ملارد - ایرنا - رئیس اداره بهزیستی شهرستان ملارد با اشاره به لزوم همکاری نهادهای متولی در رسیدگی به امورات کودکان کار و خیابان،از افزایش خدمات به این قشر از جامعه در شهرستان ملارد خبر داد .

داود فهیم راد روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا ضمن تقدیر از رئیس دادگستری شهرستان ملارد در خصوص پیگیری و حمایت همه جانبه از اقدامات مربوط به جمع آوری و ساماندهی کودکان کار و خیابان در سطح این شهرستان گفت: در موارد مربوط به کاهش آسیبهای اجتماعی بویژه در محلات کم برخوردار شهرستان ملارد ، یکی از مسائل مهم و قابل اعتنا ،توجه به کودکان کار و خیابان و وضعیت والدین آنان است که در دستور کار ویژه این اداره قرار گرفته است .

فهیم راد در تشریح خدمات ارائه شده به این کودکان توسط اداره بهزیستی ملارد گفت : برای این افراد پس از شناسایی ، کلاس ها و کارگاههای آموزشی با حضور کودکان و در بعضی موارد خانواده آنها، خدمات مشاوره رایگان توسط کارشناسان و مشاورین اورژانس اجتماعی ، بینایی سنجی ، خدمات پزشکی همچون دندانپزشکی، توزیع غذای گرم و نظارت بر تغذیه صحیح کودکان، حضور کودکان در مکان های فرهنگی همچون کتابخانه ها و تورهای یکروزه تفریحی تدارک دیده شده است.

وی در ادامه به آئین نامه ساماندهی کودکان کار و خیابان وزارت تعاون ،کار و رفاه اجتماعی اشاره کرد که بر اساس ماده ۲ آن ، برای برخی دستگاهها و نهادها از قبیل اداره بهزیستی ، شهرداری ها ،نیروی انتظامی ،فرمانداری ، موسسات خیریه و مردم نهاد تکالیفی را تعیین کرده که انتظار می رود متولیان امر حضور پررنگ تری در ایفای نقش و وظایف خود داشته باشند.

فهیم راد افزود : اداره بهزیستی شهرستان ملارد با تشکیل تیم های تخصصی روزهای چهارشنبه و پنجشنه هر هفته نسبت به شناسائی و جمع آوری این کودکان می پردازد که از ابتدای سال تاکنون بیش از ۱۴۰ کودک جذب و پذیرش شده اند .

وی اضافه کرد : این جمع آوری ها در سطح شهرهای ملارد و صفادشت ، تقاطع ها و آرامستان ها صورت گرفته که آمارها نشان می دهد عمده این کودکان از نبود والدین موثر رنج می برند.

رییس اداره بهزیستی اضافه کرد: برخی از این کودکان ،بازمانده از تحصیل و نیازمند به درمان و ایجاد اشتغال برای والدین شان هستند که در این باره حمایت های لازم و اقدامات مورد نیاز درحد توان انجام می گیرد.

فهیم راد به فعالیت دو موسسه حمایت و نگهداری از کودکان کار و خیابان در سطح شهرستان اشاره کرد که از نوع درجه یک بوده و فقط خدمات سرپایی به معرفی شدگان ارائه می دهند .

این مقام مسئول ادامه داد : این کودکان یا از اتباع بیگانه بوده یا دارای سرپرست غیرموثر ، بدسرپرست و بی سرپرست می باشند که برای هر کدام ، قوانین لازم درخصوص ساماندهی آنها وجود دارد که باید با جدیت دنبال و عملیاتی شود.

احداث مکان موقت برای نگهداری این کودکان توسط شهرداری ها و حضور موثر دستگاهها در اجرای گشت ها و وظایف محوله از مواردی بود که به گفته رییس اداره بهزیستی ملارد فرایند جمع آوری و حضور کمتر کودکان کار و خیابان در سطح معابر شهری و روستایی را درپی خواهد داشت تا چهره پاکیزه تری از شهر بخاطر وجود این دست معضلات اجتماعی داشته باشیم.

شهرستان ملارد در غرب استان تهران قرار دارد.