۳۰ آبان ۱۳۹۴، ۱:۰۷
کد خبر: 81846692
T T
۰ نفر
تهران و سن پترزبورگ همكاري هاي خود را توسعه مي دهند

مسكو - ايرنا - «محمدباقر قاليباف» با «گئورگي پولتاوچنكو» فرماندار شهر سن پترزبورگ موسوم به پايتخت شمالي روسيه ديدار كرد و دو طرف براي توسعه و تحكيم همكاري ها درعرصه هاي مختلف به ويژه مبادلات بازرگاني و اقتصادي تبادل تجربيات با يكديگر توافق كردند.

به گزارش ايرنا، اين ديدار عصر جمعه برگزار و در آن «اولگ ماركوف» معاون فرماندار سن پترزبورگ و «عليرضا صانعي» معاون سفير جمهوري اسلامي ايران در مسكو نيز حضور داشتند.
قاليباف در ابتداي ديدار، سانحه هوايي ايرباس 321 در صحراي سينا كه جام 224 نفر اكثرا ساكنان شهر سن پترزبورگ را گرفت به فرماندار اين شهر و ساكنان سن پترزبورگ تسليت گفت.
پولتاوچنكو نيز در پاسخ با بيان اين كه اين حادثه ضايعه بزرگي براي ما است، اظهار داشت: اطمينان دارم فقط با اتحاد و تشريك مساعي مي توانيم بر تروريسم بين المللي غلبه يابيم.
وي با اشاره به اين كه سن پترزبورگ شهر چند مذهبي است و پيروان مذاهب مختلف درآن سكونت دارند، يادآوري كرد يكي از مساجد بزرگ اروپا در اين شهر واقع شده و مسئولان شهر تمام تلاش خود را براي فراهم آوردن شرايط زندگي خوب در اين شهر براي پيروان تمام مذاهب و آزادي ديني را به عمل مي آورند.
فرماندار سن پترزبورگ خاطرنشان كرد: همكاري روسيه و ايران در سال هاي اخير به سرعت توسعه مي يابد و دو كشور در عرصه هاي مختلف با يكديگر همكاري مي كنند.
وي يادآوري كرد: شهر اصفهان شريك سنتي و خواهر خوانده سن پترزبورگ محسوب مي شود. ديدار هيات شهر تهران به سرپرستي شهردار پايتخت از سن پترزبورگ فصل جديدي را در روابط دو شهر مي گشايد.
فرماندار سن پترزبورگ ازجمله جهات مهم همكاري به كشتي سازي و ماشين سازي و حوزه داروسازي و دستگاه هاي پرشكي، شهرسازي و ارائه خدمات شهري، توسعه زيرساخت هاي حمل و نقل و صادرات محصولات كشاورزي اشاره كرد.
وي همچنين از افزايش شمار گردشگران ايراني در سن پترزبورگ در سال هاي اخير خبر داد و گفت: ايران كشور داراي فرهنگ غني و تمدن كهن است و اين كشور با چنين ويژگي هايي براي گردشگران روس جذابيت خاص دارد.
شهردار تهران هم در اين ديدار به نوبه خود بر لزوم اتخاذ رويكردهاي جديد در روابط پايتخت كشورمان با سن پترزبورگ در عرصه هاي انساني، آموزش و فرهنگ و گردشگري تاكيد كرد.
قاليباف گفت: براي همكاري تهران با سن پترزبورگ در عرصه هاي مختلف آمادگي داريم و براي گام نهادن در اين مسير پيشگام هستيم.
شهرداران تهران و سن پترزبورگ در اين ديدار براي تشكيل گروه كاري به منظور تنظيم پيش نويس توافقنامه همكاري ميان اين دو شهر به توافق رسيدند.
بر اساس اطلاعات شهرداري سن پترزبورگ، اين شهر با جمهوري اسلامي ايران روابط نزديك دارد و در نيمه نخست سال جاري ميلادي حجم مبادلات بازرگاني اين شهر روسيه با شهرهاي كشورمان با رشد 16درصدي به 17/2 درصد افزايش يافت.
سن پترزبورگ با وسعت 1439 كيلومتر مربع و جمعيت پنج ميليون و 192هزار نفر در ساحل خليج فنلاند قرار گرفته و شهر بسيار پيشرفته و صنعتي است و به همين دليل پايتخت شمالي روسيه نام گرفته است.
در راستاي توسعه مناسبات و همكاري هاي دوجانبه و تحكيم همكاري ها ميان تهران و مسكو، محمد باقر قاليباف شهردار تهران در راس هيات بلندپايه مقامات شهري شامل مديران شهرداري تهران و دو تن از اعضاي شوراي شهر روز چهارشنبه وارد مسكو شد.
«محمدباقر قاليباف» و «سرگئي سابيانين» شهرداران تهران و مسكو، روز چهارشنبه برنامه همكاري سه ساله ميان دو شهرداري را امضا كردند.
توسعه حمل و نقل شهري، برنامه ريزي شهري، خدمات همگاني، مسكن و زير ساخت هاي شهري، توسعه كسب و كار و تجارت،خدمات اجتماعي و مدني و توسعه صنعت و نو آوري از جمله محورهاي همكاري ميان دو شهرداري است كه در سند برنامه همكاري مورد تاكيد قرار گرفت.
شهرداران پايتخت هاي ايران و روسيه در آن ديدار در مسكو در خصوص همكاري هاي دوجانبه و توسعه روابط گفت و گو و مذاكره كردند.
سابيانين با اشاره به اقدامات گسترده انجام گرفته در تهران از توسعه همكاري هاي با پايتخت كشورمان استقبال كرد.
قاليباف شهردار تهران نيز به تاريخچه همكاري و روابط كلان شهر تهران با مسكو اشاره و ادامه همكاري هاي دو پايتخت و تبادل تجربيات را به نفع دو طرف و ساكنان اين شهرها خواند.
شبك*391 ** 1064