۱۴ هزار متر مکعب طرح آبخیزداری دامغان در دولت سیزدهم اجرا شد

سمنان - ایرنا - رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دامغان گفت: بیش از ۱۴ هزار متر مکعب طرح آبخیزداری طی سه سال دولت سیزدهم در نقاط مختلف این شهرستان اجرایی شد.

علی اکبر عباسی راد روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اجرای ۹ طرح آبخیزداری از سال ۱۴۰۰ به ظرفیت پنج هزار و ۳۳ مترمکعب از نوع بندهای سنگ و ملات به منظور جلوگیری از بروز سیلاب و حفاظت خاک و بهبود تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی در حوضه‌های آبخیز دامغان آغاز شد.

وی افزود: سال ۱۴۰۱ نیز بیش از ۹ هزار و ۲۶۸ مترمکعب عملیات آبخیزداری احداث بند خاکی با سرریز سنگ و ملات در راستای جمع آوری و ذخیره سازی رواناب سطحی و جلوگیری از وقوع سیلاب و خسارات به زیرساخت‌های حمل و نقل جاده ای، مناطق مسکونی، باغ‌ها و مزارع در منطقه کلاته‌ملا احداث شد.

به گفته وی، تامین اعتبار برای انجام مطالعات آبخیزداری در ۲ حوضه آبخیز طزره و سرکویر از دیگر اقدامات منابع طبیعی و آبخیرداری دامغان در طول خدمتگزاری دولت سیزدهم بود و مطالعات آبخیزداری نیز طی این مدت در پهنه‌ای به وسعت ۳۹ هزار و ۶۰۰ هکتار از حوضه‌های آبخیز این شهرستان انجام شد.

طرح های پوشش گیاهی و حفظ خاک

وی خاطرنشان کرد: به منظور حفظ و احیاء پوشش گیاهی و همچنین حفاظت خاک در مناطقی که عملیات مکانیکی انجام شده حدود یکهزار و ۲۰۰ هکتار از عرصه های منابع طبیعی تحت عملیات زیستی از قبیل کاشت نهال، بذرپاشی، و بذرکاری قرار گرفته است.

این مسوول با اشاره به تاثیر این عملیات در جلوگیری از ورود سیلاب به مزارع، اراضی کشاورزی و روستایی افزود: سال ۱۴۰۰ اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد و ۵۵۲ میلیون ریال برای احداث بند سنگ و ملات در مناطق معلمان، تویه رودبار و آستانه با حجم ۲ هزار و ۱۴۹ مترمکعب اجرا شد.

طرح های سال ۱۴۰۱ را شامل احداث بند های سنگ و ملات در حوضه های کوه‌زر و نصرآباد دیباج با حجم یکهزار و ۴۸۴ مترمکعب و احداث بند خاکی به حجم ۹ هزار و ۲۶۸ متر مکعب با سرریز سنگ و ملات به حجم ۱۸۹ مترمکعب در حوضه کلاته‌ملا و هچنین انجام مطالعات آبخیزداری در حوضه های طزره و سرکویر با مساحتی برابر با ۳۹ هزار و ۶۰۰ هکتار از دیگر خدمات دولت سیزدهم برای منابع طبیعی دامغان بود.

وی یادآور شد: برای انجام این اقدام ها بالغ بر ۴۴ میلیارد و ۵۱۶ میلیون ریال از اعتبارات آبخیزداری سال ۱۴۰۱ هزینه شد.

رییس منابع طبیعی و آبخیزداری دامغان افزود: احداث بند سنگ و ملات با حجم یکهزار و ۱۴۰۰ مترمکعب در منطقه زردوان دیباج را از اقدامات دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۲ بود و برای انجام این بند که در سال ۱۴۰۳ به بهره برداری رسید، بالغ بر ۲۳ میلیارد ریال هزینه شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha