فعالیت 13هزار سایت دارای «نماد اعتماد» در كشور/مردم مراقب كلاهبرداران باشند

تهران -ایرنا - رئیس مركز تجارت الكترونیكی با اعلام اینكه امروز در سطح كشور 13 هزار سایت دارای «نماد اعتماد» برای خرید اینترنتی فعالیت دارند، گفت: پلیس فتا نیز اعلام كرد سهم شكایت از این بخش حدود نیم درصد است، بنابراین مردم مراقب كلاهبرداران باشند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، محمد گركانی نژاد پیش از ظهر امروز(سه شنبه) در نشستی خبری افزود: بررسی ها نشان می دهد سال گذشته میزان خرید اینترنتی كشور به 52 هزار میلیارد تومان رسید كه بیش از 99 درصد خرید داخلی صورت گرفته و انتظار می رود امسال شاهد رشد 50 تا 55 درصدی نسبت به سال گذشته باشیم.
به گفته این مقام مسئول، براساس گزارش پلیس فتا (پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات نیروی انتظامی) بسیاری از تخلفات و شكایات در معاملات اینترنتی به خریدهایی مربوط می شود كه فروشنده فاقد نماد اعتماد است.
گركانی نژاد اعلام كرد: مركز تجارت الكترونیكی این وظیفه را برای خود قائل است كه اقدامات لازم برای مسدودسازی سایت های فاقد نماد اعتماد اقدام كند كه این امر طبق قانون و براساس رویه های اجرایی با سازمان های متولی همانند پلیس فتاست.
وی رشد تجارت الكترونیكی در كشور را سریع دانست و گفت: امروز كسب وكارهای اینترنتی برای تسهیل فرآیند تجاری گسترش و در قالب خرده فروشی و عمده فروشی تجلی یافته است.
وی تاكید كرد كه ظرفیت معاملات اینترنتی بسیار بیشتر از حجم معاملات انجام شده در سال گذشته است.
رئیس مركز تجارت الكترونیكی مردم را دعوت كرد تا با مراجعه به سایت www.eNAMSD.ir نسبت به سایت های دارای «نماد اعتماد»اطمینان لازم را پیدا كنند، زیرا اكنون مراجع قانونی با سایت های فاقد نماد اعتماد كه در زمینه خرید و فروش كالا فعالیت دارند، برخورد و نسبت به بستن آنها اقدام می شود.
وی خواستار كنترل و شناسایی دقیق سایت های خرید كالا از سوی مردم شد و تاكید كرد: شهروندان تا زمانی كه نسبت به هویت دقیق این سایتها اطمینان پیدا نكرده اند از هرگونه معامله اجتناب كنند.
گركانی نژاد تصریح كرد: بالاترین میزان آمار تخلفات و شكایات در زمینه خرید اینترنتی مربوط به تهران است، زیرا شمار سایت های فعال در این زمینه در تهران بیش از نقاط دیگر كشور است.
وی اضافه كرد: مركز تجارت الكترونیكی در مدت 24 تا 48 ساعت نسبت به موارد شكایات مردمی در رابطه با معامله های اینترنتی رسیدگی لازم را انجام می دهد و موارد مربوطه نیز به سازمان حمایت مصرف كنندگان و تولیدكنندگان ارجاع داده می شود.
نماد اعتماد از چهار سال قبل آغاز به كاركرده و در برنامه كاری مركز تجارت الكترونیكی قرار گرفته است. این نماد به عنوان شناسنامه سایتها محسوب می‌شود و چنانچه از آنها شكایتی شود، می‌توان آن را پیگیری كرد.
وی یادآورشد كه سایت های فاقد این نماد، اعتباری ندارد.
اقتصام (3) ** 1559 ** 2023
۰ نفر