خراسان رضوی باید به قطب تولید و توسعه دیپلماسی فرهنگی كشور تبدیل شود

مشهد-ایرنا- مشاور رییس جمهور و رییس سازمان اسناد و كتابخانه ملی ایران گفت: خراسان رضوی و از جمله مشهد با توجه به ظرفیت و جایگاه خاص می تواند به قطب تولید و توسعه صنعت و دیپلماسی فرهنگی كشور تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا 'سید رضا صالحی امیری' یكشنبه شب در جلسه شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی افزود: این منطقه با توجه به شرایط معنوی و پتانسیلهای فرهنگی و اجتماعی خود باید بلندگوی رسای معرفت و فضیلت یابی در جامعه مبدل شود و نمی توان پذیرفت كه استانی با این ظرفیتهای شاخص دارای آسیبهای اجتماعی نگران كننده باشد.

وی ادامه داد: 20 شاخص آسیب شناسی اجتماعی جامعه ایران در حال صعود است و هیچ كدام مسیر نزولی را طی نمی كنند و باید با رویكرد 10 ساله و با تغییر در باورها متبنی بر ارزشهای اجتماعی و دینی و نه با بایدها و اجبار و تغییر در فكر و اندیشه در مسیر رفع معضلات و آسیبهای اجتماعی گام برداشت و شوراهای فرهنگ عمومی رسالت خطیری در این زمینه عهده دارند.

وی ضمن تاكید بر اینكه شورای فرهنگ عمومی باید برنامه مدون و منسجمی برای انسجام و تعالی و معرفت خانواده ها داشته باشد، گفت: این مساله نقش مهمی در كاهش آسیبهای اجتماعی خواهد داشت.

مشاور رییس جمهور گفت: رشد آسیب های فرهنگی و اجتماعی در جامعه به شدت در حال افزایش است كه از جمله آنها می توان به حاشیه نشینی، طلاق و اعتیاد اشاره كرد و جامعه ما هم اكنون در حال عبور از مسیر تونل سختی است كه این تونل در مسیر پر پیچ و خم خود با فراز و نشیبهای فراوانی همراه است.

وی خاطر نشان كرد: اگر این تغییر ها منجر به تغییر در باورها و هنجارها شده و به تعبیری منحرف گردد منجر به تغییر سبك زندگی می شود كه دغدغه رهبر معظم انقلاب در خصوص ضرورت تبیین سبك زندگی ایرانی و اسلامی ناشی از این مساله است.

رییس سازمان اسناد و كتابخانه ملی به افزایش نگران كننده برخی آسیبهای اجتماعی از جمله طلاق در سطح كشور اشاره كرد و گفت: هر كسی دچار بحران می شود در وهله نخست چشم امید و پناهش به كانون خانواده است و اگر خانواده دچار فروپاشی شود، بر حجم آسیبهای اجتماعی افزوده خواهد شد.

صالحی امیری گفت: مناسبات و روابط و تعامل حقوقی و اقتصادی و اجتماعی خانواده ها دستخوش تغییر شده و طلاق عاطفی در همسران افزایش یافته است.

وی گفت: آمار مصرف مردم و از جمله جوانان از فیلم ها و موسیقی های منفی به صورت نگران كننده ای در حال افزایش است و این قشر بیشتر متمایل به استفاده از فضای مجازی شده اند و اختلاط بین شبكه های رسمی و غیر رسمی زیاد است و سبك زندگی و ساختارها و اقتضائات نسل جدید با قدیم بسیار متفاوت شده است.

مشاور رییس جمهوری گفت:میزان تعامل در بین افراد خانواده بسیار كاهش یافته و حداقل 20 دقیقه در طول روز شده و بیشتر اعضای خانواده و به خصوص جوانان به جای اعضای خانواده و والدین خود متمایل به ارتباط با هم سن و سالان خود هستند و تنها از خانواده خود انتظار حمایت مادی دارند.

وی تاكید كرد: باید با اقدامات فرهنگی برای كاهش رفع گسست فرهنگی و اجتماعی در جامعه اقدام عاجلی انجام داد.

وی گفت: باید دید كه شورای فرهنگ عمومی استان خراسان رضوی چه اقداماتی برای تولید و باز تولید نیازهای فرهنگی جوانان مبتنی بر ارزشهای اسلامی و انقلابی كرد.

مشاور رییس جمهوری گفت: باید در وهله نخست با نیازسنجی دقیق ذائقه ها و اقتضائات فرهنگی جوانان استان خراسان رضوی را شناسایی كرد و اگر تولیدات فرهنگی اثر بخشی لازم را نداشتند در اسرع وقت باید مورد دیگری جایگزین آنها شوند.

صالحی امیری طرح جایزه بزرگ فرهنگی و هنری فردوسی را یادآور شد و گفت: باید با ایجاد یك كمیته داوران آثار برجسته ملی و بین المللی در این بخشها و مرتبط با فردوسی شناسایی و ملاكهای آن معرفی شود و به ضمن تجلیل های در خور توجه در داخل كشور برای تجلیل به یونسكو هم پیشنهاد داده شوند.

علیرضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی نیز با اشاره به برگزاری همایش بین المللی اندیشه ها، آثار و خدمات امیر علی شیرنوایی' هجدهم الی بیستم بهمن ماه جاری' در دانشگاه فردوسی مشهد و همچنین خواف خواستار همكاری همه دست اندركاران ذیربط در برگزاری هر چه بهتر این همایش شد.

مدیر اجرایی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی خراسان رضوی نیز گفت: همایش بین المللی 'امیر علی شیرنوایی' به عنوان یكی از مفاخر شاخص فرهنگی و اجتماعی خراسان است كه در سده های گذشته توسط مركز پژوهشهای آسیای مركزی دانشگاه فردوسی مشهد و با همكاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خراسان رضوی و همچنین سفارتخانه های ازبكستان و افغانستان و با هدف گسترش روابط فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بین ایران و كشورهای اسیای مركزی برگزار می شود.

'علامحسین علیپور' افزود: این همایش در بخشهای ادبیات، ترجمه، دین و عرفان، سیاست، مكتب هرات، زبان شناسی، خدمات شیرنوایی و سایر موضوعهای مرتبط برگزار خواهد شد.

امیر‌علی‌شیر نوایی یكی از مفاخر فرهنگی و اجتماعی كشور و خراسان هفدهم رمضان 844 هجری قمری دیده به چهان گشود و ضمن تالیفات و آثار بسیار ادبی و فرهنگی در عمران حرم مطهر امام رضا (ع) و رفع مشكلات مردم این خطه گامهای اساسی برداشت .

او مردی نیكو صفت و دانشمند و شاعر بوده و اشعار بسیاری به دو زبان فارسی(تقریبا4700 بیت) و تركی جغتایی دارد، تخلص او در اشعار تركی نوایی و در اشعار فارسی فانی یا فنایی است.ك/2

7490/522

سرخط اخبار استان‌ها