بانکی‌پور: بخشی از قوانین جوانی جمعیت برای فرزندآوری نخبگان و دانشگاهیان است

اصفهان - ایرنا - رییس کمیسیون مشترک قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در مجلس شورای اسلامی گفت: بخشی از قوانین جوانی جمعیت برای فرزندآوری نخبگان و دانشگاهیان است و این موضوع را نمی‌توان نادیده گرفت.

به گزارش ایرنا، روابط عمومی دانشگاه اصفهان روز یکشنبه به نقل از امیرحسین بانکی‌پور ، اضافه کرد: این مساله برخلاف دیدگاه برخی از منتقدان است که معتقدند قوانین فعلی به تولد کودکان فقیر منجر می‌شود.

وی که در چهارمین جلسه قرارگاه جوانی جمعیت و تعالی خانواده دانشگاه اصفهان سخن می‌گفت، افزود: ما فقط ۵۰ درصد قانون جوانی جمعیت را پیش برده‌ایم و هنوز جای کار دارد، باید نرخ باروری را بهبود بخشید و باور داشته باشیم که این کار، شدنی است.

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان تصریح کرد: قوانین حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در برخی حوزه‌ها بسیار اثرگذار بوده است.

بانکی پور با اشاره به چالش پیری جمعیت، گفت: اگر ما در این چاله فرو برویم، ۱۵۰ سال طول می‌کشد تا بتوانیم از آن عبور کنیم.

وی یادآور شد: برخی جوامع اروپایی با شیب ملایم و تا ۳۰۰ سال به سمت پیری می‌روند اما وضعیت ما سخت‌تر است.

بانکی پور با بیان اینکه تعداد مادران ۲۵ تا ۴۰ سال در کشورمان کم شده است، افزود: با توجه به مسائل اقتصادی موجود، تغییر منش و نگاه اجتماعی در این زمینه کار آسانی نیست و به قانون نیز نیاز داریم.

رییس کمیسیون مشترک قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس با تاکید بر لزوم افزایش خوابگاه‌های متاهلی، گفت: این مساله با تغییر کاربری‌ ساختمان‌های دانشگاه امکان‌پذیر می‌شود.

بانکی‌پور با بیان اینکه دانشگاه‌های ما باید خانواده‌ محور شوند، اضافه کرد: اگر این اتفاق بیفتد مسائل ما در بسیاری از ابعاد، بهبود خواهد یافت.

رییس دانشگاه اصفهان نیز در این نشست گفت: این دانشگاه در دومین رویداد جایزه جوانی جمعیت در بخش دستگاه‌های اجرایی و در سطح استانی و ملی شایسته تقدیر شد.

حسین هرسیج با بیان این که همه‌ کشورها به‌دنبال جوانی جمعیت هستند، تصریح کرد: بسیاری از کشورها از طریق سیاستگذاری های تشویقی اقدامات موثری در این زمینه انجام داده اند.

وی خاطرنشان کرد: پیر شدن جمعیت در چند سال آینده هزینه‌های زیادی برای کشور به همراه دارد.

رییس دانشگاه اصفهان گفت: این دانشگاه با همکاری بنیاد حامیان و ارتش در حال ساخت خوابگاه متاهلین است.

بر اساس این گزارش، لوح تقدیر دبیر ستاد ملی جمعیت به مناسبت کسب مقام شایسته تقدیر در دومین رویداد جوانی جمعیت در سطح ملی در بخش دستگاه های اجرایی به رییس دانشگاه اصفهان تقدیم شد.

قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در مهر سال ۱۴۰۰ در کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و در آبان همان سال ابلاغ شد.

در این قانون سرفصل‌های مختلفی با موضوع‌های جوانان در آستانه ازدواج یا زوج‌های جوان، حمایت‌های دوران بارداری و شیردهی، تسهیلات یا حمایت‌های قانونی برای تولد هر فرزند بویژه فرزند دوم به بعد، حمایت از خانواده‌های دارای فرزند، حمایت از مادران شاغل و غیرشاغل، تسهیلات مسکن و مُشوق‌های اقتصادی دیده شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha