۲۹ آذر ۱۳۹۳، ۱۳:۴۶
کد خبر: 81433264
T T
۰ نفر
103 قطعه پرنده كوكر از متخلفان شكار در گميشان كشف شد

گرگان - ايرنا - رييس اداره حفاظت محيط زيست شهرستان هاي تركمن و گميشان از دستگيري سه گروه متخلف در زيستگاه هاي آبي و كشف 103 قطعه پرنده كوكر شكم سفيد از متخلفان خبر داد.

به گزارش ايرنا، علي بياني روز شنبه اظهار كرد: با انجام دو مأموريت پرسنل يگان حفاظت محيط زيست در شبانه روز گذشته، علاوه بر دستگيري هشت شكارچي غيرمجاز، دو قبضه سلاح شكاري، يك دستگاه موتورسيكلت و يك دستگاه خودروي نيسان از متخلفان كشف و ضبط شد.

وي افزود: اين دستگيري ها ساعت 2 بامداد امروز و با حضور محيط بانان پرتلاش بندرتركمن و گميشان صورت پذيرفت.

وي اضافه كرد: براي متخلفان دستگير شده پرونده تشكيل و براي سير مراحل قانوني به محاكم قضائي ارسال شد.

وي ميزان ضرر و زيان وارده بابت شكار پرندگان را، 81 ميليون و 600 هزار ريال ذكر كرد و افزود: متخلفان مكلف به پرداخت آن هستند.

بياني ادامه داد: تمامي پرندگان صيد شده توسط نصب كردن دام هاي هوايي در تالاب بين المللي گميشان صيد شده بود.

حدود 35 كيلومتري شمال غربي شهرستان گرگان آبگير گسترده اي با نيزارهاي انبوه قرار دارد كه به نام تالاب گميشان معروف است، اين تالاب چون در حوالي بخش گميشان، تركمن قرار گرفته است به همين نام معروف است.

ضلع جنوبي تالاب بين المللي گميشان به رودخانه گرگان رود محدود مي شود و از قسمت شمال به مرز جمهوري تركمنستان و حتي در داخل خاك آن كشور ادامه دارد و در حقيقت شاخه شمالي رودخانه اترك تعيين كننده مرز شمالي تالاب بين المللي گميشان است.

عمق اين تالاب در قسمت هاي مختلف آن از 5.2 متر در قسمت شمال غرب تا يك متر در ساير قسمت ها متغير است.

مساحت كل اين تالاب حدود 20 هزار هكتار است كه از اين مقدار حدود 14 هزار هكتار كه بالاتر از كانال زهكش و بين دريا و جاده واقع مي شود به عنوان منطقه شكار ممنوع از طرف سازمان حفاظت محيط زيست اعلام شده و ارتقاء آن به منطقه حفاظت شده در شرف تصويب است.

اين تالاب در سال 1381 از سوي كنوانسيون رامسر به عنوان تالاب بين المللي به ثبت رسيده است.

تالاب گميشان يكي از زيستگاه هاي مناسب براي مرغابي شكلان، پليكان و غازهاست.

شمارش بيش از 300 پليكان پاخاكستري كه از پرندگان در حال انقراض است در تالاب گميشان حاكي از وضعيت مطلوب تالاب دارد.

در ميان پرندگان آبزي، چنگر فراوان ترين و غاز پيشاني سفيد و پليكان پا خاكستري كمياب ترين و شايد ارزشمندترين پرندگان تالاب بين المللي گميشان محسوب مي شوند.

602/7479

سرخط اخبار استان‌ها