۲۷ آذر ۱۳۹۳، ۱۸:۴۴
کد خبر: 81431743
T T
۰ نفر
تمبرهايي با بو و جنس متفاوت در جذابترين گنجينه تمبر خاورميانه

مشهد - ايرنا - مسوول گنجينه تمبر، اسكناس و سكه سازمان كتابخانه ها، موزه ها و مركز اسناد آستان قدس رضوي گفت: تمبرهايي با بوي ميوه از جنس چوب و كاغذ كه در نوع خود بي نظير است در اين گنجينه به عنوان جذابترين گنجينه تمبر خاورميانه نگهداري مي شود.

'محمدحسين يزدي نژاد' روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: در اين گنجينه تمبرهايي با تصاوير ميوه وجود دارد كه بوي همان ميوه از آنها استشمام مي شود.

وي گفت: همچنين نخستين تمبرهاي چوبي و پارچه اي جهان و تمبري از چوب صندل كه بوي خوش همان چوب را مي دهد با تمبرهايي با تصاوير سكه در ابعاد واقعي را مي توان در اين گنجينه يافت.

او با اشاره به وجود تمبرهاي پارچه اي در اين گنيجنه افزود: دو تمبر با موضوع توربافي روي پارچه، روي ورقه اي نازك از چوب درخت غان انتشار يافته كه ابعادش 40*48 ميليمتر، بهاي اسمي هر دوي آنها 80/2 يورو و نقش روي آن گل و كليساي جامع قرون وسطايي سن وينچنزو در نزديكي گاليانو در شهر كانتو در استان كامو كشور ايتاليا است.

وي گفت: تمبرهاي مختلف جهان با ابعاد و اشكال متنوع شامل دايره، مثلث، شش ضلعي، هشت ضلعي، نقشه جغرافيايي و نقوش برجسته كه توسط كشورهاي اتريش، آرژانتين، ازبكستان، استراليا، بنگلادش، پرتغال، ژاپن، سوئد، سوئيس، سوريه، فنلاند، كانادا و لهستان انتشار يافته اند نيز در اين گنجينه در معرض ديد عموم قرار گرفته است.

مسوول گنجينه تمبر، اسكناس و سكه سازمان كتابخانه ها، موزه ها و مركز اسناد آستان قدس رضوي درباره پيشينه اين گنجينه نيز اظهارداشت: اين مجموعه بهمن ماه سال 1369 به عنوان دومين گنجينه تخصصي در مجموعه موزه ‏هاي آستان قدس افتتاح شد.

وي بيان كرد: اين گنجينه با در اختيار داشتن مجموعه اي قابل توجه از تمبرها و ديگر اقلام پستي ايران و ساير كشورهاي جهان يكي از گنجينه هاي شناخته شده در كشور مي باشد كه سالانه پذيراي صدها هزار نفر از زائران حرم مطهر رضوي و گردشگران و مجموعه داران تمبر و ديگر اقلام پستي از ايران و ساير كشورها است.

وي اظهار كرد: آنچه اين گنجينه را در مقايسه با ديگر گنجينه ها و موزه هاي مشابه در جايگاه ويژه اي قرار مي دهد آن است كه تقريبا تمامي تمبرها و ديگر اقلام پستي موجود در آن از مجموعه هداياي تقديمي به آستان مقدس حضرت رضا (ع) است.

وي درباره قدمت اقلام پستي اين گنجينه نيز گفت: آنچه در اين گنجينه نگهداري مي شود از زمان ناصرالدين شاه قاجار تا دوره جمهوري اسلامي است.

او تمبرهاي شير و خورشيدي اوليه ايران، نخستين تمبرها با تصوير ناصرالدين شاه و ساير سلاطين قاجار، تمبرهاي لار، تمبرهاي موقتي مشهد معروف به تمبرهاي 'ويكتوركاستين'، تمبرهاي ميرزا كوچك خان جنگلي و كارت پستالهاي 'پرسانا' به عنوان نخستين كارت پستالهاي ايران را از مهمترين اقلام پستي قديمي ايران موجود در اين گنجينه برشمرد.

يزدي نژاد افزود: نخستين تمبرها و اقلام پستي جهان نيز در اين گنجينه نگهداري مي شود كه نخستين تمبر پستي معروف به 'پني سياه' و تاريخچه پستي انگلستان، نخستين پاكت نامه پستي معروف به 'پاكت نامه يك پني مالردي' از آن جمله است.

وي درباره نحوه خدمات رساني گنجينه تمبر و اقلام پستي به محققان و پژوهشگران نيز گفت: اداره پژوهش و معرفي آثار معاونت امور موزه ها براي دسترسي بهتر محققان به منابع كتابخانه اي و تمبرها، منابعي مانند كتاب، كاتالوگ و مجلات مختلف در زمينه تمبر و تمبرشناسي را از كتابخانه تخصصي هنر و موزه داري به كتابخانه گنجيه انتقال داده است.

او افزود: محققان و پژوهشگران مي توانند ضمن برقراري ارتباط با اداره پژوهش و معرفي آثار و انجام هماهنگيهاي لازم، به مسئول گنجينه تمبر و تاريخچه پستي مراجعه نموده و ضمن رعايت مقررات موجود، به انجام و تكميل پژوهشهاي خود بپردازند.

مسوول گنجينه تمبر، اسكناس و سكه سازمان كتابخانه ها، موزه ها و مركز اسناد آستان قدس رضوي در اختيارگذاشتن منابع شامل كتاب، كاتالوگ، مجلات، نشريات و بولتنهاي مربوط به تمبر و تمبرشناسي، پاسخگويي به پرسشهاي محققان و پژوهشگران با بهره گيري از راهنماييهاي كارشناسان خبره، ارائه خدمات به صورت تهيه عكس و اسكن، حمايت از پايان نامه هاي دوره كارشناسي ارشد و دكترا را از خدمات اين گنجينه به محققان و پژوهشگران برشمرد.

وي ادامه داد: بخش مربوط به گنجينه تمبر و تاريخچه پستي پايگاه اينترنتي موزه هاي آستان قدس رضوي به نشاني www.aqm.ir فرصتي شبانه روزي را در اختيار تمامي علاقه مندان به تمبر و تمبرشناسي قرار مي دهد تا ضمن آشنايي با اين گنجينه و بررسي بخشها و فعاليتهاي مختلف، به صورت مجازي به تماشاي برخي از تمبرها و ديگر اقلام پستي به نمايش درآمده و مطالعه جذاب و خواندني آن بپردازند.

7489/660

سرخط اخبار استان‌ها