اصفهان-ایرنا- استاد حوزه و دانشگاه گفت: فرزندآوری نیازمند تجاری‌سازی دغدغه‌های مادران است و شرکت‌های فناور و کارآفرینان می‌توانند به تسهیل این فرایند کمک کنند.

حجت‌الاسلام محمد قطبی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد نگرانی و دلهره خانواده‌ها برای چگونگی تامین نیازهای مختلف اولاد، فرزندآوری را بعنوان یک مساله پردردسر و دشوار جلوه داده است، در حالی که که می‌توان دغدغه ها را طبقه‌بندی و با کمک فناوری هر آنچه پدران و مادران را در این فرایند یاری می‌کند، تولید و عرضه کرد.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: در این زمینه نیازمند تولید محصولات خلاق و نوآور هستیم که بتواند پرورش فرزند را برای مادر به فرایندی شیرین و آسان تبدیل کند.

قطبی ادامه داد: این موضوع شاید تا دهه اخیر چندان اهمیتی نداشت اما اکنون با تغییرات سبک زندگی و تحول انتظارات و وظایف خانوادگی، نیازمند خلاقیت برای کاهش چالش‌های جدید فرزندآوری هستیم.

فعال حوزه خانواده و جمعیت افزود: بعنوان مثال طراحی کسب و کار طبخ و فروش غذای گرم برای کودکان زیر ۲ سال، پرستاری ساعتی از کودک در منزل، تولید محصولات خلاقانه مراقبت از فرزند به اقتضای دوره تکامل، خدمات تسهیل دوره بارداری، توسعه خانه‌های بازی و مهدکودک ها، طراحی ابزار نظارت و پایش تردد، تولید بسته‌های مهارت‌افزایی و شکل گیری خدمات امانی برای اسباب بازی و ملزومات مراقبت از کودک از زمینه‌هایی است که هر یک قابلیت تجاری سازی دارد.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: دولت می‌توان با مشارکت بخش خصوصی و تعریف تسهیلات، مشوق‌ها و ساز و کارهای مرتبط زمینه تجاری سازی نیازهای خانواده برای فرزند آوری را فراهم کند.

حجت الاسلام قطبی افزود: جوانی جمعیت تنها با گزاره‌های قانونی، گفتمان یا آموزش محقق نمی‌شود بلکه لازم است شناخت مساله را بطور دقیق‌تر و در لایه‌های زیرین آن پیش ببریم و در این زمینه تاثیر شرکت‌های فناور و کارآفرینان مغفول مانده است.

وی عنوان کرد: با توجه به شرایط جامعه دغدغه خانواده‌ها برای مراحل مختلف فرزندپروری بسرعت به روزرسانی می‌شود و قوانین و برنامه‌ریزی‌ها نباید از این حرکت شتابزده جا بمانند بلکه لازم است با پیش بینی‌های دقیق برای هر مرحله از پرورش فرزند به نحوی حرکت کنیم که بار بیشتری از دوش خانواده برداریم.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: در حالی که بطور معمول ابتدا مساله اقتصاد بعنوان مانع فرزندآوری بیان می‌شود؛ اما بررسی‌ها حاکیست بسیاری از خانواده‌ها بویژه نسل مادران امروز دلهره ها و نگرانی های دیگری دارند که تاکنون به آنها پرداخته نشده است.

حجت الاسلام قطبی افزود: در این زمینه وقتی موفق عمل کرده‌ایم که یک مادر احساس کند جامعه در همه سطوح دغدغه‌های او برای «فرزندآوری» و «فرزندپروری» را پیش بینی و چاره‌اندیشی کرده است.

به گزارش ایرنا؛ استان اصفهان اکنون با بیش از پنج میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از لحاظ شاخص جمعیتی روند کاهشی دارد؛ بطوریکه بنا بر پیش بینی پژوهشگران، اگر هفت یا هشت سال آینده نرخ رشد منفی جمعیت جبران نشود، بین سال‌های ۱۴۲۵ تا سال ۱۴۳۰، یک سوم جمعیت آن در سن سالمندی قرار می‌گیرند.

آنطور که کارشناسان می‌گویند: حدود ۱۲ درصد از جمعیت این استان سالمند و بالای ۶۰ سال هستند و شیب سالمندی در این خطه تُندتر از میانگین کشوری است.

با توجه به نگرانی‌ها برای بسته شدن پنجره جمعیتی کشور، «قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» مشتمل بر ۷۳ ماده و ۸۱ تبصره بیست و چهارم مهر ۱۴۰۰ در مجلس شورای اسلامی طبق اصل هشتاد و پنجم (۸۵) قانون اساسی تصویب شد.

برچسب‌ها