دبیر ستاد ملی جمعیت: شیب کاهش موالید کندتر شده است

اصفهان-ایرنا-دبیر ستاد ملی جمعیت گفت: در نتیجه اندک اقدامات انجام شده قانون جوانی جمعیت شیب کاهش موالید در کشور کندتر شده است.

به گزارش ایرنا شکیبا محبی تبار روز پنجشنبه در همایش نجات که با موضوع جوانی جمعیت در اصفهان برگزار شد، افزود: همچنین تولد فرزندان سوم، چهارم و پنجم در خانواده های ایرانی نیز بطور معناداری افزایش یافته است.

وی ادامه داد: در این مدت بارداری و فرزندآوری در مادران بالای ۳۵ سال نیز با افزایش رو به رو بوده است و امیدواریم با استمرار برنامه ریزی ها به نتایج بهتری برسیم.

دبیر ستاد ملی جمعیت با بیان اینکه بر خلاف آنچه گفته می شود در شاخص های بین المللی در سطح مطلوبی قرار داریم، افزود: از سال ۲۰۱۰ تاکنون شاخص توسعه انسانی ایران (شامل سلامت، آموزش و تولید ناخالص ملی) با افزایش همراه بوده است و در زمان حاضر برغم همه برنامه ریزی ها و مانع سازی های دشمنان در گروه کشورهای با شاخص توسعه انسانی بالا قرار داریم.

محبی تبار افزود: تغییرات جمعیتی کشورها؛ پس از علم و فناوری دومین "کلان روند جهان" شناخته شده که نمود اهمیت این مقوله است.

روندها همان نیروهایی هستند که در برهه‌ای از زمان، جهان پیرامون ما را تغییر می‌دهند و کلان‌روندها را باید اَبرنیروهایی دانست که در یکی از حوزه‌های بزرگ و مهم زندگی بشر، تغییرات بنیادین ایجاد می‌کنند.

وی تصریح کرد: بنابراین تغییرات جمعیتی یک واقعیت مهم در ایران و جهان است که باید مورد اهتمام حاکمیت، حلقه های میانی و مردم قرار بگیرد.

دبیر ستاد ملی جمعیت افزود: کم اهمیت شمردن و تضعیف گفتمان جمعیت و فرزند آوری؛ قابل پذیرش نیست.

محبی تبار با بیان اینکه همه تحلیل ها و رفع ابهام ها در این حوزه باید مبنای علمی و دقیق داشته باشد، افزود: بر اساس بررسی ها و نظر سنجی ها مباحث فکری، فرهنگی و تربیتی بیشتر از دغدغه های اقتصادی بر فرزندآوری موثر است.

وی افزود: بررسی ها نشان می دهد آینده فرزند و تربیت او هنوز جزو نخستین نگرانی ها و مهمترین علت عدم تمایل خانواده ها به فرزندآوری بیان می شود.

دبیر ستاد ملی جمعیت کمک به خانواده ها در روشن شدن فضای ذهنی آنها را جزو اولویت های جدی سیاست های جوانی جمعیت دانست و گفت: در این میان افزایش تعداد متخصص و دانش آموختگان حوزه جوانی جمعیت نیز ضروری است.

وی عنوان کرد: برای دستیابی به اهداف قانون جوانی جمعیت، حمایت های لازم و تخصیص بودجه در استانها برای پشتیبانی از گروه های مردمی فعال و پرداختن به مباحث تبیینی و تخصصی در دستور کار است.

به گزارش ایرنا و بنا به آخرین آمار اعلام شده با اجرای قانون جوانی جمعیت از سال ۱۴۰۰، ۱۵ استان کشور از ۳۱ استان نرخ باروری مثبت داشتند و چهار استان نیز با رشد مثبت مواجه بوده‌اند.

این همایش که با افتتاحیه "دوره تربیت مدرس حوزه جمعیت" همراه بود روز پنجشنبه به همت ستاد حمایت از خانواده و جوانی جمعیت استانداری اصفهان و با مشارکت موسسه اندیشه مسطور برگزار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha