۲۶ آبان ۱۳۹۴، ۱۸:۳۳
کد خبر: 81842827
T T
۰ نفر
ربیعی: لازمه ایجاد تحول در كشور، توسعه منابع انسانی است

تهران- ایرنا- وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی گفت: برای ایجاد تغییر و تحول در كشور، نیازمند توسعه منابع انسانی هستیم تا از طریق این تحول بتوانیم برنامه های توسعه را به جلو ببریم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، علی ربیعی عصر امروز(سه شنبه) در یازدهمین همایش توسعه منابع انسانی در مركز همایش های صدا و سیما افزود: یكی از ویژگی های دولت تدبیر و امید آن است كه به آنچه ندارد و نمی داند، اذعان می كند و به داشته های دیگران احترام می گذارد.
وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی افزود: بسیاری از كشورهای تازه صنعتی شده از طریق مسیرهای مشخص و میانبر توانسته اند مسیر توسعه را طی كنند.
وی به تجارب كشورهای برزیل مكزیك، هند، سنگاپور و مالزی در این زمینه اشاره كرد و گفت: با مطالعه كشورهای یاد شده مشخص می شود كه آنها تمركز خود را بر توسعه منابع انسانی قرار داده اند.
وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی خاطرنشان كرد: این كشورها به پرورش نوین منابع انسانی توجه كردند تا بتوانند تحول ایجاد كنند.
ربیعی به تجربه كشور هند اشاره كرد و افزود: این كشور توسعه منابع انسانی خود را در حوزه فناوری اطلاعات انجام داده است.
وی با طرح این پرسش كه آیا دولت، مجری ایجاد اشتغال است؟ تاكید كرد: دولت باید تحرك لازم را در بازار كار ایجاد كند.

** هنوز نتوانسته ایم میان دستمزد و بهره وری رابطه معنادار ایجاد كنیم
وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی در ادامه به وضعیت دستمزد نیز اشاره كرد و گفت: هنوز نتوانسته ایم میان دستمزد و بهره وری رابطه معنا داری ایجاد كنیم.
ربیعی افزود: متاسفانه بی برنامگی سال های گذشته كه با برداشت های بی رویه از زمین همراه بود، به محیط زیست صدمه زد.
وی به فرهنگ كار نیز اشاره كرد و گفت: نگرش كار باید تغییر كند؛ این موضوع نیاز به كار عمیق دارد. مطالعه ای كه در سال 1387 انجام شد نشان داد كه بیشتر ایرانی ها اعلام می كردند دستمزدی كه دریافت می كنند فقط برای 2 روز كار است.
ربیعی در ادامه افزود: این نگرش به دلیل سیاست های پوپولیستی ایجاد شد كه متاسفانه در سال های گذشته نیز اتخاذ شده بود.
وی با بیان اینكه دولت نمی تواند مشكلات را با جراحی حل كند، ادامه داد: در برنامه ششم توسعه موضوع توسعه انسانی مورد توجه قرار گرفته است.
وی خاطرنشان كرد: دولت تدبیر و امید دست نیاز به سوی اندیشمندان اجتماعی دراز می كند زیرا ساختارها باید به تدریج بهبود یابد.
وزیر تعاون با تاكید بر اینكه توسعه باید در بخش های مختلف اقتصادی اعم از صنعتی، كشاورزی و خدمات ایجاد شود، افزود: مهارت یكی از اركان مهم برای تحقق این امر است.
وی با اشاره به آموزش مهارت برای دانش آموختگان دانشگاهی گفت: متاسفانه فارغ التحصیلان دانشگاهی در بسیاری از موارد فاقد مهارت كافی برای انجام كار هستند.
وی با بیان اینكه در شورای عالی اشتغال به این مهم توجه شده است، افزود: مهارت آموزی رابطه تنگاتنگی با فقر زدایی دارد.
ربیعی گفت: مطالعات زیادی روی مهارت و كاهش فقر انجام شده است كه نشان می دهد افزایش مهارت در میان مردم می تواند در زدودن فقر موثر باشد.
وی تاكید كرد: صلاحیت حرفه ای با جدیدت در حال پیگیری است؛ ضمن آنكه آموزش های مهارت باید از آموزش های رسمی جدا شود.
وی، مهارت با یكدیگر كار كردن را از دیگر مهارت های مهم برشمرد و گفت: جامعه ایران به مهارت های گوناگون نیاز دارد و این مهم به تنهایی از عهده دولت بر نمی آید؛ جامعه مدنی ایران نیز باید در این مهم به یاری بیاید.
وزیر كار با یادآوری اینكه در برنامه ششم توسعه به منابع انسانی توجه زیادی شده است، افزود: در توسعه منابع انسانی باید بیاموزیم كه همگی مساله واحدی داریم و باید مهارت را تا سطح سازمانی در جامعه ارتقا دهیم.
در پایان این همایش از تعدادی از مدیران رشته های گوناگون تقدیر شد.
اقتصام(3)** 9123 **2022** 2023
۰ نفر