کرمان - ایرنا - استاندار کرمان گفت: بند (ع) تبصره هشت در قانون بودجه سال گذشته به علت کوتاهی وزارت صمت مصوب شد اما این قانون پا را بر گردن شرکت های خصوصی گذاشت و می توانست آنها را نابود کند.

به گزارش ایرنا، محمدمهدی فداکار روز پنجشنبه در نشست فعالان اقتصادی استان کرمان با رییس و اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: در این راستا مجوزهای چاه های آب شرکت مس به یکباره لغو شد.

وی اظهارداشت: کرمان تنها استانی است که آب از دریا آورده اما یک تصمیم کوچک غیرکارشناسی می تواند بسیاری از شرکت ها را نابود کند.

استاندار کرمان اضافه کرد: همچنین دولت و قانون در بسیاری جاها از حوزه تولید گره‌گشایی کرده اند و اثرگذاری تصمیم ها در زندگی مردم و بخش خصوصی فراوان است لذا امیدواریم کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ضمن آشنایی با ظرفیت های استان به وضعیت اقتصادی این استان کمک کند.

وی با تاکید بر اهمیت تصمیم های کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و اینکه بازخورد آنها در کف میدان برای ما به عنوان مجری زیاد است ادامه داد: نتیجه این تصمیم ها برای سرمایه‌گذاران گشایش خوبی خواهد داشت.

انتقاد بخش خصوصی از رقابت با شرکت توانیر

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان نیز در این نشست با اشاره به بخشی از تاکیدها و فرمایشات رهبر معظم انقلاب در حمایت از فعالیت های اقتصادی گفت: تغییر دولت با تغییر رویکرد و نگاه متفاوت می تواند همراه باشد و ما آماده ایم‌ که در جبهه اقتصادی نقش آفرینی کنیم.

سیدمهدی طبیب زاده با بیان اینکه مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی ظرفیت تامین اطلاعاتی طرح های استان را دارد گفت: اتاق بازرگانی کرمان به عنوان تشکل بخش خصوصی در کف اقتصاد، تحلیل صرف از وضعیت بنگاه های اقتصادی دارد و در این خصوص آمادگی داریم تا نکات کارشناسی از چالش های بخش خصوصی را به این کمیسیون منتقل کنیم.

وی تصریح کرد: اتاق بازرگانی به عنوان مشاور سه قوه می تواند بازوی مشورتی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی هم باشد تا دیدگاه کارشناسی بخش خصوصی در قوانین لحاظ شود.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معدن و کشاورزی استان کرمان با قدردانی از استاندار، وی را حامی بخش خصوصی خواند و با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص رقابت نکردن شرکت های دولتی با بخش خصوصی گفت: به عنوان مثال شرکت توانیر برق را از بخش خصوصی با نرخ پایین‌تر می خرد و با قیمت بالاتر آن را به این بخش می فروشد.

مجید دوستعلی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست ضرورت های دعوت از رییس و اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به این استان را تشریح کرد.

از تولید برق تا چالش زمین شهرک های صنعتی
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان کرمان نیز در این نشست گفت: چهار هزار و ۵۰۰ هکتار زمین شهرک‌های صنعتی در این استان برای تولید انرژی خورشیدی ایجاد شده که با حمایت مردم برق تولید می کنیم.
حسین میجانی افزود: در این زمینه هر نفر با سرمایه گذاری ۱۰ میلیارد ریالی می تواند نیروگاه ۱۰۰ کیلوواتی احداث کند و تعهد می دهم که با تولید سه هزار مگاوات طی ۲ تا سه سال ناترازی برق استان رفع می شود زیرا این استان روزهای زیاد آفتابی دارد.
وی با اشاره به مشکلات شرکت های صنعتی استان کرمان تصریح کرد: اکنون اراضی برای واگذاری در شهرک های صنعتی استان نداریم در حالی که هم اکنون ۴۰ هزار نفر در شهرک ها و نواحی صنعتی ما فعالیت دارند.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان کرمان عنوان کرد: قانون جنگل های دست‌کاشت مانع احداث کارخانه و توسعه تولید در استان می شود، باید فکری به حال قانون کنید و ما در قبال این اراضی، فضای سبز ایجاد می کنیم، آسیبی نیز به طبیعت وارد نمی کنیم.

ضرورت تغییر ترکیب سهامداری شستا

نمازی فعال اقتصادی نیز با اشاره به ضرورت تغییر ترکیب سهامداری شستا گفت: توسعه را در طول تکمیل زنجیره ارزش افزوده ایجاد نکرده ایم، ما نباید بگذاریم در مس این اتفاق بیفتد و در کنار کاتد باید نگاهی به تولید پایین دست مس داشته باشیم.
یکی دیگر از فعالان اقتصادی هم گفت: شما نماینده های مردم هستید و از دل مردم حرف زدید، نباید کاری انجام دهید که مردم از شما نارضایتی داشته باشند، بخشنامه های خلق الساعه ما را بیچاره کرده است، چرا از تخصص نیروها و اعضای اتاق بازرگانی استفاده نمی کنید؟.

به گفته علی شریفی نژاد، یک بخشنامه، کشاورزی و صنعت را می تواند نابود کند، دولت مجری قوانین شما است و درخواست داریم برنامه ریزی و کارشناسی بیشتری روی قوانین حاصل شود.

وی با اشاره به اینکه مشکل انتقال حساب‌های شرکت های بزرگ به استان هنوز حل نشده است گفت: سرمایه‌گذار خارجی با سه میلیون یورو نقد به ایران آوردم در حالی که پول مسدود شد و می گوید که در بدو سرمایه‌گذاری ۴۵۰ میلیارد ریال باید ضرر کنم.
به گفته این فعال اقتصادی، براساس قانون باید هزینه را بپردازیم تا برق و گاز را تا نزدیک زمین بیاوریم و دولت حمایتی نمی کند.
یک فعال اقتصادی و تولید کننده کهنوجی نیز گفت: شما بگویید تا کی باید مسیر ۷۰۰ کیلومتری را تا کرمان بروم که مشکلات واحد تولیدی من رفع شود؛ اگر استاندار کرمان نبود منابع طبیعی کارخانه ما را نابود می کرد.
وی ادامه داد: منابع طبیعی ۵۰ میلیارد ریال خسارت وارد و تاسیسات من را جمع آوری کرده است، این کارخانه ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد اما وسایل را بردند و هرچه سرمایه گذاری کنم، نمی توانم به کف قیمت احداث کارخانه برسم.
این فعال اقتصادی تصریح کرد: وام های خرد بیشترین آسیب را وارد می کنند این کارخانه متعلق به مردم و دولت است، ببینید چه جای صعب العبوری در جنوب کرمان احداث شده است.

یکی از فعالان اقتصادی و کشاورز پسته در این نشست نیز با اشاره به مشکلات کم آبی، قطعی و کسری برق کشاورزان گفت: وزارت نیرو باعث شد ۷۵ درصد درآمد ما امسال از بین رفت؛ با پسته های پوک می توانید برج های بزرگ بسازید.

غلامی افزود: کشاورزانی که یکسال زحمت می کشند و ۷۵ درصد محصول آنان از بین می رود، چگونه بدهی‌های خود را پرداخت کنند؟؛ وزارت صمت با بخشنامه های خود ما را بیچاره کرده است.

وی ادامه داد: در صورت دزدیده شدن ترانس برق اداره برق می گوید ترانس جدید خریداری کنید در حالی که پول کهنه دزدیده شده را هم از ما می گیرد، وسایل اندازه گیری نیز زمانی که می سوزد، کشاورز باید آنها را خریداری کند.

به گزارش ایرنا همچنین در این نشست فعالان اقتصادی و اعضای اتاق بازرگانی استان کرمان مشکلات حوزه تولید و قانون گذاری را اعلام کردند.