کازان – ایرنا- رئیس جمهور روسیه که کشورش ریاست دوره‌ای بریکس را برعهده دارد، در گزارشی از اقدامات این کشور گفت: به دنبال تقویت اقتدار بریکس، افزایش نقش‌آفرینی در عرصه بین‌المللی و تمرکز بر حل مسائل فوریتی جهانی و منطقه‌ای بوده‌ایم.

به گزارش ایرنا از ریانووستی، ولادیمیر پوتین چهارشنبه در شانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو گروه بریکس در کازان افزود: روسیه در دوره ریاست خود بر بریکس در سال ۲۰۲۴ میلادی برای تعمیق همکاری‌های چندجانبه کشورهای عضو در سه حوزه اصلی شامل سیاست و امنیت، اقتصاد و مالی و ارتباطات فرهنگی و بشردوستانه فعالیت‌های خود را پیش برد. 
وی با بیان اینکه گروه بریکس از اقتدار، تأثیرگذاری و جایگاه والایی در عرصه بین‌المللی برخوردار است، گفت:‌ کشورهای بریکس دارای ظرفیت های عظیم اقتصادی، علمی، جمعیتی و سیاسی هستند.

کشورهای بریکس در عمل در قبال مسائل جهان مسئولیت‌پذیر هستند
رئیس‌جمهور روسیه خاطرنشان کرد:‌ کشورهای بریکس نه در گفتار بلکه در عمل در قبال وضعیت جهان از خود مسئولیت پذیری نشان می دهند و طرفدار برابری، حسن همجواری و احترام متقابل هستند.
پوتین با اشاره به پیوستن اعضای  جدید به بریکس از ابتدای سال ۲۰۲۴ همزمان با آغاز ریاست دوره‌ای روسیه گفت: اقدامات زیادی برای اطمینان از پیوستن کامل اعضای جدید به روند کاری بریکس انجام شده است. 

لزوم تعادل در گسترش بریکس
رئیس‌جمهور روسیه با اشاره به ابراز علاقه بیش از ۳۰ کشور برای همکاری با بریکس اظهار داشت: علاقه مندی بی‌سابقه کشورهای جنوب و شرق جهانی برای همکاری با بریکس را نمی توان نادیده گرفت.
وی در عین حال گفت: در اینجا باید تعادل را حفظ کرد و از کاهش اثربخشی بریکس جلوگیری کرد.
 پوتین یادآور شد که در اجلاس سران بریکس در آفریقای جنوبی در سال ۲۰۲۳، سران این کشورها توافق کردند که روش‌ها و دسته‌بندی‌های کشورهای شریک بریکس را توسعه دهند و فهرستی از نامزدها را برای قرار گرفتن در چنین جایگاهی تهیه شود؛ ثبت تصمیمات اعضا در این زمینه در بیانیه نهایی اجلاس کازان مهم است.

به گزارش ایرنا، شانزدهمین اجلاس سران گروه بریکس روز چهارشنبه دوم آبان‌ماه ۱۴۰۳ با حضور رهبران کشورهای عضو از جمله دکتر مسعود پزشکیان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در کازان مرکز تاتارستان روسیه آغاز به کار کرد.
عکس یادگاری سران، آغازگر این رویداد بین‌المللی بود و در ادامه، رؤسای هیأت‌های کشورهای عضو شامل جمهوری اسلامی ایران، روسیه، برزیل، هند، چین،‌ آفریقای جنوبی، مصر، امارات متحده عربی و اتیوپی نشست‌های رسمی خود و گفت‌وگو در قالب‌های محدود و گسترده درباره دستور کار این اجلاس را آغاز کردند. 
تقویت چندجانبه گرایی برای توسعه و امنیت عادلانه جهانی، موضوع اصلی اجلاس سران بریکس در روز چهارشنبه دوم آبان‌ ۱۴۰۳ اعلام شده است.
به گفته دستیار رئیس‌جمهور روسیه در امور سیاست خارجی، اعضای هیأت‌های شرکت‌کننده در قالبی محدود در این روز درباره حل و فصل درگیری‌های منطقه ای، تعامل مالی در بریکس و سناریوهایی ممکن برای افزایش تعداد اعضا را بحث و بررسی خواهند کرد.
این مقام روس اظهار داشت: در این نشست درباره همکاری بین کشورهای بریکس در سطح بین المللی تبادل نظر خواهد شد و رهبران کشورها در مورد وضعیت همکاری‌های مالی بین کشورهای عضو گروه گفت و گو خواهند کرد.
همچنین بنا بر اعلام عباس عراقچی وزیر امور خارجه ایران، موضوع غزه و لبنان بخشی از رایزنی‌های اجلاس سران و بخش‌هایی از سند پایانی خواهد بود.

نشست بریکس پلاس با حضور سران کشورهای عضو گروه بریکس و کشورهای علاقه‌مند به همکاری با این گروه نیز روز پنجشنبه سوم آبان ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد. دکتر پزشکیان رئیس‌جمهور در آن اجلاس نیز سخنرانی و با برخی سران شرکت‌کننده دیدار خواهد کرد. 
بنا بر آخرین گزارشهای منابع خبری، رؤسای جمهور ترکیه، ونزوئلا، بلاروس، بولیوی، قزاقستان، قرقیزستان، جمهوری آذربایجان، ازبکستان، موریتانی، کنگو، صربسکا، لائوس، تاجیکستان، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و نخست وزیران ارمنستان و ویتنام از مقامات ارشد کشورهای دوست بریکس پنجشنبه در نشست بریکس پلاس حضور خواهند داشت.
بر این اساس، وزیران امور خارجه کوبا، تایلند، مالزی، بحرین، بنگلادش، اندونزی، رئیس دفتر رئیس جمهور مغولستان، نماینده ویژه رئیس جمهور نیکاراگوئه و معاون اول وزیر امور خارجه سریلانکا نیز قرار است به کازان سفر کنند.
روسای سازمان ملل متحد، اتحادیه اقتصادی اوراسیا، کشورهای مستقل مشترک المنافع، سازمان همکاری شانگهای، اتحادیه روسیه و بلاروس و بانک توسعه نوین از دیگر مقاماتی هستند که در اجلاس بریکس پلاس شرکت خواهند کرد.
بنا بر اعلام دستیار رئیس‌جمهور روسیه در امور سیاست‌خارجی، نمایندگان ۳۶ کشور و ۶ سازمان بین‌المللی در شانزدهمین اجلاس سران گروه بریکس در کازان شرکت می‌کنند که از این تعداد، ۲۲ کشور در سطح رهبران در این اجلاس شرکت خواهند کرد.

گروه بریکس سال ۱۳۸۹ با مشارکت برزیل، روسیه، هند و چین در یکاترینبورگ روسیه تاسیس شد؛ سال بعد آفریقای جنوبی به این گروه ملحق شد.
جمهوری اسلامی ایران، مصر، اتیوپی و امارات نیز از ابتدای سال ۲۰۲۴ برابر با دیماه ۱۴۰۲ به این گروه پیوستند. به گفته برخی مقامات روس، عربستان با وجود دعوت به این گروه، همچنان در حال تصمیم گیری در این زمینه است.

کشور برزیل از ابتدای سال ۲۰۲۵ ریاست دوره‌ای بریکس را برعهده خواهد داشت.

برچسب‌ها