۲۶ مرداد ۱۳۹۳، ۱۰:۱۳
کد خبر: 81275103
T T
۰ نفر
المپيادهاي بين المللي علمي با حضور دانشجويان نخبه 9 كشور در شيراز آغاز شد

شيراز- ايرنا- المپيادهاي بين المللي علمي در رشته هاي رياضي، شيمي و آمار روز يكشنبه با حضور دانشجويان نخبه 9 كشور در شيراز آغاز شد.

به گزارش ايرنا، رييس مركز المپيادهاي دانشجويي و امور آزمون هاي بين المللي سازمان سنجش كشور در حاشيه آزمون روز نخست اين المپيادها در هتل شيراز گفت: 55 دانشجو براي شركت در پانزدهمين المپياد بين المللي رياضي،هفتمين المپياد بين المللي شيمي و نخستين المپياد بين المللي آمار كه سازمان سنجش آموزش كشور آن ها را برگزار مي كند به شيراز سفر كرده اند.

بهروز كاوه اي افزود: آزمون هاي علمي دانشجويان شركت كننده از كشورهاي روسيه،تاتارستان، جمهوري آذربايجان،زيمبابوه، عمان،عراق، هند، تركمنستان و جمهوري اسلامي ايران به مدت دو روز ادامه دارد.

وي اين المپيادها را مسابقه اي علمي و مطرح در سطح بين المللي خواند و گفت: مدارك مربوط به دانشجويان كشورهاي كويت، نيجريه و ونزوئلا نيز دريافت شده بود كه آنها به دليل ضعف در هماهنگي و برنامه ريزيشان به موقع براي شركت در آزمون به شيراز نيامده اند.

وي بيان كرد:آزمون ها در روزهاي يكشنبه و دوشنبه به زبان انگليسي برگزار مي شود و پس از تصحيح اوراق، شركت كنندگان يك روز فرصت اعتراض دارند و در نهايت، آيين ا ختتاميه و معرفي نفرات برتر روز چهارشنبه 29 مردادماه صورت خواهد گرفت.

رييس مركز المپيادهاي دانشجويي و امور آزمون هاي بين المللي سازمان سنجش كشور با بيان اين كه المپيادهاي بين المللي ايران در سه رشته رياضي، شيمي و آمار جايگاه خوبي در سطح جهان پيدا كرده است، گفت: خانم مريم ميرزاخاني كه اخيرا به عنوان نخستين زن ايراني، برنده جايزه بين المللي فيلدز در رشته رياضيات شد و اين جايزه، جايزه اي همتراز جايزه نوبل است در دوره از المپيادهاي بين المللي رياضي كه به ابتكار كشورمان برگزار مي شود مدال طلا به دست آورده بود.

كاوه اي با بيان اين كه المپيادهاي علمي دانشجويي در 15 رشته برگزار مي شود، اظهار كرد: از ميان اين رشته ها، رياضي و شيمي به صورت بين المللي برگزار مي شوند و از امسال نيز آمار به المپيادهاي بين المللي ايران افزوده شده است.

اين مقام مسوول توضيح داد: از 17 شركت كننده المپياد در رشته رياضي، شش نفر ايراني و 11 نفر خارجي هستند.

وي ادامه داد: در رشته هاي شيمي و آمار نيز به ترتيب شش و پنج نفر از كشورمان و 18 و 9 نفر از ساير كشورها در اين رقابت علمي حضور دارند.

كاوه اي در پاسخ به سووالي درباره علت غيبت كشورهاي اروپايي در المپياد ايران گفت: در طول سال هاي برگزاري اين المپيادها، همواره شركت كنندگاني از همه كشورهاي مطرح به جز آمريكا داشته ايم و كشورهاي اروپايي نيز به طور متناوب حضور داشته اند كه امسال روس ها آمده اند و به عنوان نمونه آلمان يا ديگر كشورهاي اروپايي نماينده اي ندارند.

وي گفت: نمونه اين رقابت علمي كه در سطح دانشجويان دانشگاه ها برگزار مي شود در جهان سراغ نداريم و اين المپيادهاي بين المللي دانشجويي به ابتكار جمهوري اسلامي ايران برگزار شده است. ك/2

2026 /675

سرخط اخبار استان‌ها