۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۹:۳۹
کد خبرنگار: 1226
کد خبر: 85478977
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

بارندگی ۲۵۰ میلیارد ریال به ایلراه‌های خراسان شمالی خسارت زد 

بجنورد-ایرنا- سرپرست امور عشایری خراسان شمالی گفت: بارندگی‌های سیل آسای شبانه‌روز گذشته ۲۵۰ میلیارد ریال به ایلراه‌های عشایری استان خسارت وارد کرد.

محمدحسن محمدی کوشکی روز جمعه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بیش از ۷۰ درصد از راه‌های ارتباطی عشایر به مناطق‌ ییلاقی بر اثر باران دچار خسارت شد.

وی افزود: طول ایلراه های ییلاقی استان یکهزار و ۲۰۰ کیلومتر است که در بارندگی اخیر، ۷۰۰ کیلومتر دچار تخریب و خسارت شد.

وی گفت: اکنون قرار داد برای انجام تیغ زنی ایلراهای استان با پنج پیمانکار منعقد شده است و کار ترمیم این مسیرها به محض مساعد شدن شرایط جوی آغاز می شود.

سرپرست امور عشایری خراسان شمالی افزود: کمتر از یک هفته به زمان ورود قانونی عشایر به مراتع یبلاقی باقی مانده است از این رو تلاش داریم مرمت ایلراه‌ها با سرعت انجام شود.

وی گفت: این اداره کل برای مرمت ایلراه ها با محدودیت‌ تامین ماشین آلات روبه رو است از این رو ضروری است برابر مصوبه هیات وزیران، سایر دستگاه‌های عضو شورای عشایر استان امکانات، ماشین آلات و اعتبارات لازم تعهدی خود را برای رفع این مشکل بکار گیرند.

محمدی کوشکی افزود: در سال مالی ۱۴۰۲ برای انجام اجرای پروژه های حوزه راه، ۶۵ میلیارد ریال اعتبار مصوب شده است که از این میزان ۳۵ میلیارد ریال تخصیص یافته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عشایر خراسان شمالی‌ ۶۰۰ هزار واحد دامی در اختیار دارند و ۹۰ درصد درآمد آنان وابسته به دام است و مابقی از از محل تولید صنایع دستی، جمع آوری گیاهان دارویی و زراعت و باغداری تامین می شود.

عشایر خراسان شمالی با جمعیتی بیش از ۳۰ هزار نفر که شامل سه درصد جمعیت استان می شود در قالب ۲ ایل زعفرانلو و شادلو و ‌ ۳۸ طایفه با شیوه های سنتی کوچرو و نیمه کوچرو در این استان کوچروی می کنند.

مسیرهای کوچ عشایر این استان شامل سه ایلراه اصلی شمالی، جنوبی و میانی است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha