد: بنابر این در شرایط حساس به او پناه می‌بردیم و تنها نگاه به چهره او، به ما آرامش می بخشید. با تأسی به این الگو، کارگزاران و مدیران انقلابی، بدون ترس و با آگاهی از این امر که «وَ للهِ‌ جُنودُ السَّمواتِ وَ الاَرضِ وَ کانَ اللهُ عَزیزًا حَکیمًا». همه‌ امکانات عالم و سنت های عالم، جنود الهی هستند و می توان آن جنود الهی را پشت سرِ خود قرار داد و به کمک خود کشاند.

وی افزود: اکنون نیز، گرچه دشمنان فرصت طلب همواره درصدد ایجاد مشکلات پیش روی انقلاب هستند و در آینده نیز خواهند بود، با این حال انقلاب اسلامی با توکل به خداوند بر چالش ها و مشکلات پیش رو فائق شده و بر دشمنان پیروز خواهد شد. اساسا تنها راه رهایی ملتها را از چنگ سلطه، اعتماد به نفس و توکل به خداست؛ چراکه امروز دیو مهیب و نفرت‌انگیز سلطه ملت ها و اصل و اساس انسانیت را تهدید می کند و ملت ها هیچ راهی به جز قوی شدن، اعتماد به نفس و توکل به خدا و توکل به نیروی ذاتی خویش ندارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha