۳ آذر ۱۳۹۳، ۱۸:۱۵
کد خبر: 81399847
T T
۰ نفر
بيمارستانهاي بي توجه به زايمان طبيعي در مازندران اعتبارزدايي مي شوند

ساري-ايرنا- رييس دانشگاه علوم پزشكي مازندران از بي توجهي برخي بيمارستان هاي خصوصي استان نسبت به زايمان طبيعي و افزايش سزارين در آنها انتقاد كرد و هشدار داد كه با اين دسته از بيمارستان ها از طريق اعتبارزدايي برخورد خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ايرنا ، ' قاسم جان بابايي' روز دوشنبه در نشست خبري گفت : بيمارستان هاي خصوصي و تامين اجتماعي مازندران برخلاف سياست وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي همسو با ترويح زايمان طبيعي فعاليت نمي كنند.

وي افزود : در حالي كه آمار زايمان هاي طبيعي در بيمارستان هاي دولتي مازندران در هر فصل دو و نيم درصد افزايش مي يابد ، اين روند در بيمارستان هاي خصوصي و تامين اجتماعي معكوس و همراه با افزايش زايمان به روش سزارين است.

رييس دانشگاه علوم پزشكي مازندران هشدار داد كه در صورت ادامه اين روند بيمارستان هاي كم توجه به زايمان طبيعي با كاهش درجه اعتبار بخشي مواجه خواهند شد.

وي گفت : با كاهش درجه ، درآمدزايي بيمارستان ها هم كاهش خواهد يافت و به طور قطع روساي بيمارستان هاي خصوصي و تامين اجتماعي حاضر به تحمل اين ضرر مادي نخواهند بود.

بر اساس آمارهاي رسمي تا پيش از اجراي طرح تحول نظام سلامت آمار زايمان هاي طبيعي در بيمارستان هاي دولتي مازندران 33 درصد بود كه هم اكنون به حدود 50 درصد رسيده است.

توجه به زايمان طبيعي و رايگان بودن آن يكي از محورهاي طرح تحول نظام سلامت است كه از ارديبهشت ماه امسال به اجرا گذاشته شده است.

رييس دانشگاه علوم پزشكي مازندران همچنين در اين مصاحبه كاهش هزينه پرداخت هزينه درمان بيماران بستري را از دستاوردهاي اجراي طرح تحول نظام سلامت برشمرد و گفت : با اجراي اين طرح ، بيماران در استان مازندران با ارجاع پزشك خانواده پنج درصد و بدون ارجاع پزشك خانواده 10 درصد هزينه بستري را پرداخت مي كنند.

وي از فراهم شدن شرايط مطلوب ارائه خدمت دارويي به بيماران بستري در بيمارستان ها به عنوان ديگر دستاورد طرح تحول نظام سلامت نام برد و افزود : تمامي داروي موردنياز بيماران در اين طرح از سوي بيمارستان تهيه و در اختيار آنان قرار مي گيرد .

رييس دانشگاه علوم پزشكي مازندران از برخورد با پديده زيرزميزي پزشكان به عنوان مرحله جديدي از اجراي اجراي طرح تحول نظام سلامت در كشور نام برد و گفت : اجراي اين مرحله از پانزدهم آبان ماه امسال آغاز شد و خوشبختانه تاكنون در استان گزارشي از دريافت زيرميزي توسط پزشكان دريافت نشده است.

جان بابايي از شهروندان خواست تا بدون هرگونه دلواپسي دريافت زيرميزي توسط پزشكان را به سامانه 1690 اطلاع دهند.ك/3

7329/1654

سرخط اخبار استان‌ها