مسکو- ایرنا- سخنگوی کرملین گفت: برنامه‌ای برای تمدید مدت زمان برپایی اجلاس سران کشورهای عضو گروه بریکس نیست و این اجلاس در زمان مقرر، از ۲۲ تا ۲۴ اکتبر ۲۰۲۴ (اول تا سوم آبان ۱۴۰۳) در کازان برگزار می‌شود.

به گزارش ایرنا از ریانووستی، دیمیتری پسکوف روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: همه زیرساخت‌های مورد نیاز برای برپایی این اجلاس آماده شده است،‌ نیازی به تمدید آن نیست و نه شرکت‌کنندگان و نه برگزارکنندگان، چنین فرصتی را ندارند.
وی خاطرنشان کرد: روسیه انتظار دارد تعداد زیادی از کسانی که در این اجلاس تایید شده اند، حضور داشته باشند.

به گزارش ایرنا، گروه اقتصادهای نوظهور موسوم به بریکس در سال ۲۰۰۶ میلادی بنیان نهاده شد.
علاوه بر برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی، از ابتدای سال ۲۰۲۴ میلادی (دی‌ماه ۱۴۰۲)، جمهوری اسلامی ایران، ‌مصر، اتیوپی، امارات متحده عربی و عربستان سعودی به این گروه پیوسته‌اند.
روسیه در سال جاری میلادی، ریاست دوره‌ای گروه بریکس را برعهده دارد و بیش از ۲۰۰ رویداد میان اعضای این گروه با شعار تقویت چندجانبه‌گرایی برای توسعه و امنیت عادلانه جهانی پیش بینی کرده است که بخش قابل توجهی از آنها تاکنون اجرا شده‌اند.
بنا بر اعلام مقامات مسکو،‌ سران افزون بر ۳۰ کشور حضور خود را در نشست سران بریکس در کازان تأیید کرده‌اند.
پیش از این ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه به صورت رسمی از دکتر مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور برای شرکت در این اجلاس دعوت به عمل آورده است.
پوتین ۲۰ مهرماه ۱۴۰۳ در دیدار با همتای ایرانی خود در حاشیه همایش بین‌المللی «ارتباط متقابل زمان‌ها و تمدن‌ها-مبنای صلح و توسعه» در عشق‌آباد پایتخت ترکمنستان نیز ضمن دعوت از همتای ایرانی خود برای سفری رسمی به مسکو گفت: در اجلاس (سران گروه) بریکس در کازان منتظر شما هستم، جایی که ما همچنین یک نشست دوجانبه را برنامه ریزی کرده ایم.
پزشکیان رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز در این دیدار با ابراز امیدواری نسبت به تسریع در امضای سند راهبردی مشارکت ایران و روسیه، بر توسعه همکاری‌های فیمابین تاکید کرد و اظهار داشت: امیدوارم در جریان حضور در اجلاس بریکس در روسیه، این توافق‌نامه را نهایی کنیم.

دستیار رئیس‌جمهور روسیه در امور سیاست خارجی پیش از این با اشاره به اجلاس سران گروه بریکس در کازان گفت: مسکو به موضع خود در زمینه گسترش گروه بریکس در چارچوب کشورهای شریک (و نه اعضای جدید) پایبند است و این موضوع در دستور اجلاس آتی سران قرار دارد. 
یوری اوشاکوف در نشستی خبری افزود: ما معتقد هستیم که فرمول کشور شریک در شرایط کنونی، بسیار مناسب است.
وی با اشاره به افزایش شمار کشورهای عضو گروه بریکس در اجلاس سال ۱۴۰۲ سران این گروه در آفریقای جنوبی گفت: شمار اعضای بریکس در آن اجلاس، افزایش زیادی داشت، اکنون ۱۰ کشور در این گروه عضو هستند.
دستیار ریاست‌جمهوری روسیه با اشاره به اینکه این کشور همزمان با پیوستن پنج عضو جدید (جمهوری اسلامی ایران، مصر، اتیوپی، امارات متحده عربی و عربستان سعودی) از ابتدای سال ۲۰۲۴ میلادی (دی‌ماه ۱۴۰۲) ریاست گروه بریکس را برعهده داشته است، به اجرای رویدادهای مختلف با حضور اعضای قدیم و جدید بریکس در روسیه در حوزه‌های مختلف اشاره کرد.
اوشاکوف افزود: روسیه تمام تلاش خود را انجام داد تا اطمینان حاصل شود که اعضای جدید به راحتی در همه اشکال همکاری در چارچوب بریکس قرار می گیرند.
دستیار رئیس جمهور فدراسیون روسیه افزود: در حال حاضر، ما معتقدیم که پیوستن کشورهای جدید به گروه بریکس از طریق ایجاد دسته دولت‌های شریک راحت‌تر است.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه، پیشتر اعلام کرده بود که در نشست وزرای خارجه کشورهای گروه بریکس، تصمیم گرفته شد پذیرش اعضای جدید این گروه متوقف شود.

به گفته سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه، بریکس اکنون در حال توسعه معیارهایی برای یک دسته جدید - کشورهای شریک - است. انتظار می‌رود که چنین معیارهایی به همراه فهرستی از کشورهایی که می‌توانند به آنها تبدیل شوند، برای تصویب توسط رهبران بریکس در اجلاس کازان در ماه اکتبر ۲۰۲۴ ارائه شود.

طرح صلح جدید زلنسکی، تکرار نقشه آمریکا است
سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه در پاسخ به سوالی درباره موضع کرملین در رابطه با سخنرانی زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در موضوع طرح صلح نیز گفت: اظهار نظر در مورد چیزی که هنوز نشنیده یا ندیده برای او دشوار است.
به گزارش ریانووستی، وی در عین حال افزود: ظاهرا این سخنرانی بیانگر آن خواهد بود که طرح دیگری جز سناریوی قبلی و تکرار نقشه آمریکا وجود ندارد، البته زمانی که متن کامل سخنان زلنسکی منتشر شود، می توان اظهارنظر دیگری نیز داشت.
پسکوف ادامه داد: ممکن است طرح دیگری نیز وجود داشته باشد که می تواند واقعا صلح آمیز باشد و طرح آن، نیازمند هوشیاری و درک دلایلی است که منجر به این درگیری شده است که همچنان ادامه دارد. 
وی ادامه داد:  هفته‌های زیادی است که (از سوی مقامات کی یف) درباره نوعی «طرح صلح» زودگذر صحبت می‌شود، اما به احتمال زیاد، این همان نقشه آمریکایی‌ها برای جنگیدن با ما تا آخرین اوکراینی است که زلنسکی (رئیس جمهور اوکراین) اکنون آن را استتار کرده و آن را بسته (پیشنهادی) نامیده است.
بنا بر این گزارش، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه ماه جولای ۲۰۲۴ (تیر-مرداد ۱۴۰۳) اعلام کرد که آتش‌بس در اوکراین بدون رضایت کی‌یف در قبال گام‌های برداشته شده از سوی روسیه (در منطقه عملیات ویژه نظامی) غیرممکن است. وی تاکید کرد که فدراسیون روسیه نمی تواند به اوکراین اجازه دهد از آتش بس برای بهبود موقعیت و بازیابی قدرت خود استفاده کند.
پس از ورود نیروهای مسلح اوکراین به منطقه کورسک روسیه، پوتین مذاکره با افرادی که به غیرنظامیان، زیرساخت‌های غیرنظامی حمله می‌کنند یا تلاش می‌کنند تا تأسیسات انرژی هسته‌ای را تهدید کنند غیرممکن خواند. یوری اوشاکوف، دستیار رئیس جمهور روسیه بعداً اعلام کرد که پیشنهادهای صلح مسکو برای حل و فصل اوکراین که قبلاً توسط رئیس دولت روسیه مطرح شده بود، لغو نشده است، اما در این مرحله روسیه با اوکراین گفتگو نخواهد کرد.
وزیر امور خارجه روسیه معتقد است که ارسال تسلیحات به اوکراین با حل و فصل این مناقشه منافات دارد، کشورهای ناتو را مستقیماً در درگیری دخالت می دهد و مصداق بازی با آتش است. سرگئی لاوروف افزود:‌هر محموله ای که حاوی تسلیحات برای اوکراین باشد به یک هدف قانونی برای روسیه تبدیل خواهد شد. به گفته وی، ایالات متحده و ناتو مستقیماً در درگیری دخالت دارند، از جمله نه تنها با تهیه سلاح، بلکه با آموزش پرسنل در انگلیس، آلمان، ایتالیا و برخی دیگر از کشورها.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.
ولادیمیر پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.
آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند و این مصاف نظامی همچنان ادامه دارد.