همدان- ایرنا- مدیرعامل موسسه فرهنگی و هنری باران گفت: برای نخستین بار همایش تئاتر منطقه‌ای عاشورائیان "تاک" با حضور هنرمندانی از ۶ استان مردادماه امسال در ملایر برگزار می‌شود.

"محمد قاسمی" روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در راستای ترویج فرهنگ والای عاشورا نخستین دوره این همایش از بیستم تا ۳۱ مردادماه به مدت ۱۲ روز برگزار خواهد شد.

وی افزود: در این همایش که به همت موسسه فرهنگی و هنری باران و با همکاری اداره فرهنگی و اجتماعی شهرداری و شورای اسلامی شهر و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان برگزار می‌شود، استان‌های همدان، مرکزی، لرستان، کرمانشاه، قزوین و زنجان حضور دارند.

مدیرعامل موسسه فرهنگی و هنری باران با بیان اینکه همایش در ۲ بخش مسابقه و ویژه برگزار می‌شود، ادامه داد: در بخش مسابقه، ستاد برگزاری همایش پذیرای هشت نمایش صحنه‌ای و ۲ نمایش خیابانی است و بخش دوم نیز ویژه شهدای این شهرستان است.

قاسمی بیان کرد: بخش ویژه شهدای شهرستان به شهدایی همچون شهیدان ابراهیم‌خانی، نظری، خداداد، میرزایی و شهدای خدمت پرداخته است.

وی، تبیین و ترویج فرهنگ عاشورایی و ارزش‌های دفاع مقدس، شناسایی و شکوفایی استعدادهای خلاق و جوان در حوزه هنرهای نمایش و حمایت از گروه‌های نمایشی برای تولید آثار فاخر در راستای اهداف همایش را از اهداف برگزاری همایش تئاتر منطقه‌ای عاشورائیان برشمرد.

مدیرعامل موسسه فرهنگی و هنری باران همچنین مردم و فرهنگ عاشورایی، متون برگرفته از قیام عاشورا، انقلاب اسلامی در امتداد عاشورا، آئین و مناسک در فرهنگ عاشورایی، نقش عاشورا در هشت سال دفاع مقدس و مدافعان حرم، نقش زنان در مقاومت و پایداری برگرفته از فرهنگ عاشورایی و تبیین حجاب اسلامی را از موضوعات و محورهای همایش در بخش مسابقه عنوان کرد.

پرداخت کمک هزینه به گروه‌های پذیرفته شده در همایش

قاسمی با اشاره به شرایط حضور در این همایش گفت: متون ارائه شده در همایش باید صرفا ایرانی باشد و هر کارگردان می‌تواند متقاضی شرکت در سه بخش صحنه‌ای، خیابانی و بهش ویژه شهدا باشد که در نهایت در صورت پذیرفته شدن فقط با یک اثر و تنها در یک بخش حضور نهایی خواهد داشت.

وی ادامه داد: گروه‌هایی که با اجراهای بدیع و خلاق و شیوه‌پردازانه و استفاده از بازیگران و عوامل حداکثر ۶ نفر، موفق به تولید اثر شده باشند، در اولویت انتخاب قرار خواهند گرفت و هر یک از گروه‌های پذیرفته شده در بخش‌های سه‌گانه متعهد به دو نوبت اجرا در طول برگزاری همایش هستند.

قاسمی با بیان اینکه دبیرخانه همایش هیچ مسئولیتی در قبال تهیه دکور ندارد،افزود: زمان و مکان اجراها به تشخیص ستاد برگزاری همایش است و به تمام گروه‌های پذیرفته شده (در نمایش‌های صحنه‌ای ۱۰۰ میلیون ریال و نمایش‌های خیابانی ۵۰ میلیون ریال) کمک هزینه پرداخت می‌شود.

وی بیان کرد: حداکثر مهلت ارسال آثار تا دهم مرداد است و بازبینی آثار تا ۱۲ مرداد انجام و پذیرفته شدگان نهایی ۱۷ مرداد اعلام خواهد شد.

وی تاکید کرد: شرکت کنندگان باید پنج لوح فشرده باکیفیت قابل قبول، فرم تکمیل شده تقاضای حضور در همایش به همراه مجوز نویسنده و ایده‌پرداز را در مهلت مقرر فراخوان همایش به دبیرخانه همایش واقع در ملایر، خیابان سعدی، کوچه شهید شیرزادی، موسسه فرهنگی و هنری باران ارسال و یا با شماره ۰۹۳۸۸۳۳۱۵۵۶ تماس حاصل کنند.

مدیرعامل موسسه فرهنگی و هنری باران ادامه داد: ستاد برگزاری همایش به تشخیص هیات داوران از برگزیدگان در بخش صحنه‌ای در رشته‌های نمایشنامه‌نویسی، کارگردانی، بازیگری زن و مرد، طراحی صحنه و موسیقی و در بخش خیابانی در رشته‌های طرح و ایده، کارگردانی، بازیگری زن و مرد و طراحی فضا با اهدای تندیس، لوح سپاس و جایزه نقدی تقدیر به عمل می‌آورد.

قاسمی همچنین گفت: همچنین با تشخیص هیات داوران از شایستگان تقدیر در تمامی رشته‌های صحنه‌های و خیابانی با اهداء لوح و جایزه تقدیر خواهد شد.

به گزارش ایرنا؛ شهرستان ملایر از بیستم تا ۳۱ مردادماه میزبان نخستین همایش تئاتر منطقه‌ای عاشورائیان "تاک" است.