۹ مهر ۱۳۹۵، ۱۲:۲۱
کد خبر: 82249829
T T
۰ نفر
سفیر ایران: توسعه روابط تهران و مسكو براساس تاكید سران فراگیرتر می شود

مسكو - ایرنا - مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی در روسیه اعلام كرد: دستاوردهای 9 بار دیدار و چندین مذاكره تلفنی رئیسان جمهوری ایران و روسیه، سبب گسترش هر چه بیشتر همكاری های دو كشور در عرصه های مختلف شده است.

به گزارش ایرنا، وی در نشست هیات ایرانی به ریاست سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت و هیات روسی با حضور سرگئی تسیب معاون وزارت صنایع و تجارت روسیه كه در آن 11 سند همكاری در حوزه سلامت بین بخش های خصوصی دو كشور امضا شد، گفت: تبادل هیات ها نه تنها در سطح عالی بلكه در عرصه های استانی، منطقه ای و بازرگانی جریان دارد و در حال افزایش است.
سنایی در نشست مشترك كه شامگاه پنجشنبه در سفارت جمهوری اسلامی در مسكو برگزار شد، افزود: حسن روحانی و ولادیمیر پوتین رئیسان جمهوری ایران و روسیه تاكنون 9 بار دیدار و چندین مذاكره تلفنی انجام داده اند كه اهمیت زیادی دارد و نشان می دهد روند توسعه همكاری ها پایدارتر و پرشتاب تر خواهد شد.
سفیر ایران در فدراسیون روسیه همچنین گفت: از سوی دیگر همكاری های گسترده ای در عرصه های علمی، آموزشی و فناوری نیز بین دو كشور جریان دارد.
وی اظهار كرد: ایران و روسیه دو تولیدكننده و صادركننده عمده نفت و گاز هستند و توسعه روابط فیمابین به دلیل عرصه های گوناگون آن كار ساده ای نیست.
سنایی تاكید كرد: رئیسان جمهوری دو كشور با انجام دیدارها و مذاكرات تلفنی نقش بسیار بزرگی در گسترش همكاری ها ایفا كردند و اكنون دستاوردهای آن امضای سندهای زیادی برای توسعه هر چه بیشتر مناسبات است.
سفیر ایران همچنین با اشاره به رشد ارزش روابط اقتصادی دو كشور گفت: در حالیكه بهای نفت 50 درصد كاهش یافته است، اما حجم مبادلات بازرگانی ایران و روسیه 70 درصد بیشتر شده است كه نشانه بسیار خوبی از پویایی ها دراین عرصه می باشد.
وی همچنین با اشاره به دستاوردهای سفر هیات ایرانی به روسیه گفت: از مدت ها پیش برنامه حضور و مذاكرات وزیر بهداشت ایران در مسكو را برنامه ریزی كرده بودیم، زیرا در این بخش نیز توانمندی های زیادی برای توسعه روابط وجود دارد.
سنایی در پایان با اشاره به امضای 11 سند بین بخش های خصوصی دو كشور در حوزه سلامت گفت كه همكاری های پیش رو براساس توافق های انجام شده برای توسعه هر چه بیشتر روابط تهران و مسكو بسیار اهمیت دارد.
به گزارش ایرنا، تحقیق و پژوهش، ثبت روسی داروهای ساخت ایران، تولید مشترك و عرضه داروی ایرانی در روسیه، واكسن، بازاریابی برای صادرات به كشورهای دیگر، تجهیزات و فناوری پیشرفته مرتبط با صنایع پزشكی از جمله امور تشخیصی و درمانی و تبادل تجربیات برخی از محورهای مورد توافق در اسناد امضا شده بین بخش های خصوصی دو كشور است.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و خانم ورونیكا اسكوارتسوا همتای روسی وی نیز روز پنجشنبه در مذاكرات خود در مسكو برای افزایش همكاری های دو كشور در بخش های مختلف حوزه سلامت از جمله دارویی توافق كردند.
در این مذاكرات كه در چارچوب برنامه های دومین و آخرین روز سفر كاری هیات ایرانی به ریاست هاشمی و حضور مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه انجام شد، دو پروتكل روابط دارویی و تجهیزات پزشكی و یك برنامه اقدام عملیاتی همكاری های بهداشتی امضا شد.
هیات جمهوری اسلامی ایران كه به ریاست وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در چارچوب راه اندازی یك خط تولید داروی ایرانی و مذاكره با مقام های روسی با هدف گسترش روابط در این حوزه روز چهارشنبه وارد روسیه شده بود، شامگاه پنجشنبه تهران را ترك كرد.
خط تولید ماده اولیه داروی نوساخت فینگولیمود برای درمان ام اس روز چهارشنبه در شهر سن پترزبورگ كار خود را آغاز كرد و براساس توافق انجام شده، طرف ایرانی انتقال فناوری را با شریك روسی خود اجرا می كند.
برپایه این همكاری، مواد اولیه این دارو براساس بالاترین استانداردهای جهانی مورد تائید سازمان های بین المللی قابل عرضه به بازار دارویی روسیه و دیگر كشورها تولید خواهد شد.
از آغاز روی كار آمدن دولت یازدهم، ایران و روسیه با اجرای راهبرد افزایش همكاری های دوجانبه و همگرایی منطقه ای، روابط اقتصادی رو به ركورد خود را نیز تحرك بخشیدند.
پایین ترین سطح روابط تجاری دو كشور سال 1392 با سقوط از چهار میلیارد دلار به كمی بیش از یك میلیارد دلار تجربه شد.
در چارچوب اقدام های دولت یازدهم، سال2014 ارزش اقتصادی روابط دو كشور به حدود یك میلیارد و 700 میلیون دلار رسید، سال 2015 نیز حدود 30 درصد رشد كرد و براساس آمارهای تازه اعلام شده در شش ماهه اول سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه سال 2015، حدود 70 درصد بیشتر شده است.
اروپام 391 ** انتشار دهنده: هادی مولوی نیا