گرگان- ایرنا- رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت گلستان با بیان اینکه آمارهای دقیقی از مبتلایان به پوکی استخوان در استان وجود ندارد، گفت: شیوع پوکی استخوان در زنان چهار برابر مردان است و زنان بالای ۶۰ سال بیشترین مبتلایان به این بیماری را تشکیل می‌دهند.

حمیده صادق‌زاده روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: پوکی استخوان بر اثر تخریب بافت استخوانی ایجاد می‌شود، توده‌ استخوانی هر فرد هماره در سن ۳۰ تا ۳۵ سالگی به بیشترین حد خود می‌رسد و پس از این سن، کم شدن توده استخوان به صورت یک روند طبیعی آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه شیوع اختلال کاهش توده استخوانی در سالمندان و به ویژه زنان بعد از سنین یائسگی بسیار بالا است، گفت: کاهش تراکم و قدرت استخوان در مردان آهسته‌تر از زنان اتفاق می‌افتد اما در ۶۵ تا ۷۰ سالگی، زنان و مردان با یک سرعت استخوان‌های خود را از دست می‌دهند.

رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت گلستان، شکستگی را مهم‌ترین و شایع‌ترین پیامد پوکی استخوان برشمرد و افزود: بروز این شکستگی‌ها در مچ دست، لگن و مهره‌های کمری شایع‌تر است و منجر به پیامدهای زیادی از جمله تغییر کیفیت زندگی، ایجاد درد و ناتوانی و از دست دادن استقلال افراد و نیز افزایش نرخ مرگ در سالمندان می‌شوند.

صادق‌زاده با بیان اینکه شیوع دقیق پوکی استخوان در ایران مشخص نیست، یادآور شد: افزایش جمعیت سالمندان، تغییر الگوی زندگی و شهرنشینی در شیوع پوکی استخوان در بسیاری از کشورهای جهان تاثیر به سزایی داشته است.

وی توضیح داد: شیوع عوامل خطر شناخته شده‌ پوکی استخوان در کشور زیاد است و براساس آمارها، حدود ۵۸ میلیون نفر در ایران مبتلا به کمبود کلسیم و ۵۶ درصد از جمعیت کشور برابر ۶۴ درصد زنان و ۴۴ درصد مردان مبتلا به کمبود ویتامین هستند.

رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت گلستان تشخیص به موقع پوکی استخوان را بسیار مهم خواند و گفت: انجام معاینه بالینی و گرفتن شرح حال و بررسی عوامل خطر ابتلا به پوکی استخوان در تمامی خانم‌های ۵۰ بالای سال و مردان بالای ۷۰ سال توصیه می‌شود.

صادق‌زاده با تاکید بر اینکه با اصلاح سبک زندگی پیشگیری از بروز پوکی استخوان امکان‌پذیر است و یا در صورت ابتلا، می‌توان عوارض آن از جمله شکستگی را کنترل کرد، افزود: تغییر شیوه زندگی می‌تواند یکپارچگی و تعادل اسکلتی عضلانی را بهبود بخشد.

وی بیان کرد: اقداماتی از جمله داشتن تغذیه مناسب و انجام مداوم ورزش و اجتناب از مصرف سیگار منجر به حفظ قدرت استخوانی و جلوگیری از شکستگی‌های آینده می‌شود. همچنین در صورت تجویز پزشک مصرف مکمل‌های کلسیم و ویتامین دی می‌تواند به بهبود وضعیت استخوان‌ها کمک کند.

رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت گلستان با بیان اینکه بدن برای جذب کلسیم به ویتامین دی نیاز دارد، افزود: اگر ویتامین دی دریافتی کافی نباشد، افراد در معرض خطر بیشتری برای از دست دادن تراکم استخوان یا شکستگی استخوان‌ها قرار دارند.

صادق‌زاده اضافه کرد: مردم می‌توانند مقدار کمی ویتامین دی را از طریق تعدادی از غذاها مانند شیر غنی شده با این ویتامین، جگر و ماهی‌های پرچرب(ماهی قزل‌آلا و ماهی تن) دریافت کنند. همچنین پوست می‌تواند در آفتاب ویتامین دی بسازد اما زیاد آفتاب گرفتن نیز مضر بوده و ضدآفتاب هم، مانع جذب ویتامین دی است.

وی به خوراکی‌های ممنوعه برای جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان اشاره کرد و گفت: انواع نوشابه‌، حذف روغن جامد، مصرف به اندازه نمک (۲ تا ۳ گرم در روز)، جلوگیری از مصرف روزانه بیش از یک وعده غذای چرب و سرخ شده مانند سوسیس، سس، کیک و شکلات، مصرف متعادل شیرینی‌ها، زیاده‌روی نکردن در مصرف چای و قهوه و پرهیز از مصرف الکل از جمله توصیه‌های غذایی برای پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان است.

به گزارش ایرنا، ۲۸ مهر برابر با ۱۹ اکتبر به عنوان روز جهانی پوکی استخوان نامگذاری شده که شعار امسال روز جهانی پوکی استخوان «هر قدم یک گام به سوی استخوان‌های قوی‌تر» است.