شرق‌شناس برجسته: ایران و روسیه رهبران جنبش جهان جدید هستند

مسکو- ایرنا- شرق‌شناس و ایران‌شناس برجسته روس با بیان اینکه نخستین دیدار مسعود پزشکیان و ولادیمیر پوتین باری دیگر نشان داد که تهران و مسکو، مواضع بسیار نزدیک و حتی یکسان در قبال بیشتر تحولات بین‌المللی دارند، گفت: جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه، رهبران جنبش جهان جدید مبتنی بر رویکردهای عادلانه و دموکراتیک هستند.

ولادیمیر ایوانوویچ بلوف دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در مسکو افزود: دیدار رؤسای جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه همچنین با توجه به شرایط حساس کنونی خاورمیانه و جهان از اهمیت زیادی برخوردار بود.
استاد گروه شرق‌شناسی و آفریقاشناسی دانشگاه دوستی ملل پاتریس لومومبا روسیه (رودن) گفت: این دیدار در شرایطی انجام شد که تنش در خاورمیانه رو به افزایش است؛ پس از حملات اسرائیل به بیروت، جنگ تمام لبنان را تهدید می‌کند و آینده منطقه به شکل فزاینده‌ای مبهم شده است.

شرق‌شناس برجسته: ایران و روسیه رهبران جنبش جهان جدید هستند

وی اظهار داشت: در این شرایط بحرانی خاورمیانه، نخستین دیدار رؤسای جمهور ایران و روسیه ۲۰ مهرماه ۱۴۰۳ در عشق‌آباد، پایتخت ترکمنستان برگزار شد و طرفین قبل از شانزدهمین اجلاس سران بریکس که اول تا سوم آبان در کازان برگزار می‌شود، با یکدیگر تبادل نظر کردند.
بلوف با اشاره به پیوستن ایران به گروه بریکس از ابتدای سال ۲۰۲۴ (دی‌ماه ۱۴۰۲) خاطرنشان کرد: اجلاس بریکس به عنوان اکثریت جهان، امسال نخستین بار با حضور ایران به عنوان یک عضو رسمی خواهد بود.
وی ادامه داد: ‌شعار این اجلاس، «تقویت چندجانبه گرایی برای توسعه و امنیت عادلانه جهانی» انتخاب شده است و این همان رویکرد مشترک رؤسای جمهور ایران و روسیه است.

شرق‌شناس برجسته: ایران و روسیه رهبران جنبش جهان جدید هستند

سطح بالای اعتماد متقابل بین رهبران ایران و روسیه
این شرق‌شناس روس با اشاره به اینکه در توسعه روابط ایران و روسیه، مهمترین موضوع تعیین اولویت‌ها است، سخنان دکتر پزشکیان در توصیف این مناسبات به روابط صادقانه را یادآور شد و گفت:‌ این ارزیابی نشان دهنده سطح بالایی از اعتماد متقابل بین ایران و روسیه است.
وی یادآور شد: رئیس جمهور روسیه نیز گفت که روابط با ایران برای ما یک اولویت است و با موفقیت در حال توسعه است؛ آقای پوتین همچنین با اشاره به دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت که با توجه به دیدگاه آیت‌الله خامنه‌ای، روابط ما باید روز به روز بهبود یابد و تقویت شود.
بلوف در ادامه گفت:‌ در نخستین دیدار رؤسای جمهور ایران و روسیه، آقای پزشکیان گفت که دو کشور در عرصه بین‌الملل مواضع مشابهی دارند و آقای پوتین هم گفت که ارزیابی‌های دو کشور از رویدادهای جهان اغلب بسیار نزدیک و حتی یکسان است.
وی ادامه داد:‌ این دیدار در حاشیه همایش بین‌المللی «ارتباط متقابل زمان‌ها و تمدن‌ها-مبنای صلح و توسعه» برگزار شد، مجمعی که رئیس‌جمهور روسیه در آن از همه جهان خواست که درباره شاخص‌های تعامل در جهان چندقطبی نوظهور گفت و گو کنند.
وی تصریح کرد: با توجه به شکل‌گیری مراکز جدید و قدرتمند رشد، شرق و در کل، جنوب جهان در تلاش برای حفظ و تقویت حاکمیت و هویت اجتماعی-فرهنگی، به دنبال راه‌هایی برای توسعه هماهنگ منطبق با سنت‌های خود و بر اساس منافع ملی، مدافع عادلانه‌تر شدن توزیع منافع و دموکراتیک کردن مستمر عرصه نظام بین‌الملل هستند؛ روسیه و ایران رهبران این جنبش هستند.

به گزارش ایرنا، دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهوری اسلامی ایران و ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه روز جمعه ۲۰ مهرماه ۱۴۰۳ برای نخستین بار با یکدیگر دیدار کردند.
این دیدار در حاشیه همایش بین‌المللی «ارتباط متقابل زمان‌ها و تمدن‌ها-مبنای صلح و توسعه» در عشق‌آباد پایتخت ترکمنستان انجام شد.
پوتین رئیس‌جمهور روسیه در این دیدار ضمن دعوت از همتای ایرانی خود برای سفری رسمی به مسکو گفت: در اجلاس (سران گروه) بریکس در کازان منتظر شما هستم، جایی که ما همچنین یک نشست دوجانبه را برنامه ریزی کرده ایم.
پزشکیان رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز با ابراز امیدواری نسبت به تسریع در امضای سند راهبردی مشارکت ایران و روسیه، بر توسعه همکاری‌های فیمابین تاکید کرد و اظهار داشت: امیدوارم در جریان حضور در اجلاس بریکس در روسیه، این توافق‌نامه را نهایی کنیم.
کشور روسیه به عنوان رئیس دوره‌ای گروه بریکس در سال ۲۰۲۴، اول تا سوم آبان‌ماه در کازان مرکز تاتارستان، میزبان اجلاس سران این گروه است.
به گفته سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه، سران بیش از ۳۰ کشور حضور خود را در نشست کازان تأیید کرده‌اند.
جمهوری اسلامی ایران، روسیه، برزیل، چین، هند، آفریقای جنوبی، مصر، اتیوپی و امارات متحده عربی اعضای گروه بریکس را تشکیل می‌دهند. عربستان سعودی که همزمان با ایران، مصر، اتیوپی و امارات از ابتدای سال ۲۰۲۴ (دی‌ماه ۱۴۰۲) به گروه بریکس دعوت شده است، به گفته کنستانتین کاساچوف سناتور ارشد در شورای فدراسیون روسیه، همچنان در حال تصمیم‌گیری درباره عضویت در این گروه است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha