۱۴ شهریور ۱۳۹۷، ۴:۰۲
کد خبر: 83023115
T T
۰ نفر

حمل «جان» در صندوق عقب

۱۴ شهریور ۱۳۹۷، ۴:۰۲
کد خبر: 83023115
حمل «جان» در صندوق عقب

زاهدان- ایرنا- قاچاق انسان یكی از معضلات دنباله دار در سیستان و بلوچستان است كه به دلیل همجواری با دو كشور افغانستان و پاكستان و حمل و نقل نامناسب این افراد، حوادثی دردناك و پاره ای مشكلات اجتماعی را رقم می زند.

به گزارش ایرنا، در میان كوه های سر به فلك كشیده، در دل تاریكی شب و نیز در خس و خاشاك خشكیده سیستان، صدای همهمه ای به گوش می رسد؛ دهها نفر لابه لای صخره ها و درختچه ها مخفی شده اند؛ پاهایشان از خستگی رمق ندارد و دلهره تمام وجودشان را فرا گرفته است.
میان آنان افراد مختلف با سن و سال متفاوتی وجود دارد؛ از نوجوانان دوازده ساله گرفته تا افراد پنجاه ساله و بیشتر؛ كه همه به دنبال زندگی بهتری با مشقت فراوان از مسیرهای صعب العبور مرزی گذشته و خود را به خاك ایران رسانده اند.
گاهی حدود 2 تا 3 روز پیاده روی می كنند تا بتوانند از راههای كوهستانی آن سوی مرز وارد خاك ایران شوند؛ با وجود آنكه افرادی به عنوان راهنما دارند، اما گاهی در مسیر گم می شوند.
قاچاق انسان و مهاجرت غیر قانونی افراد از جمله مشكلاتی است كه از دیرباز در سیستان و بلوچستان وجود داشته است؛ با توجه به نبود ثبات كافی در كشورهای همجوار و نیز مشكلات كاری و درآمدی در این كشورها، افراد بسیاری قصد ورود غیر قانونی به ایران و زندگی در سایه آرامش موجود حتی با حداقل دستمزد را دارند.
در این میان، افرادی نیز هستند كه از آب گل آلود ماهی می گیرند و با آشنایی كه به برخی مناطق مرزی دارند، این قبیل اتباع خارجی را به صورت غیر قانونی وارد خاك ایران می كنند.
برخی افراد سودجو فعال در قاچاق انسان، پس از انتقال اتباع بیگانه غیرمجاز به داخل كشور، آنان را با خودروهای تیزرو سواری و وانت به استانهای داخلی انتقال می دهند كه در این میان برخی رانندگان برای فرار از چنگ قانون با سرعت زیاد در جاده های اصلی و فرعی حركت می كنند كه در نهایت، منجر به حوادث جبران ناپذیری می شود.
برخی از این رانندگان در هر خودروی سواری گاهی تا 20 نفر را سوار كرده و در جاده ها به حركت در می آیند.
تاكنون حوادث زیادی در جاده ‌های سیستان و بلوچستان به ویژه شهرستانهای سراوان، سیب سوران، مهرستان، ایرانشهر، خاش و زاهدان اتفاق افتاده كه عامل بیشتر آنها رانندگان خودروهای حامل اتباع بیگانه غیرمجاز و یا قاچاقچیان سوخت بوده‌اند.

** «بدوكی» یا حمل و نقل مهاجران غیر قانونی
میان قاچاقچیان انسان و كالا عبارت های خاصی وجود دارد كه یكی از آنها «بدوكی یا كوله بری» بوده و به معنای حمل و نقل كالا، اجناس و انسان به صورت غیر قانونی است.
مسیر قاچاق انسان از بخش های مختلف سیستان و بلوچستان متفاوت است؛ معمولاً مهاجرانی كه به صورت غیر قانونی از شمال استان وارد می شوند، مقصدشان بیشتر زاهدان و مشهد است و مهاجرانی كه از مرزهای پاكستان وارد بلوچستان می شوند، بیشتر به سمت هرمزگان، یزد و كرمان می روند.
قاچاقچیان انسان پس از ورود این افراد مهاجر با خودروهای مختلف - كه قبلاً بیشتر وانت بود و اینك خودروهای سواری- آنان را منتقل می كنند و كرایه های بسیار بالایی نیز می گیرند.
یكی از افرادی كه پیش تر در كار قاچاق انسان بوده، به خبرنگار ایرنا گفت: مهاجران غیر قانونی در برخی مكان های مشخص تجمع می كردند و ما با تعداد زیادی خودرو برای حمل آنان می رفتیم.
م.ص ادامه داد: صندلی های خودروی سواری را باز كرده و حدود 15 تا 20 نفر از مهاجران غیرقانونی را سوار می كردیم؛ به طوری كه تعدادی از آنان در صندوق عقب خودرو جا می گرفتند.
وی افزود: برخی از آنان سفارشی بودند؛ به طور مثال فلان صاحب كار در یزد هزینه رفت و آمد وی را به شرط تحویل در محل كار پرداخت می كرد.
این راننده خودروی قاچاق انسان، تصریح كرد: مسیرهای عبور خودرو به گونه ای بود كه پاسگاه ها و ایست های انتظامی را دور می زدیم و بسیار خطرناك بود.
وی خاطرنشان كرد: خودروها با سرعت بسیار زیادی حركت می كنند؛ به طوری كه هر گاه خودرویی منحرف شود، حتماً تعدادی از سرنشینان آن فوت می كنند.
یكی از ساكنان شهرستان سراوان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: در مرزهای این منطقه، به رغم تمام تدابیری كه اندیشیده شده، مسیرهای صعب العبوری وجود دارد و بیشتر مهاجران از این مناطق عبور می كنند.
«نعیم رحمانی» ادامه داد: همیشه اخبار تصادف خودروهای «بدوكی» در این منطقه به گوش می رسد و معمولاً در هر تصادف، تعدادی كشته و زخمی می شوند.
وی افزود: خودروهای بدوكی معمولاً كرایه ای چند برابر از مهاجران می گیرند و حتی آنان را كتك می زنند.
این شهروند سراوانی خاطرنشان كرد: برخی قاچاقچیان به مهاجران غیر قانونی فشارهای زیادی می آورند و گاهی نه تنها آنان را به مقصد نمی رسانند، بلكه از آنها اخاذی كرده و رهایشان می كنند.
بیشتر بدوكی ها یا قاچاقچیان نیز مدعی اند كه چون شغل و كار مناسبی در شهر و روستایشان نیست، به اجبار به این كار غیر قانونی رو آورده اند و برخی از آنان نیز فقط راننده هستند و دستمزد ناچیزی می گیرند اما در نهایت كار آنان سبب معضلات و مخاطرات بسیاری می شود كه هم به جامعه ضرر می رساند و هم جان خودشان را به خطر می اندازد.

** تصادف، قطع عضو و حبس در صندوق عقب
«شیر محمد بدخشان» مهاجر جوان پاكستانی به خبرنگار ایرنا گفت: شبانه از كوه های جالق به همراه گروهی چهل نفره و با راهنمای ایرانی وارد خاك ایران شدیم.
وی كه در كمپ نگهداری مهاجران غیر قانونی حضور داشت، درباره نحوه مهاجرت به ایران افزود: بیش از 48 ساعت پیاده روی كردیم تا به جایی كه از قبل برایمان مشخص كرده بودند رسیدیم؛ بچه های كوچك و افراد مسن نیز در گروه بودند و برخی از آنان دیگر توان راه رفتن نداشتند.
این مهاجر پاكستانی ادامه داد: وقتی به مكان مورد نظر رسیدیم تنها یك تویوتا وانت و یك پژو منتظر ما بودند كه به دلیل كمبود جا و اجبار، من و سه نفر دیگر وارد صندوق عقب پژو شدیم؛ خودرو حدود دو یا سه ساعت در حركت بود و من نمی توانستم دیگر نفس بكشم كه ناگهان ضربه شدید به خودرو وارد آمد و من برای چند لحظه بیهوش شدم.
بدخشان اظهار كرد: گرمای آتش درون خودرو را حس كردم و به هوش آمدم؛ تمام افراد درون صندوق عقب فوت كرده بودند و تنها من زنده ماندم اما نمی توانستم خودم را از میان اجساد رها كنم تا اینكه مردم در صندوق را باز كردند و من جان سالم به در بردم.
وی افزود: پس از آن، چند روزی بیمارستان بودم و حدود یك ماه است كه در كمپ اقامت دارم تا به پاكستان برگردم.
این مهاجر پاكستانی ادامه داد: من برای كار به ایران آمده بودم و تمام سرمایه زندگی خودم و پدرم را خرج كردم تا بتوانم در اینجا كار كنم و برای خانواده ام پول بفرستم اما نشد.
او تصریح كرد: شاید بتوانم روزی به صورت قانونی به ایران بیایم و كار كنم اما دیگر هرگز به صورت قاچاقی وارد ایران نمی شوم.
یك تبعه افغان نیز تعریف می كرد؛ هنگامی كه سوار یك وانت بوده و پلیس آنها را تعقیب می كرده، خود را از وانت به بیرون پرت كرده كه این امر سبب قطع دست چپش شده بود.
این مهاجران غیر قانونی به دنبال یافتن فردایی بهتر برای خود و خانواده شان عازم سفر مرگ می شوند و از محبوس شدن در صندوق عقب و یا هر بلایی كه سرشان بیاید نمی هراسند، آنان نیز می خواهند روزگار خوشی داشته باشند اما فراموش می كنند كه ممكن است در این راه زندگی و جان خود را به هیچ و پوچ از دست بدهند.
7311 **6081/1042
۰ نفر