۷ آذر ۱۳۹۳، ۹:۴۹
کد خبر: 81404550
T T
۰ نفر
گزارش روابط عمومی شهرداری از طرح سوال از شهردار بجنورد

بجنورد-ایرنا- روابط عمومی شهرداری بجنورد گزارشی از طرح سوال از شهردار این شهر 207هزار نفری را كه روز چهارشنبه در محل شورای اسلامی برگزار شد، منتشر كرد.

به گزارش روز جمعه ایرنا و به نقل از روابط عمومی این شهرداری، اعضای شورای اسلامی شهر بجنورد در نشست صبح روز چهارشنبه سوال خود مبنی بر تعرفه عوارض دریافتی سال 93را از شهردار مطرح كردند.

رییس شورای اسلامی شهر بجنورد ضمن تقدیر از شهردار برای اقدامات قابل تامل و شایسته ای كه در شهر به انجام رسانده و موجب رضایت مندی شهروندان شده، طرح سوال از شهردار را حق مسلم شورای شهر دانست و گفت: این به معنای مغایرت و مخالف با شهرداری و مدیریت شهری نیست.

'رضا فیروزه' با ابراز تاسف و تعجب از انعكاس و بازتاب طرح سوال در بطن شهر كه برخی آن را زمینه ساز استیضاح شهردار دانسته و به شایعه پراكنی پرداخته بودند، گفت: شهردار همچنان مورد حمایت شورای شهر است و طرح سوال كه به تایید 9 نفر از اعضای شورای شهر رسیده تنها برای رفع ابهامات و مغایرت ها در راستای تنویر افكار عمومی و حفظ حقوق شهروندی به انجام رسیده است.

وی اضافه كرد: شورای شهر معتمدین مردم و حافظ و امین حقوق شهروندان هستند و اگر حتی یك عضو شورا دچار ابهام باشد حق دارد سوال خود را از شهردار و مجموعه شهرداری مطرح كند.

عضو دیگر شورای اسلامی شهر بجنورد گفت: در ابتدا قرار بود طرح سوال به صورت شفاهی برگزار شود.

'مهستی آدینه زاده' با گلایه از رییس شورا اسلامی شهر بجنورد گفت: تایید و امضای من به عنوان یك عضو شورا با طرح سوال شفاهی بود و نه اعلام كتبی و كشیدن ماجرا به صحن علنی!

'صغرا سیدی' دیگر عضو شورای اسلامی شهر بجنورد نیز گفت: اگرچه طرح سووال را امضا نكرده ام اما با كلیت آن موافقم زیرا ما نمایندگان مردم هستیم و برای احقاق حق آنها باید شفاف سازی كنیم.

رییس شورای اسلامی شهر بجنورد گفت: طبق مصوبات شورا، در دفترچه اخذ عوارض با 25درصد افزایش نسبت به سال گذشته موافقت شده است اما در عمل مغایرت هایی در نحوه محاسبه و اخذ عوارض بوجود آمده كه رشد بیش از 25 درصد را در نرخ عوارض نشان می دهد و این اقدام شهرداری را مغایرت مصوبات شورا است.

فیروزه اضافه كرد: در برخی بندهای دفترچه تعرفه عوارض شاهد افزایش پلكانی در نرخ محاسبه عوارض هستیم كه جای تامل دارد.

شهردار گفت: سند بودجه و دفترچه عوارض دو سندی است كه هرساله در شهرداری بصورت ویژه به آن پرداخته می شود.

'روح الله براتیان' افزود: درزمان شروع به كارم تقریبا كار دفتر چه عوارض به اتمام رسیده و در مرحله تایید و امضا بود.

وی اضافه كرد: اولین مصوبه شورای شهر مبنی بر افزایش عوارض تا 40درصد نسبت به سال گذشته بود اما بعد از ارسال به استانداری با آن مخالف شده و بعد از اعلام ، شهرداری آنرا براساس 25 درصد اصلاح كرد.

براتیان ادامه داد: بعد از تكمیل دفترچه در جلسه ای با استاندار محترم به همراه رییس شورای وقت حضور یافته و طی یك هفته بعد استاندار با اشرافی كه بر موضوع داشتند ضمن بررسی بند بند دفترچه و مطالعه آن اصلاحاتی را به برخی آیتم ها ضروری دانستند كه در اصلاحیه بعدی اعمال كردیم.

در جلسه ای برای رفع ابهام با اعضای كمسیون عمران بخشی آیتم ها از جمله عوارض وارد بر تبدیل پیلوت به مسكونی حذف ، آیتم تغییر كاربری برای 100درصد افزایش به صورت محاسبه پلكانی و برخی نیز صفر درصد اعمال شد.

شهردار بجنورد اضافه كرد: طبق صورت جلسه مورخه 14/4/93 ماحصل بررسی كمسیون عمران در استانداری همه موارد دفترچه عوارض بررسی نهایی و كلیه مغایرت ها رفع ابهام شده به شهرداری اعلام شد و ملاك عمل قرار گرفت.

براتیان گفت: افزایش عوارض مشمول كسانی است كه بیش از سهم قانونی خواستارند.

وی اضافه كرد: طی 9 ماه گذشته با تلاش پرسنل و تعاملات شورای شهر توانستیم رضایت مندی نسبی در شهر ایجاد كنیم اگرچه هنوز با ایده ال فاصله داریم ، اما اگر در شهر خواهان خدمات گسترده تر هستیم باید سرفصل هایی براساس تا مین اعتبار راهم داشته باشیم.

شهردار اضافه كرد: كشاندن شهرداری در صحن علنی با موضوع طرح سوال تبعات منفی را در بستر افكار مردم به وجود می آورد.

شهردار بجنورد همچنین تاكید كرد: شهرداری مجری مصوبات شورای شهر است و طبق مصوبات شورا در دفترچه عوارض سال 93، تمامی عوارضات با 25 درصد محاسبه شده است اما افزایش پلكانی در تبصره عوارض ، با نگاه حمایتی استانداری محترم مشمول كسانی می شود كه بیش از حق قانونی در ساخت و سازها خواستارند و این تبصره باتایید كمسیون عمران شورا در حفظ حقوق مردم توسط شهرداری مورد اجرا قرار گرفته است.

یكی دیگر از اعضای شورای اسلامی شهر بجنورد نیز گفت: مصوبات شورا طرح و لایحه ای است كه در جلسه رسمی اعلام و تایید به اكثریت آرا رسیده باشد و نظر هیچ كمیسیونی نمی تواند و نباید بدون تایید كلی اعضا اجرایی شود.

'علیرضا باغچقی' اضافه كرد: اگر استانداری شخصا تبصره اضافه كرده باید مكاتبه شود زیرا روند را در پیش گرفته اند كه خارج از قانون باشد.

وی بیان داشت: منطقی نیست به بهانه توسعه شهر خارج از مصوبات قانونی هزینه هایی را تحت عنوان عوارض اخذ كنیم ، اما به هر حال برای اتفاقات بدیع در زیبا سازی شهر از شهردار و مجموعه پرسنل شهرداری سپاسگزاریم اگرچه باز تاكید می كنیم توقع ما توسعه متوازن و توجه به زیرساختهاست.

رییس پیشین شورای اسلامی شهر بجنورد، اساسی ترین نقش شورا نظارتی خواند و طرح سوال را جزیی از نقش نظارتی دانست اما آن را نافی عملكرد خوب شهرداری هم دانست.

'مهدی محمدی' گفت: 15 جلسه برگزاری كمسیون بودجه با مجموعه شهرداری تمام مسائل مربوطه را بررسی كردیم و اینطور نبود كه آقای فیروزه تصور می كنند شهردار با اعتماد به مجموعه امضا كرده اند و رییس وقت شورا با اعتماد به شهردار ما از روند بندها و آیتم های دفترچه عوارض غافل نبوده ایم و تعارف هم نداریم كه به استناد دوستی چیزی را تایید كنیم كه در آن منافع و حقوق شهروندان عزیز نادیده گرفته شود.

محمدی گفت: استانداری با توجه به سوابق مدیریتی پیشین خود با اشراف كامل به موضوع نه تنها دفترچه عوارض بجنورد بلكه تك تك شهرهای استان را بررسی كردند.

وی اضافه كرد: مهم است بدانیم اختلافات در محاسبه عوارض مشمول چند درصد افراد است به نسبت اینكه چند درصد اختلاف و انحراف كاملا منطقی است، اما اینكه انحراف 3درصد باشد یا 50درصد هم مهم است.

به هرحال بودجه را 100درصد افزایش داده ایم باید چارچوبهایی هم برای تحقق آن بگذاریم.

وی با اعتراض به اینكه برخی از اعضا جو جلسه را ملتهب توصیف كردند گفت: قبول ندارم جو جلسه ملتهب است، اساس بر رفع ابهام است، اما سخن از مدیریت یكپارچه شهری در نبود نهادهای سرمایه دار در مجموعه نظارت شهرداری عملا بی معناست.

یكی دیگر از اعضای شورای اسلامی شهر بجنورد كه انتخاب شهردار با اكثریت آرای 13 نفره شورا اتفاق خوشایند و قابل دفاع در كل كشور توصیف كرد و گفت: سوالم این است آن همه شور در انتخاب شهردار كجا رفته كه اكنون شایعه پراكنی می شود تا موجب تشویش افكار عمومی شود.

'جمشید گریوانی' اضافه كرد : از ابتدا با 40درصد افزایش در نرخ عوارضات مخالف بودم اما 25 درصد رشد كاملا منطقی و قابل دفاع است.

عضو دیگر شورای اسلامی شهر بجنورد و رییس كمسیون بودجه این شورا كه سابقه مدیریت در شهرداری را برای دو دوره داشته معتقد است در نبود درآمد نمی توان توقع خدمات گسترده را داشت.

'سیدعباس حسینی' اضافه كرد: بودجه شهرداری را از 60میلیارد به 200میلیارد پیشنهاد كردیم اما نهایتا با 120 میلیارد موافقت شد.

وی اضافه كرد: درآمد كمتر به معقوله عمران كمتر است.

حسینی گفت: رقم افزایش بودجه واقعی است اما باید توجه داشت با 70 درصد جمعیت شهر در حاشیه و سكونت گاههای غیر رسمی مواجهه عملا امیدی به جذب درآمد نداریم.

رییس كمسیون بودجه شورای اسلامی شهر بجنورد اضافه كرد: اقدامات شهرداری در جذب 20 میلیارد تومان از دولت بسیار شایسته است و معتقدیم دلسرد كردن شهردار به نفع ما نیست.

وی گفت: وقتی استانداری با نگاه حمایت از مدیریت شهر تبصره ای داده چرا اجرایی اش نكنیم و وقتی به نفع شهر و مردم است .

حسینی اضافه كرد: تبصره اضافه شده در برخی آیتم ها ی دفترچه عوارض در حضور 9 نفر اعضای كمسیون عمران شورا تایید شده است و این به معنای اخذ آرای مجاز برای قطعی شدن است اگرچه معتقدیم باید در صحن شورا مطرح می شد اما الزامی هم به تایید مجدد آن در صحن شورا نبود .

وی گفت: اگرچه این تبصره ها در كمسیون عمران تایید شده و بهتر بود در كمیسیون بودجه مطرح می شد، اما چون كلیت كار به نفع شهر و توسعه شهر است با آن موافقم.

وی تصریح كرد: این تبصره گویای این است كه مالكینی كه قصد ساخت و ساز بیش از 2 طبقه دارند باید عوارض آنها به نسبت طبقات و ارزش افزوده ای كه ملك دارد بصورت پلكانی محاسبه شود.

اما مغایرتی در اخذ عوارض برمبنای 25 درصد برای مالكین تا ساخت 2 طبقه وجود ندارد.

یكی دیگر از اعضای شورای اسلامی شهر بجنورد قاعده قالب در شهرداری را بر جذب بودجه از مردم توصیف كرد و گفت: جذب اعتبارات دولتی حركتهای مقطعی است كه تنها موجب افزایش توقع می شود.

'سیدجلیل كشمیری' اضافه كرد: باید رفتارمان متعادل باشد ، ما عمران و آبادانی می خواهیم اما به چه قیمتی ؟توجه كنیم مصوبات شورا حجت است و شهردار باید در چارچوب ها حركت كند.

اگرچه جلسه علنی شورا با موافقت و مخالفت اعضا بر رفع ابهام در دفترچه عوارض به نتیجه ای قطعی نرسید اما معتمدین ضمن دفاع از فعالیتهای شهرداری معتقدبودند تصمیم استانداری بر اضافه كردن تبصره ها در اخذ عوارض پلكانی از مالكین با ساخت و سازهای بیش از 2 طبقه كاملا منطقی و شایسته است كه سود آن متوجه شهر و توسعه شهر می شود.

بحث استیضاح شهردار بجنورد در دو هفته گذشته بین مردم این شهر شایع شده بود.ك1

330

سرخط اخبار استان‌ها