تهران- ایرنا- هفتمین همایش بین‌المللی اربعین با شعار «اربعین؛ نقشه راه جهانی شدن فرهنگ حسینی» به همت دانشگاه علامه‌طباطبائی و با همکاری کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین حسینی برگزار می‌شود.

به گزارش گروه علمی ایرنا از دانشگاه علامه‌طباطبائی، هفتمین همایش بین‌المللی اربعین با شعار «اربعین؛ نقشه راه جهانی شدن فرهنگ حسینی» به همت دانشگاه علامه‌طباطبائی و با همکاری کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین حسینی ۸ مهرماه ۱۴۰۳ در دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه‌طباطبائی برگزار می‌شود.

«ظرفیت‌های سیاسی، اجتماعی و ارتباطی اربعین»، «ظرفیت‌های تمدن‌ساز اربعین»، «ظرفیت‌های هنری و ادبی اربعین»، «ظرفیت‌های تربیتی و الهیاتی اربعین»، «ظرفیت‌های رهبری و مدیریتی اربعین»، «ظرفیت‌های مقاومت و حماسی اربعین» و «اربعین و تجربه زیسته» از جمله محورهای این همایش است.

۱۰ شهریور ماه ۱۴۰۳ پذیرش نهایی مقالات و آخرین مهلت دریافت چکیده ۳۱ مرداد ماه ۱۴۰۳ بود. علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به نشانی arbaeen۷.atu.ac.ir مراجعه کنند.

به گزارش ایرنا، امام حسن عسکری (ع) یکی از پنج نشانه مومن را زیارت اربعین دانسته‌اند و همین امر از اهمیت حفظ مناسک چهلمین روز از شهادت حسین‌ابن علی (ع)، سالار شهدا حکایت دارد. پیاده‌روی اربعین بزرگ ترین پیاده روی و گردهمایی عمومی سالانه در جهان است که عاشقان اباعبدالله (ع) طی آن از شهر نجف اشرف به سمت کربلای معلا پیاده می‌روند.

این آیین مقدس که در دوران حکومت حزب بعث در عراق ممنوع بود، با سقوط رژیم صدام در سال ۱۳۸۱ ابتدا توسط شیعیان عراق احیا شد و بعد به‌تدریج و حتی در زمان ظهور داعش در عراق توسط مسلمانان دیگر کشورها به ویژه ایرانیان عاشق سالار شهیدان ادامه یافت و تقویت شد.