رییس سازمان مدیریت کرمان: بیلان منفی آب کرمان به ۸۰۰ میلیون مترمکعب رسید

کرمان - ایرنا - رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان با بیان اینکه بیلان منفی آب استان کرمان ۸۰۰ میلیون مترمکعب شده است، گفت: ما ۱۵ شهر بحرانی در آب شرب، ۳۶ شهر در معرض تنش آبی و ۶۷۳ روستا فاقد آب آشامیدنی داریم.

به گزارش ایرنا، محمدرضا وحیدی شامگاه شنبه در نشست اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با مدیران دستگاه های اجرایی استان کرمان افزود: یکی از چالش های استان کرمان کم آبی است و سهم بالای تولیدات کشاورزی سنتی در اقتصاد استان نسبت به متوسط کشوری و تولید محصولات آب بر یکی از دلایل آن است.

وی با بیان اینکه متوسط بارش جهانی ۸۰۰ میلیمتر، در کشور ۲۳۳ میلیمتر و کرمان ۱۲۹ میلیمتر است عنوان کرد: کشاورزی حدود ۹۴ درصد، صنعت یک و خدمات پنج درصد آب استان کرمان را مصرف می‌کنند و آب یکی از چالش های بزرگ این استان است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: ۱۱۸ منطقه و مرکز جمعیتی استان کرمان ازجمله ۶۴ نقطه شهری و ۵۴ نقطه روستایی در حریم گسل قرار دارد؛ کرمان همواره با پدیده سیل دست و پنجه نرم می‌کند؛ ۴۷ درصد مساحت استان با مشکل ریزگردها روبرو است و فرونشست زمین ۱۶ درصد استان را دچار چالش کرده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان بیان کرد: کرمان با ۱۱ درصد از کل وسعت کشور، چهار درصد از جمعیت ایران را در خود جای داده و این تراکم نحوه خدمات رسانی به نسبت سایر مناطق کشور را با مشکل مواجه کرده است.

وی یادآور شد: ۶۳ درصد جمعیت استان کرمان شهرنشین و مابقی روستانشین هستند و نسبت جوانی جمعیت استان با ۲۷ درصد، حدود ۲ درصد بیشتر از متوسط کشوری است.

وحیدی با اشاره به جمعیت سه میلیون و ۴۰۰ هزار نفری استان کرمان گفت: سهم جمعیت مردان این استان ۵۱ درصد است و هرم سنی ما در آینده با کهولت سن جمعیت مواجه می شود که در این حوزه باید برنامه ریزی ویژه انجام شود.

وی با اشاره به سهم بخش ها از تولید ناخالص داخلی استان کرمان تصریح کرد: سهم استان از تولید ناخالص داخلی از ۳.۶ درصد در سال ۱۴۰۰ به چهار درصد رسیده که صنعت و معدن ۴۹ درصد، کشاورزی ۱۶ و خدمات ۳۵ درصد است، اما در اشتغال این نسبت رعایت نمی شود و کشاورزی ۳۹ درصد شاغلان را تشکیل داده است.

قطعی برق ۴۰ درصد مشاغل کرمان را با مشکل مواجه می‌کند

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان ادامه داد: در صورتی که قطعی برق ادامه یابد معیشت و اشتغال ۴۰ درصد شاغلان استان دستخوش تغییر می شود.

وی گفت: ۷۲ درصد شاغلان استان کرمان دیپلم و زیر دیپلم هستند و نرخ بیکاری نیز به ۸.۲ درصد کاهش یافته است.

وحیدی تاکید کرد: بیکاری زنان استان کرمان در مقایسه کشور بالاتر است، به گونه ای که ۲۸ درصد زنان ما بیکار هستند و این درحالیست که میانگین کشور ۱۵ درصد است.

وی افزود: شاخص محیط کسب و کار استان که همواره وضعیت مناسبی نداشت، با وجود اصلاح فرآیندهای اجرایی از رتبه ۳۱ به هفتم رسید و ۲۴ پله نسبت به سال ۱۴۰۰ ارتقا یافت.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان بیان کرد: استان کرمان در حال حاضر رتبه چهارم امنیت سرمایه گذاری کشور را داراست و جایگاه قابل قبولی دارد.

وحیدی با بیان اینکه کرمان در حوزه شاخص های بخش بهداشت و درمان از لحاظ زیرساخت‌ها، نسبت به متوسط کشوری وضعیت مناسبی ندارد، اضافه کرد: در سرانه پزشک عمومی، متخصص و تعداد مرکز بهداشت پایین‌تر از متوسط کشوری هستیم.

وی با بیان اینکه این استان رتبه نخست اراضی باغی پسته، رتبه دوم محصولات جالیزی و سبزیجات و سوم مرکبات را به خود اختصاص داده است، گفت: کرمان دارای رتبه کشوری در حوزه میزان اراضی کشاورزی است که می‌توان از این ظرفیت به طور ویژه بهره مند شد.

این مسئول با اشاره به وجود نیروگاه سیکل ترکیبی و انرژی خورشیدی در استان عنوان کرد: ظرفیت مناسبی در بخش صنعت و معدن برای ایجاد صنایع بالادستی و پایین دستی داریم؛ چهار کارخانه تولید خودرو در کرمان توانستند که سهم ۹ درصدی تولید در کشور را به خود اختصاص دهند؛ همچنین بزرگترین تولیدکننده لاستیک کشور با ۳۳ درصد مربوط به این استان است.

وی همچنین با اشاره به شهرک ها و ناحیه های صنعتی استان کرمان گفت: ۱۰ اثر ثبت جهانی، ۸۲۰ اثر ملی، رتبه دوم واحدهای بوم گردی با ۳۲۰ واحد متعلق به کرمان بوده و در حوزه زیربنایی پنج فرودگاه فعال، سه منطقه اقتصادی از جمله سیرجان، ارگ جدید، رفسنجان داریم و منطقه جازموریان نیز در دست پیگیری است.

جایگاه کرمان در اسناد آمایش

وحیدی گفت: در راستای تحقق شعار سال و باتوجه به اسناد بالادستی و سیاست های کلی نظام ۶ بسته اجرایی در استان شامل ۱۷ برنامه اجرایی را تدوین کردیم که هدف گذاری در این حوزه ها انجام شده است.

وی اضافه کرد: آمایش سرزمینی استان کرمان مصوب شورای عالی آمایش کشور شده و اصلاح ساختار اقتصادی، منطقی کردن بخش های اقتصادی و ارتقای بهره وری آب به عنوان اهداف بنیادین در سند آمایش کشور در نظر گرفته شده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان ادامه داد: شهر کرمان در سند ملی آمایش به عنوان سطح یک در نظر گرفته شده و در این زمینه تقویت و تجهیز بهینه شبکه شرق به غرب و جنوب به شمال مد نظر قرار گرفته است؛ همچنین مراکز لجستیک برای بم و سیرجان در سند آمایش استان مورد توجه است.

وی افزود: استان کرمان در اسناد آمایش نقش مهمی برای گردشگری کشور دارد و کرمان در حلقه گردشگری طبیعی نیز قرار گرفته است.

سهم ناچیز کرمان از حقوق دولتی معادن

وحیدی با اشاره به بهره مندی استان از بهره مالکانه معادن در متن قانون بودجه گفت: بر اساس قانون باید ۱۵ درصد از حقوق دولتی معادن به استان بازگردد ، اما سال ۱۴۰۰ میزان درآمد از معادن کرمان ۴۰ همت بود که ۲ درصد از سهم ما به استان پرداخت شد.

وی عنوان کرد: سال ۱۴۰۲ درآمد دولت از معادن کرمان به ۴۸ همت رسید که چهار درصد به استان اختصاص یافت؛ امسال نیز درآمد ۵۳ همتی در بودجه لحاظ شده است.

استان ها در بودجه توانمندی لازم را ندارند

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان بیان کرد: نکته دیگر مالیات بر ارزش افزوده سهم شهرداری و دهیاری ها است که براین اساس به استناد قانون، ماهانه پول به حساب آنها واریز می شود اما این اعتبارات در مصارف استان و شورای توسعه نقشی ندارد و مستقیم به حساب دهیاری می رود.

وحیدی تاکید کرد: سرفصل های بودجه کارایی این اعتبارات را کاهش می دهد و در صورتی که این اعتبارات به صورت سرجمع به استان ها ابلاغ شود، مانع بروکراسی اداری رفع و اثربخشی بهتر آن می شود.

وی در خصوص نظام درآمد هزینه افزود: در ماده ۱۷ قانون برنامه هفتم پیشرفت، دولت مکلف شده نظام نوین درآمد هزینه داشته باشد و فرایند بودجه ریزی اکنون به گونه ای است که استان ها توانمندی لازم را ندارند.

این مسئول در ادامه به ضرورت تخصیص ۱۰۰ درصدی بودجه، تحقق مازاد درآمد استان و اعتبارات پژوهشی اشاره کرد.

ضرورت تکمیل جاده های کرمان

وی با بیان اینکه جاده کرمان - دیهوک وضعیت خوبی ندارد، گفت: این جاده که به طول ۱۶۵ کیلومتر سال ۸۵ آغاز شده و استان‌های جنوبی و شرقی را به مشهد متصل می کند، هم اکنون ۷۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وحیدی اظهار کرد: جاده جاسک - محمدآباد - ریگان امسال رقم ناچیزی در بودجه داشت و این جاده با اتصال ۶ شهرستان جنوبی کرمان و چند استان ازجمله کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان می تواند وضعیت این سه استان را متحول می کند و باعث رونق اقتصادی با اتصال به بنادر می شود.

وی ادامه داد: جاده بم - جیرفت به طول ۹۴ کیلومتر با ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار جزو جاده های مهم استان کرمان است زیرا عمده محصولات جالیزی ما در جنوب استان می باشد که حمل و نقل از این جاده رونق اقتصادی را به همراه خواهد شد.

وی افزود: ۶۸۳ مدرسه غیر استاندارد در استان کرمان وجود دارد و وضعیت تراکم دانش آموز به خصوص در شهر کرمان نامناسب بوده و از متوسط کشور بالاتر است؛ امیدوارم با توجه به برنامه های تدوین شده وضعیت بهتری برای این استان شاهد باشیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha