تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۱

سنندج- ایرنا - اسکیت به عنوان یکی از رشته های ورزشی پرهیجان و دارای حرکت های نمایشی، در کردستان طرفداران خاص خود را دارد و اکنون در مسیر پیشرفت است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، استان کردستان در رشته اسکیت از ورزشکاران خوب و توانمندی برخوردار است که با حمایت های لازم مالی و توسعه زیر ساخت های استاندارد، توان حضور در همه رقابت ها و مسابقات را دارند.

این رشته ورزشی در استان کردستان مورد استقبال ۸۵۰ نفر از همه گروهای سنی قرار گرفته است که از این تعداد ۴۸۰ نفر به صورت سازمان یافته درباشگاه های استان فعالیت دارند.

رییس هیات اسکیت کردستان معتقد است با کمک های مالی بیشتر و توسعه سالن های فصلی این رشته ورزشی آینده بهتری در کردستان دارد.

رشته اسکیت که ورزشی ترکیبی از هنرو مهارت فردی است دارای سبک هایی مانند اسپید اسلالوم، اسکیت برد، اسکیت نمایشی، سرعت، فری استایل، اسکیت رول بال، هاکی و فوتینز، یا رولر ساکر است.

اولین پیست‌ اسکیت ایران سال ۱۳۶۸ افتتاح شد که استقبال مردم از این ورزش باعث شد دومین پیست یک سال بعد راه اندازی شود.

خبرنگار ایرنا در مورد وضعیت فعلی، چالش ها و ظرفیت های اسکیت استان با "ابوذر عباسی" رئیس هیات استان کردستان گفت و گو کرده است که مشروح آن را در زیر می خوانید.

ایرنا: ورزش اسکیت در استان کردستان در چه جایگاهی است؟

عباسی: اسکیت در استان کردستان به خوبی مورد استقبال خانواده ها قرار گرفته است این ورزش از جمله رشته‌های جذاب و پرمخاطبی است که اگر سرمایه‌گذاری مناسبی روی آن انجام شود بدون شک می‌تواند موفقیت‌های بسیاری برای استان به دست آورد، در چهار سال گذشته این رشته ورزشی در شهرستانهای قروه، دهگلان و سروآباد راه اندازی شد و هم اکنون این شهرستان ها دارای پنانسیل و استعداد های مناسبی هستند ها که می توانیم از آنها بهره‌مند شویم.

ایرنا: مهمترین دغدغه و مشکلات این ورزش از نگاه شما چیست و برای رفع این مشکلات چه درخواستی از مسئولان استان دارد؟

عباسی: هر رشته ورزشی دغدغه ها و مشکلات خود را دارد به دلیل مشکلات اقتصادی و کمبود منابع نتوانستیم به ورزشکاران این رشته خدمات مناسبی ارائه دهیم برای تقویت این رشته نیازمند بسترهای استاندارد مانند زمین مناسب هستیم در همین راستا از مسئولان و مدیران استان می خواهیم به این رشته ورزشی توجه بیشتری داشته باشند.

با شروع فصل سرما این رشته ورزشی تعطیل می شود و تلاش وفعالیت ورزشکاران به هدر می رود در فصل تابستان نیز به دلیل عدم حمایت ها نمی توانیم بهره چندانی از این رشته ورزشی ببریم در حالی که استان های همجوار در طول سال به صورت کامل تمرینات خود را انجام می دهند و قطعا نتیجه بهتری خواهند گرفت.

ایرنا: وضعیت استان از نظر زمین استاندارد مخصوص اسکیت چگونه است؟

عباسی: در استان کردستان ۲ مجموعه ورزشی استاندارد اسکیت در شهرستان های مریوان و بیجار درحال فعالیت است؛ در سنندج هم یک مجموعه ورزشی در روستای حسن آباد درحال بازسازی است و در آینده نزدیک در اختیار هیات اسکیت قرار می گیرد.

ایرنا: در استان چند باشگاه ورزشی اسکیت وجود دارد آیا این تعداد برای توسعه و پیشرفت این ورزش دراستان کافی است؟

عباسی: در کردستان ۶ باشگاه اسکیت درحال فعالیت است، سه باشگاه دیگر هم درشهرستان‌های سنندج، قروه و سقز درحال تاسیس و راه اندازی هستند که بزودی در اختیار این رشته ورزشی قرار می گیرند.

بر اساس برنامه های هیات اسکیت استان، قرار است بزودی پذیرش نونهالان در این رشته ورزشی در اولویت قرار گیرد تا بتوانیم آینده این ورزش را در استان تقویت کنیم.

ایرنا: وضعیت بودجه هیات اسکیت چگونه است آیا خارج از بودجه مصوب، تلاش هایی برای جذب سرمایه گذاری شده است؟

عباسی: کمک های مالی فدراسیون مقداری نگرانی ما رو کم کرده است و با پرداختی های فدراسیون، تا حدودی دغدغه مالی هیات برطرف شده است و این کمک ها بیانگر حمایت فدراسیون از ورزش اسکیت استان است، با این حال نیازمند حمایت مالی اداره کل ورزش و جوانان استان هستیم و انتظار داریم همانگونه که به رشته های دیگری از جمله فوتبال و کشتی کمک های مالی خوبی می شود، ورزش اسکیت هم دیده شود.

با کمک های مالی اداره کل ورزش و جوانان استان کردستان می توانیم مسابقات منطقه ای را با حضور استان های لرستان، ایلام، کرمانشاه، همدان و کردستان در مریوان برگزار کنیم.

تعدادی حامی مالی هم برای برگزاری این مسابقات حاضر به همکاری با هیات اسکیت استان شده اند.

ایرنا: حضور ورزشکاران اسکیت استان در تیم های استانی و ملی در چه جایگاهی است؟

عباسی: با وجود کمبود زیر ساخت ها، هیات اسکیت استان کردستان هر ساله هنرجویانی را به اردوهای انتخابی اعزام کرده است اما متاسفانه به دلیل نگرفتن امتیاز حد نصاب، نتوانسته اند در مسابقات استانی و ملی حضور داشته باشند. درحال حاضر نیز در مسابقات آزاد کشوری که هم اکنون در مجموعه ورزش آزادی تهران درحال برگزاری است، خانم کژیا نادری مقام پنجم را کسب کرده است.

ایرنا: استقبال خانواده ها از ورزش اسکیت در استان کردستان چگونه است و کدام شاخه از اسکیت بیشتر در استان مورد استقبال قرار گرفته است؟

عباسی: در استان خوشبختانه استقبال خوبی توسط خانواده ها از این ورزش شده و در بین ورزشکاران این رشته، استعدادهای خوبی هم شناسایی شده اند اما کمبود زیر ساخت ها باعث شده است استعدادهای این رشته ناشناخته بمانند. در استان کردستان بیشتر شاخه های اسپید اسلالوم، اسکیت برد و سرعت مورد استقبال قرار گرفته است.

خوشبختانه استقبال دختران ورزشکار از این ورزش به حدی است که ما را به آینده بانوان اسکیت باز امیدوار می کند و شک نکنید در سالیان نه چندان دور باید شاهد افتخار آفرینی آنها باشیم.