سمنان - ایرنا - رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دامغان گفت: بیش از ۱۴ هزار متر مکعب طرح آبخیزداری طی سه سال دولت سیزدهم در نقاط مختلف این شهرستان اجرایی شد.

علی اکبر عباسی راد روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اجرای ۹ طرح آبخیزداری از سال ۱۴۰۰ به ظرفیت پنج هزار و ۳۳ مترمکعب از نوع بندهای سنگ و ملات به منظور جلوگیری از بروز سیلاب و حفاظت خاک و بهبود تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی در حوضه‌های آبخیز دامغان آغاز شد.

وی افزود: سال ۱۴۰۱ نیز بیش از ۹ هزار و ۲۶۸ مترمکعب عملیات آبخیزداری احداث بند خاکی با سرریز سنگ و ملات در راستای جمع آوری و ذخیره سازی رواناب سطحی و جلوگیری از وقوع سیلاب و خسارات به زیرساخت‌های حمل و نقل جاده ای، مناطق مسکونی، باغ‌ها و مزارع در منطقه کلاته‌ملا احداث شد.

به گفته وی، تامین اعتبار برای انجام مطالعات آبخیزداری در ۲ حوضه آبخیز طزره و سرکویر از دیگر اقدامات منابع طبیعی و آبخیرداری دامغان در طول خدمتگزاری دولت سیزدهم بود و مطالعات آبخیزداری نیز طی این مدت در پهنه‌ای به وسعت ۳۹ هزار و ۶۰۰ هکتار از حوضه‌های آبخیز این شهرستان انجام شد.

طرح های پوشش گیاهی و حفظ خاک

وی خاطرنشان کرد: به منظور حفظ و احیاء پوشش گیاهی و همچنین حفاظت خاک در مناطقی که عملیات مکانیکی انجام شده حدود یکهزار و ۲۰۰ هکتار از عرصه های منابع طبیعی تحت عملیات زیستی از قبیل کاشت نهال، بذرپاشی، و بذرکاری قرار گرفته است.

این مسوول با اشاره به تاثیر این عملیات در جلوگیری از ورود سیلاب به مزارع، اراضی کشاورزی و روستایی افزود: سال ۱۴۰۰ اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد و ۵۵۲ میلیون ریال برای احداث بند سنگ و ملات در مناطق معلمان، تویه رودبار و آستانه با حجم ۲ هزار و ۱۴۹ مترمکعب اجرا شد.

طرح های سال ۱۴۰۱ را شامل احداث بند های سنگ و ملات در حوضه های کوه‌زر و نصرآباد دیباج با حجم یکهزار و ۴۸۴ مترمکعب و احداث بند خاکی به حجم ۹ هزار و ۲۶۸ متر مکعب با سرریز سنگ و ملات به حجم ۱۸۹ مترمکعب در حوضه کلاته‌ملا و هچنین انجام مطالعات آبخیزداری در حوضه های طزره و سرکویر با مساحتی برابر با ۳۹ هزار و ۶۰۰ هکتار از دیگر خدمات دولت سیزدهم برای منابع طبیعی دامغان بود.

وی یادآور شد: برای انجام این اقدام ها بالغ بر ۴۴ میلیارد و ۵۱۶ میلیون ریال از اعتبارات آبخیزداری سال ۱۴۰۱ هزینه شد.

رییس منابع طبیعی و آبخیزداری دامغان افزود: احداث بند سنگ و ملات با حجم یکهزار و ۱۴۰۰ مترمکعب در منطقه زردوان دیباج را از اقدامات دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۲ بود و برای انجام این بند که در سال ۱۴۰۳ به بهره برداری رسید، بالغ بر ۲۳ میلیارد ریال هزینه شد.