تلاش دولت برای تسهیل حضور باشکوه مردم در راهپیمایی اربعین ستودنی است

تهران-ایرنا- رییس دانشگاه علامه طباطبائی تلاش دولت برای ساماندهی و تسهیل حضور با شکوه‌تر زائران اربعین حسینی را ستود و گفت: راهپیمایی اربعین حماسه بزرگی است که با حضور بیش از ۲۰ میلیون نفر عاشق اباعبدالله حسین (ع) از گوشه و کنار دنیا برگزار شد و بنابراین ابعاد این رویداد بزرگ باید از نگاه جامعه شناختی، روانشناختی و سیاسی مستندسازی شود.

عبدالله معتمدی در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا درباره اهمیت برگزاری راهپیمایی بزرگ اربعین و ساماندهی و عملکرد دولت در این مراسم بزرگ جهانی افزود: زیارت اربعین از زیارت های مستحبی است که در دوران امام باقر (ع) و امام صادق (ع) مورد تاکید قرار گرفته است. در احادیث در مورد اهمیت زیارت اربعین نیز تاکید شده و مورد توجه قرار گرفته است و به نوعی می توان هویت شیعه را در زیارت اربعین حسینی مشاهده کرد.

حماسه حضور بیش از ۲۰ میلیون عاشق اباعبدالله حسین (ع)

رییس دانشگاه علامه طباطبائی به اهمیت برگزاری راهپیمایی اربعین حسینی اشاره کرد و گفت: راهپیمایی جهانی اربعین اتفاق بزرگی است که بیش از ۲۰ تا ۳۰ میلیون نفر عاشق اباعبدالله حسین (ع) از گوشه و کنار دنیا در آن شرکت کردند، بنابراین ابعاد این موضوع به لحاظ علمی، جامعه شناختی، روانشناختی و سیاسی بسیار مهم است که باید مستندسازی و روی جنبه های مختلف آن کار شود، البته از سال های گذشته این اتفاق افتاده است.

معتمدی خاطرنشان کرد: در سال های اخیر راهپیمایی وزیارت اربعین حسینی وجهه سیاسی و اجتماعی پیدا کرده است یعنی در کنار منافع معنوی که فرد مومن و متدین از این زیارت کسب می کند، به عنوان یک کلاس و رویدادی آموزنده و همچنین فرصتی برای همگرایی مسلمانان حول و محور موضوعی است که ارزش سیاسی و اجتماعی بالایی دارد.

وی ادامه داد: بنابراین راهپیمایی اربعین ظرفیت فوق العاده ای بوده که بخشی در حوزه معنوی و بخشی در حوزه تربیتی است و در کنار آن درس خودگذشتگی وجود دارد.

تلاش دولت برای تسهیل حضور باشکوه مردم در راهپیمایی اربعین ستودنی است

راهپیمایی و زیارت اربعین به نظام ارزشی جوانان جهت می دهد

استاد تمام دانشگاه علامه طباطبائی تصریح کرد: از سوی دیگر در راهپیمایی و زیارت اربعین که به ویژه جوانان و دانشجویان شرکت می کنند، باعث می شود آنها احساس اقتدار کنند چرا که در کنار آنها هزاران نفر از ملیت های مختلف همان شعار و هدفی را دنبال می کنند که آنها دنبال می کنند بنابراین به آنها احساس هویت جمعی می دهد.

معتمدی ادامه داد: همچنین با ایثارگری و سبک زندگی مردم از کشورهای مختلف آشنا می شوند و این که در زندگی چه موضوعاتی باید برای آنها اولویت داشته باشد، بنابراین راهپیمایی و زیارت اربعین به نظام ارزشی جوانان جهت می دهد.

وی با تاکید بر این که زیارت اربعین کلاس تربیتی و آموزشی است گفت: راهپیمایی اربعین یک مانور سیاسی بزرگ در مقابل قدرت های بزرگی است که فکر می کنند که قدرت آنها در تجهیزات است اما می بینند که هزاران انسان با قدرت معنویی و با محبتی که نسبت به امام حسین (ع) و ائمه دارند در کنار یکدیگر جمع می شوند و تظاهرات و راهپیمایی را نشان می دهند که نشانه اقتدار و قدرت است.

رییس دانشگاه علامه طباطبائی افزود: بر همین اساس دانشگاه ها و به ویژه دانشگاه علامه طباطبایی همانند سال های گذشته تلاش کردند تا جای ممکن اساتید و دانشجویان را تشویق کنند که در این راهپیمایی و زیارت بزرگ جهانی شرکت کنند و امسال هم تعداد قابل ملاحظه ای از دانشجویان این دانشگاه موفق به شرکت در این راهپیمایی جهانی شدند و دست اندرکاران دانشگاه هم پشتیبانی های لازم را از آنها انجام دادند

وی ساماندهی و اقدامات دولت سیزدهدم برای برگزاری بهتر پیاده روی اربعین را بسیار خوب توصیف کرد و اظهار داشت: براساس گزارش های دریافتی خروج زائران از مرزهای ایران با تمهیدات دولت به راحتی و بدون معطلی انجام شد و زائران رضایت کامل خود را اعلام کردند، در حالی که در سال های گذشته ساعت ها طول می کشید تا زائران از مرزهای ایران عبور کنند.

تلاش دولت برای تسهیل حضور باشکوه مردم در راهپیمایی اربعین ستودنی است

ششمین همایش بین المللی اربعین فردا برگزار می شود

رییس دانشگاه علامه طباطبائی خاطرنشان کرد: قطعا ظرفیت های جدیدی را می توان برای بهتر برگزار شدن این مراسم در سال های آینده برنامه ریزی کرد تا زائران به سهولت وارد کشور عراق شوند و این رویداد بزرگ به خوبی برگزار شود.

معتمدی ادامه داد: در مجموع تلاش دولت برای تسهیل رفت و آمد زائران به ویژه در مرزها به خوبی نمایان شد. به طور مثال ظرفیتی که برای پارک خودروهای شخصی زائران پیش بینی شده بود یا ظرفیت حمل و نقل عمومی برای انتقال زائران نسبت به گذشته بسیار خوب بود. امیدواریم شرایط خاصی هم برای سفر هوایی مسافران برنامه ریزی شود تا عاشقان اباعبدالله حسین (ع) با آسودگی بهتر در این سفر معنوی شرکت کنند.

تلاش دولت برای تسهیل حضور باشکوه مردم در راهپیمایی اربعین ستودنی است

معتمدی به برگزاری پنج دوره همایش بین المللی اربعین در دانشگاه علامه طباطبائی اشاره کرد و اظهار داشت: ششمین همایش بین المللی اربعین نیز فردا (دوشنبه) با حضور شخصیت های علمی داخلی و خارجی و صاحبنظران در این دانشگاه برگزار می شود که یکی از اهداف این همایش این است که بتوانیم از ظرفیت علمی استادانی که در این زمینه صاحب نظر هستند استفاده کنیم تا ضمن تحلیل این رویداد بزرگ، بتوانیم این ظرفیت بزرگ تقویت روحیه معنوی انسان ها را به دنیای علم معرفی کنیم.

وی ادامه داد: امیدواریم که بتوانیم در سالهای آینده تعداد بیشتری را اعزام کنیم و حدس ما این است که رفتن جوانان به زیارت اربعین و برگشت آنها سالها فکر و نظر آنها را بیمه می کند.

به گزارش ایرنا، زائران شهید کربلا امسال نیز همچون سال های گذشته در ایام اربعین سفر معنوی به سوی کربلای معلی را انجام دادند اما زائران ایرانی امسال رکورد زدند. انتقال این تعداد زائر اقدام بسیار بزرگی بود که بدون ایجاد زیرساخت های ارتباطی و مواصلاتی امکان پذیر نبود و در سال های اخیر این زیرساخت ها برای تردد بهتر زائران فراهم شد، به گونه ای که حسن بهرام نیا استاندار ایلام اعلام کرد این استان به برکت زیرساخت های اربعین برای پنج سال آینده به قطب مهم تجاری و صادراتی در کشور و منطقه تبدیل می شود.

به گفته استاندار ایلام، میزان تردد زوار اربعین در سال جاری از مرز مهران به کشور عراق نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۹ درصد رشد داشت.

این پیاده روی که از باشکوه‌ترین مراسم‌های عزاداری شیعیان و در زمره بزرگ ترین اجتماعات مذهبی جهان است، دانشجویان و دانشگاهیان هم مستثنی از این موج بزرگ نبودند و در این روزها در قالب گروه های دسته جمعی شرکت کردند.

در این راستا مسوولان وزارت علوم با همکاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها تسهیلاتی را برای شرکت دانشجویان در این سفر در نظر گرفتند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha