۲۶ آبان ۱۳۹۴، ۱۹:۲۹
کد خبر: 81842910
T T
۰ نفر
مديرعامل منطقه آزادانزلي: بايد از صادركننده به صورت همه جانبه حمايت شود

انزلي - ايرنا - مديرعامل سازمان منطقه آزاد انزلي بر لزوم حمايت همه جانبه از صادر كنندگان و تعيين بسته هاي مشوق صادراتي و يارانه براي افزايش صادرات تاكيد كرد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، رضا مسرور عصر سه شنبه در آيين تجليل از صادركنندگان نمونه فعال در اين منطقه با اشاره به دشواري هاي توليد و صادرات اظهار كرد : مديران دستگاه هاي دولتي نبايد به كارآفرين ، توليد كننده و صادركننده نگاه امنيتي داشته باشند و اين رويكرد را بايد تغيير دهيم .
وي متذكر شد: همه ما براي افزايش توليد و صادرات و تحقق اقتصاد مقاومتي، موظف به حمايت از حوزه صادرات هستيم .
وي افزود: بايد موانع و مشكلات سر راه صادرات و برنامه هاي لازم براي رونق صادرات و مشوق هاي صادراتي موثر را بررسي كنيم .
مسرور با اشاره به اين كه بخشي از موانع صادراتي يا توليد كننده صادراتي متاثر از تحريم است، تصريح كرد: با رفع تحريم ها و البته با ورود شركت هاي خارجي به اين عرصه، فضا نيز رقابتي تر مي شود .
وي متذكر شد: اما از سوي ديگر مشكلات مربوط به تامين منابع مالي پروژه ها و سرمايه در گردش و موانع انتقال ارز ناشي از تحريم با رفع آن از بين مي رود .
مديرعامل سازمان منطقه ازاد انزلي با اشاره به اين كه ريسك صادرات در زمان تحريم افزايش پيدا كرده بود، گفت: اميدواريم طي ماه هاي آينده به مرور اين موانع برداشته شود.
مسرور خاطرنشان كرد : اما بخشي از موانع ناشي از تحريم نيست بلكه ساختاري است و صادركنندگان از اينها گله مندند كه بايد همه براي تحقق صادرات و اقتصاد مقاومتي تلاش كنيم .
وي با بيان اين كه نبايد از صادركننده فعال ضمانت نامه بانكي گرفته شود، گفت : اين يكي از بندهاي موجود در مقررات صادرات و واردات است كه بايد مورد بازنگري قرار گيرد.
مديرعامل سازمان منطقه ازاد انزلي ، عدم ارتباط بين رايزنان بازرگاني سفارتخانه ها و فعالان اقتصادي را يكي ديگر از نواقص موجود در سر راه صادرات عنوان و تاكيد كرد : بايد از افراد توانمند بعنوان رايزن بازرگاني استفاده شود .
وي يكي از مشكلات موجود بر سر راه صادرات را عدم اجراي صحيح قوانين و مقررات عنوان و تصريح كرد : در منطقه آزاد كسي كه اظهار نامه مالياتي دارد، نبايد مشكل داشته باشد.
مسرور با بيان اين كه برخي مشكلات در بدنه دستگاه هاي دولتي رسوخ پيدا كرده ، متذكر شد :چين با ايجاد مشوق هاي صادراتي دو هزار و 50 ميليارد دلار صادرات دارد در حالي كه ايران حدود 50 ميليون دلار صادرات دارد و پي گيري مي كنيم كه مشكلات صادراتي را حل كنيم .
مديرعامل سازمان منطقه آزاد انزلي متذكر شد: بايد براي صادركنندگان فعال، بسته هاي مشوق صادراتي با نظرسنجي از خود آنان تهيه شود.
وي با اشاره به اين كه چين با در نظر گرفتن مشوق هاي صادراتي همچون يارانه حمل و نقل و انرژي در صادرات موفق شده، گفت : بايد از اين الگوها استفاده كنيم .
مسرور متذكر شد: رويكرد ما در منطقه آزاد بعنوان سازمان حاكميتي و دستگاه هاي فعال در منطقه حذف مقررات زائد است .
وي از بالا بودن هزينه هاي بندري نسبت به ساير بنادر حاشيه درياي خزر و عوارض شهرداري بعنوان موانع صادرات ياد و تصريح كرد : مساله در جلسه كارگروه صادراتي مطرح شده و با همكاري استانداري به دنبال كاهش اين هزينه ها هستيم .
مديرعامل سازمان منطقه آزاد انزلي در خاتمه با اشاره به رشد 350 درصدي صادرات از منطقه نسبت به مدت مشابه پارسال، ابراز اميدواري كرد با حذف موانع موجود و تعيين مشوق هاي موثر و با حمايت و همدلي همه دستگاه ها و كنار گذاشتن رويكرد امنيتي، نسبت به صادركننده و اصلاح قوانين شاهد رشد هرچه بيشتر صادرات باشيم.
*** جذب و هدايت صنايع صادرات گرا و هايتك
معاون اقتصادي و سرمايه گذاري سازمان منطقه آزاد انزلي نيز در اين ايين گفت: طي دو سال گذشته از مهمترين سياست ها و رويكردهاي سازمان براي توليد و صادرات در اين منطقه جذب و هدايت صنايع صادرات گرا و فناوري نوين (هايتك) بود .
سيد ابراهيم سقايي اظهار كرد : هدف اصلي ما تحقق فلسفه و اصل بنيادين تشكيل مناطق آزاد بعنوان محدوده اي براي توليد و صادرات مجدد كالا است .
وي با اشاره به 37.2 ميليون دلار صادرات صورت گرفته از منطقه طي هفت ماه امسال، از رشد 377 درصدي آن نسبت به مدت مشابه پارسال خبر داد .
وي از محدوديت زمين بعنوان يكي از موانع پيش روي سرمايه گذاري ياد و خاطرنشان كرد: با آزادسازي مقدار قابل توجهي زمين، موفق به واگذاري زمين در شهرك شماره 2 به سرمايه گذاران فعال شديم كه به زودي به بهره برداري خواهد رسيد.
سقايي متذكر شد: قراردادهايي كه امكان توليد نداشت نيز فسخ و زمين به سرمايه گذاراني كه تصميم و توان توليد داشتند، واگذار شد.
وي با تاكيد بر اين كه فعال سازي واحدهاي صنعتي راكد در دستور كار سازمان قرار گرفت، گفت: از 230 واحد توليدي در محدوده منطقه 45 واحد به بهره برداري مي رسد.
سقايي از تشكيل نخستين كارگروه حمايت از توليد با حضور مديران بانك ها، كارآفرينان صاحبان صنايع و دستگاه هاي ارشد با هدف رفع مشكلات صاحبان صنايع بعنوان يكي از اقدامات مثبت اشاره كرد .
معاون اقتصادي سازمان منطقه ازاد انزلي افزود: با استقرار گمرك براي شهرك شماره يك منطقه ازاد امكان بهره گيري از معافيت مالياتي و گمركي و مزيت هاي منطقه ازاد را فراهم اورديم .
در ادامه مراسم از 12 شركت صادركننده نمونه اين منطقه تجليل بعمل آمد.
منطقه آزاد انزلي تنها منطقه آزاد ايران در حاشيه درياي خزر است؛ كشورهاي حاشيه درياي خزر، تركيه و كشورهاي حاشيه خليج فارس و آسياي جنوب شرقي عمده بازارهاي صادرات و واردات محصولات از طريق منطقه آزاد انزلي هستند.
معافيت مالياتي 20 ساله از تاريخ بهره برداري انواع فعاليت هاي اقتصادي ، آزادي كامل ورود و خروج سرمايه ، آزادي مشاركت سرمايه گذار خارجي تا سقف 100 درصد و معافيت گمركي براي ورود مواد اوليه ، قطعات و ماشين آلات مورد نياز كارخانه ها ، فعاليت بورس كالاي منطقه ، اجراي كالاي همراه مسافر و اعمال قانون ارزش افزوده براي كالاهاي ساخته شده در منطقه آزاد به داخل كشور از مهمترين مزاياي ثبت شركت و فعاليت اقتصادي توليدي در منطقه آزاد انزلي است.
قرار گرفتن در مسير كريدور بين المللي شمال جنوب ، دارا بودن موقعيت ويژه در زمينه ارتباط با كشورهاي حاشيه درياي خزر ، همجواري با بنادر آستراخان و لاگان در روسيه ، كراسنودسك در تركمنستان ، اكتائو در قزاقستان و باكو در آذربايجان ، دسترسي از طريق راه هاي مناسب ، به بازارهاي مصرف كشورهاي CIS ، نزديكي به فرودگاه بين المللي رشت از جمله ديگر مزاياي منطقه آزاد انزلي است.ك/3
6030/2007