۲۸ آذر ۱۳۹۳، ۷:۲۴
کد خبر: 81431980
T T
۰ نفر
اوباما فهميد تحريم كشورها تنها به مردم لطمه مي زند

نيويورك-ايرنا-كارشناس و تحليلگر سياسي مسائل خاورميانه درموردعادي سازي روابط ميان آمريكا و كوبا گفت:اين تحول نشان مي دهد كه اولا اوباما در عزم خود براي خاتمه دادن به مناقشات كهنه با كشور هاي ديگر راسخ است وديگر اينكه استفاده از حربه تحريم عليه كشورها تنها به مردم آنها لطمه مي زند.

'باربارا اسلاوين'كارشناس ارشد انديشكده آتلانتيك و و تحليلگر با سابقه آمريكايي درگفت وگو با ايرنا تحول اخير در روابط ميان آمريكا و كوبا پس از 50 سال را با اهميت ذكر كرد و گفت كه انجام اين تصميم از سوي اوباما نشان مي دهد كه اولا اوباما در از ميان بردن مناقشات كهنه ميان آمريكا و ساير كشور ها عزم راسخي دارد و دوم اين كه از قدرت كافي براي دور زدن وخنتثي كردن فشار هاي كنگره آمريكا برخوردار است.

وي افزود: اين واقعه همچنين نشان مي دهد اوباما به اين آگاهي رسيده است كه استفاده از تحريم عليه كشور ها تنها به مردم آن كشور ها لطمه مي زند و بر حكومت ها اثري ندارد و ديگر اينكه بيشتر مردم جهان از برقراري رابطه كامل ميان آمريكا و كشورشان استقبال مي كنند.

اسلاوين درباره تاثير عادي سازي روابط ميان كوبا و آمريكا در آينده روابط اين كشور با ايران گفت: طبعا تفاوت هايي ميان دو كشور ايران و كوبا و دليل فاصله و مناقشه آن ها با آمريكا وجود دارد كه نمي توان درمورد هر دوكشور از يك رويكرد و الگوي سياسي استفاده كرد اما چنين اقدامي از سوي اوباما نشان مي دهد كه او درمسير عادي سازي روابط با كشور هاي ديگر جهان و از جمله ايران قرار دارد.

به گفته اين تحليلگر با سابقه آمريكايي، آزادي گروگان آمريكايي از سوي مقامات كوبايي يكي از دلائل موثر در عادي سازي روابط ميان دو كشور بوده است.

اسلاوين درمورد واكنش مردم آمريكا نسبت به خبر تحولات روابط با كوبا گفت: كاملا واضح است كه اكثريت مردم آمريكا و جهان ازچنين اقدامي استقبال وحمايت مي كنند و اين تصميم بي ترديد بر محبوبيت اوباما در داخل وخارج كشور خواهد افزود.

اين روزنامه نگار با سابقه امريكايي يادآور شد كه اين تصميم اوباما طبعا با مخالفت هايي از سوي كنگره آمريكا روبه رو خواهد شد كه ممكن است دشواري هايي را در ادامه راه براي او به دنبال داشته باشد اما قادر به متوقف كردن او نخواهد بود.

اسلاوين از جمله راه هايي كه ممكن است كنگره آمريكا براي مقابله با اوباما به آن متوسل شود به مخالفت و كارشكني در تصويب بودجه بازگشايي سفارت خانه در كوبا و يا تاييد صلاحيت سفير پيشنهادي اوباما اشاره كرد.

كارشناس ارشد سياسي شوراي آتلانتيك گفت: اما با توجه به اين كه هم اكنون دفتر حافظ منافع آمريكا در هاوانا دائر است اين كارشكني ها جلو بهبود وعادي سازي روابط ميان دوكشور را نخواهد گرفت.

به گفته اين تحليلگر آمريكايي، كنگره آمريكا علاوه بر اين مي تواند سعي كند با گذراندن لوايحي جلو برداشتن تحريم هاي فعلي عليه كوبا را بگيرد اما در چنين صورتي اوباما قطعا اين لوايح را وتو خواهد كرد.

وي در پايان با اشاره به اين كه برخي از قانونگذاران جمهوريخواه آمريكايي نيز با چنين تغييري در روابط ميان آمريكا و كوبا موافق بوده اند اينطور نتيجه گيري كرد كه به نظر نمي رسد براي اختلال در روند اين تحولات از كنگره آمريكا كار زيادي ساخته باشد و اين مسئله به عنوان 'پدر' ايجاد رابطه با ديگر كشور ها هم مصداق دارد.

اروپام-3-541**1613/1547

سرخط اخبار جهان