۱ دی ۱۳۹۳، ۱۰:۱۶
کد خبر: 81434602
T T
۰ نفر

كمبود ويتامين D را جدي بگيريد

۱ دی ۱۳۹۳، ۱۰:۱۶
کد خبر: 81434602

زنجان - ايرنا - كارشناس تغذيه مركز بهداشت استان زنجان، گفت: بر اساس مطالعات انجام شده كمبود ويتامين D در تمامي گروه هاي سني اين استان مشاهده شده است.

عصمت عباسي روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، با تاكيد بر اينكه بر اساس مطالعات انجام شده در سال 91 كمبود ويتامين D در هفت گروه سني اين استان نسبت به سال 80 بيشتر مشاهده شده است، افزود: گروه هاي هدف در رده هاي سني 15 تا 23 ماهگي، نوجوانان، مادران باردار، ميانسالان و سالمندان هستند كه كمبود اين نوع ويتامين در همه اين گروه ها شيوع داشته است.

وي يادآوري كرد: كمبود ويتامين D در تمامي رده هاي سني عواقب نامطلوبي به دنبال دارد و متاسفانه بسياري از اين موضوع مهم غافل هستند.

عباسي، بيماري راشيتيسم يا نرمي استخوان را از جمله عوارض ناشي از كمبود اين نوع ويتامين در كودكان بيان كرد و افزود: پوكي استخوان، مشكلات استخواني و ارتباط آن با بروز برخي بيماريها نظير سرطانها در بزرگسالان اعلام شده است.

وي ابراز كرد: بر اساس مطالب ارائه شده در مقالات متعدد رابطه بين كمبود ويتامين D در بروز بيماري ام اس و ديابت نوع دو نيز مشخص شده است.

اين كارشناس تغذيه مركز بهداشت استان زنجان ادامه داد: نبود ويتامين D عوارض و صدمات جبران ناپذيري را بر سلامتي فرد وارد مي كند.

وي با اشاره به اينكه غني سازي با ويتامين D د مواد غذايي، نان و مواد لبني مي تواند موثر واقع شود، گفت: كارشناسان امر بر اين باورند غني سازي مواد غذايي با ويتامين ها كمبودها را برطرف مي كند.

عباسي افزود: بر اين اساس مركز بهداشت با اداره كل آموزش و پرورش اين استان براي غني سازي با ويتامين D شيرهاي توزيعي در مدارس تفاهم نامه منعقد كرده است.

وي بيان كرد: كمبود ويتامين D از مباحث مهم حوزه سلامت در دنيا به شمار مي رود به دليل آنكه اين ويتامين در مواد غذايي وجود ندارد و منبع اصلي آن نور آفتاب است.

كارشناس تغذيه مركز بهداشت استان زنجان ادامه داد: كمبود اين ويتامين علاوه بر تمامي گروه هاي سني به ويژه بانوان را بيشتر در بر مي گيرد و براي پيشگيري و در صورت تامين اعتبارات لازم ، طرح مكمل ياري عملياتي خواهد شد.

وي ابراز كرد: يكي از مسايل نگران كننده بي توجهي والدين نسبت به مصرف ويتامين D نوزادان از روزهاي سوم تا دو سالگي است كه بررسي هاي كارشناسان نيز بيانگر كمبود اين ويتامين در اين گروه سني است.

عباسي افزود: بنابراين توصيه مي شود مادران نسبت به خوراندن اين نوع ويتامين به كودكان اهتمام و آگاهي بيشتري داشته باشند كه بي توجهي به آن عواقب ناخوشايندي به دنبال دارد.

وي، استفاده از نور مستقيم آفتاب در غير ساعات اوج و مصرف مواد غذايي دريايي را در رفع كمبود ويتامين D بسيار اثر گذار ذكر كرد.

به گزارش ايرنا، استان زنجان يك ميليون و 100 هزار نفر جمعيت دارد و در شمالغرب كشور واقع شده است.

596/7320

سرخط اخبار استان‌ها